Hästens form och huvudets placering (utbruten ur Dressyrsnack)

MattiZ

Trådstartare
Jag är fortfarande såklart inte nöjd med formen på min ponny, jag vill att hon tar fram näsan mer och inte blir låg utan högre i nacken!

Skulle ett kandar med korta skänklar hjälpa mig med det? Eller är de naivt att tro att de kommer göra ngn skillnad? 😅

Det är enklare på hemma plan, där är hon inte lika "eldig" och då får man ju ett mjukare samspel såklart. Kommer det komma på tävling också med mer starter eller styrka?

Jag är fortfarande såklart inte nöjd med formen på min ponny, jag vill att hon tar fram näsan mer och inte blir låg utan högre i nacken!

Skulle ett kandar med korta skänklar hjälpa mig med det? Eller är de naivt att tro att de kommer göra ngn skillnad? 😅

Det är enklare på hemma plan, där är hon inte lika "eldig" och då får man ju ett mjukare samspel såklart. Kommer det komma på tävling också med mer starter eller styrka?
placeringen av huvudet beror ju på vart bakbenen är placerade (för balansen). Jag skulle satsa på att jobba med styrkan, och hur du jobbar kring formen (vilken inverkan du har) snarare än att betsla upp..

placeringen av huvudet beror ju på vart bakbenen är placerade (för balansen). Jag skulle satsa på att jobba med styrkan, och hur du jobbar kring formen (vilken inverkan du har) snarare än att betsla upp..
Håller med dig. Även om jag också, naturligtvis, märker skillnad mellan olika bett så är grindotsaken till fippel alltid att hästen inte är framför skänkeln. Tror också många ryttare är så 'rädd' för att det ska se fult ut att de hellre tjuvhåller än att släpper när hästen lägger sig lite I handen. Jag släpper och kräver att hästen ska hitta sin balans, men det är ju inte snyggt när hästen paddlarviväg med näsan i vädret😅.

Håller med dig. Även om jag också, naturligtvis, märker skillnad mellan olika bett så är grindotsaken till fippel alltid att hästen inte är framför skänkeln. Tror också många ryttare är så 'rädd' för att det ska se fult ut att de hellre tjuvhåller än att släpper när hästen lägger sig lite I handen. Jag släpper och kräver att hästen ska hitta sin balans, men det är ju inte snyggt när hästen paddlarviväg med näsan i vädret😅.

Jag tycker det är så svårt att hitta rätt balans där, mellan att inte bara släppa hästen vind för våg men att ändå skita i om näsan är i vädret från början. Sista framridningarna inför mina träningar har jag suttit och förmanat mig själv om att inte bry mig om var huvudet är, och likväl tycker tränaren att jag fokuserade för mycket på det. Eller så gör jag för lite och låter hästen ha sin egen takt istället för att jag efterfrågar en mer arbetsfrämjande takt. Då får jag frågan varför jag inte började rida direkt utan väntande tills han började instruera. ;P

Nåja, nån gång ska man väl få till rätt procent av A och rätt procent av B.

Saknas kanske lite kontext här, men ja självklart jobbar vi med allt det helatiden ☺️

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 306
Senast: valpköpare
·
Ridning Ja, som rubriken lyder. Jag har på senare tid letat medryttare till min ena häst pga graviditet, och har haft en del som varit här och...
Svar
17
· Visningar
6 292
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
29 052
Senast: lewellyn
·
T
Hästmänniskan Vänder mig till den allvetande Bukeligan för att få kloka infallsvinklar på ett problem lika gammalt som havet. ;) Ska försöka fatta... 2 3
Svar
48
· Visningar
7 223
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025