Hästens böjning

H

Helan

Kan en häst böja sig i ryggen?

Visst kan den det. Hästen är inte stelopererad, däremot har den olika stor förmåga att böja ryggen berodende på ryggkotornas olika rörlighet.
Halsen är given i sin böjning, hästen kan ju till och med klia sig på rumpan med tänderna.
I sadelläget är det sämre rörlighet och tilltar mer i höjd med eller lite innan korset. Det som är lika intressant att titta på är vad magen gör vid böjning.
Att jämföra en stillastående häst med en häst i rörelse i böjning är inte helt enkelt. Det beror på att hästen i sin benrörelse svingar kroppen inifrån och utåt, så när den exv travar i höger varv och är i momentet där den tar fram inner fram och bak inner bak, så blir bålen mer konkav på utsidan.

Vad kan man då kräva av en häst gällande böjning i bålen?
Att säga att en häst kan böja HELA kroppen lika mycket går inte. Det är fysiskt omöjligt. Att därför säga att man ska böja hästen runt inner skänkel (ibland till och med förklarad som att bända hästen i sidan genom att använda en hävstångseffekt) är för mig fel.
Om man utbildar en ung häst så förstår den inte vad vi menar med att trycka med inner skänkel. Möjligen flyttar den kroppen bort från trycket, men den lär inte böja sig särskilt mycket. Att böja hästen för inner skänkel är alltså något man får lära den, om man nu vill det. Jag lär hästen först att böja halsen, den del på hästen som är lättast att böja. När hästen böjer på halsen fortplantar sig mycket av rörelsen i kroppen, och man får en böjning utan att använda innerskänkeln. Jag lär hästen först att böja sig genom att arbeta den från marken i kapson eller grimma. Sen träns och därefter uppsuttet.
Studera gärna en häst som longeras på liten volt med inåtböjning (givetvis utan hjälptyglar) och se vad som händer med dess kropp när den böjer sig. Man kan påverka bogen genom att föra ut den något samtidigt som man har böjningen inåt. Mina hästar svarar med att föra in höften lite, därmed kommer en trevlig böjning i kroppen.

Sv: Hästens böjning

Med tanke på den andra tråden (som urartade till denna) - finns det någon slags länk/sida/bok där man kan läsa FAKTA och inte bara massa gissningar om det här med hur mycket en häst kan böja ryggraden/bålen.

Det jag fått lära mig är att hästen inte kan böja bålen (eller kanske jag sa ryggraden) mer än 4%. I andra tråden fick jag veta att det var fel.

Jag verkar alltså ha rätt halvtaskig koll på
1. Hur mycket en häst kan böja ryggraden. (i procent)
2. Hur mycket en häst kan böja sig i bålen. (i procent)
3. Vad är skillnaden på att böja ryggraden och böja bålen. Jag har liksom låtit dom där två flyta ihop på något sätt. Kan någon reda ut röran?

Spekulerar lite, men själv tänker jag att det viktiga är ställningen i nacke och höft, att de är "åt samma håll", ungefär samma vinkel och att ryggkotorna däremellan anpassar sig i en jämn båge även om det helt klart kommer bli mindre böjt ju längre in man kommer (därav att bakre delen av halsen egentligen ska vara "rak", motsvarande del av ryggen kan inte böja sig lika mycket = bruten båge).
Det jag upplever vanligast överlag är att man bara får till ställningen i nacken och inte i höften. Alt. att man bara får till ställningen i höften vid slutor och då ev. inte i nacken i kombination med det. Tycker det är meningslöst att "böja bålen" om man inte har en jämn böjning genom hästen, även om man såklart kanske får nöja sig med det stundvis, man blir inte perfekt direkt.
Hur mycket man kan böja? Bra fråga. Själv böjer jag hellre mittemellan (dvs en tydlig böjning men inte över det normala) eller lite och nöjer mig med det. Hade jag varit mer säker på böjningen, haft lättare att behålla en jämn böjning, då hade jag nog testat att böja aningens till i taget för att känna efter hur mycket som går innan det faller isär. Har man känt på en BRA böjning oavsett böjningsgrad tycker jag egentligen inte det är svårt att känna om det är "korrekt" böjt eller inte, brukar få en helt annan känsla när hästen är bra böjd.

Jag tycker att det är bättre att böja hästen runt innerskänkeln- flytta bakre regionen, istället för att börja lära hästen att böja sig i halsen o flytta ut bogen- det kan den ändå:grin:

Den kan ju som du skriver- böja sig ytterst marginellt i bröstryggen- där innerskänkeln ligger.
Det gäller sen att påverka inner bak att komma in under kroppen för att få till böjning- inte bara tvärning. Där gäller det att inte ta i innertygeln- som man kan TRO påskyndar böjning, men alltsom oftast endast ger halsböjning. Yttertygel- att få hästen rak- flyttar in baken o sen påbörjar arbetet att runda den.
Börjar man med liten tvärning blir det lättare för båda parter o korrigeringar behövs då i mkt mindre omfattning.

*Gör det rätt från början*

Senast ändrad:

Du kan söka på exempelvis Noble Arts inlägg. Där finns refererat till en studie, men det går att läsa i de flesta hästanatomiböcker. Är man intresserad kanske man kan köpa en hästfysiologibok?

Varje kota kan röra sig lite grann i förhållande till sin granne, men när man lägger samman dem alla, blir det böjning i ryggraden.

När vi är inne på detta- tänker jag på diskerna som trycks ihop på ena sidan- varav man bör bli färdig o ha "normalböjning" ganska snabbt- för att komma till rakriktad häst. Även för hästens leder i sina ben.

Det är väl därför som man egentligen ska sträva efter en korrekt böjning- för att hästen inte ska luta sig inåt i kurvorna:grin:
En häst i frihet är ofta utåtställd där, så jag ser ingen direktkoppling- ställd i nacken= böjd i höften. Det måste läras in.

Nu vill jag att tråden svävar iväg! :o Förlåt TS, men Axels inlägg väckte fler funderingar!

En riktigt "bra" häst - lutar den också i kurvorna i ridhuset då man släpper den fri? Jag har själv bara tillgång till normala hobbyhästar i min närhet att studera, har inte sett "kvalitetshästar" löslongeras.

(Min häst lutar och ställer utåt).

Jag vet inte hur "kvalitetshästar" rör sig:grin: men det är ganska förkastligt att löslongera. Där vill iallafall jag att den ska börja lära sig hur den ska hantera böjt spår. I balans o gärna spårning- efter ett tag. NÄR den klarar av det- tycker jag att de rör sig lika när de är lösa- om inte de är spända o tittiga.

Då avbryter jag o går tillbaka sundare arbete.

Senast ändrad:

Aha, det hade jag inte en aning om! Är det en allmän uppfattning som jag helt missat på min hobbynivå - med löslongering menar jag? Jag gör det för kontakten och samspelet med hästen och ser det inte som okontrollerat rejs i ridhuset/paddocken. :o

Men om jag hade skrivit "i hagen" då? Vänder kvalitetshästar på ett annat sätt - böjer de sig mer korrekt av sig själva?

Nu utgick jag ifrån den riktigt unga hästen o arbete.
Jag brukar inte sällan låta hästen jogga igång lös- innan jag sitter upp- mkt kontrollerat. Den uppför sig som jag har lina på.

Ang. hagen så tror jag att det mer är pga av individen o vad den är van vid.

Ang detta, så tänker jag att även om man böjer hästen i tex en skola, så måste den väl få frihet att flexa med sidorna?
Det kan väl inte vara bra med konstant grad av böjning? Måste den inte variera med varje steg?
Alltså det där med kontra, resp vad det nu hette:angel:, att musklerna jobbar i växelverkan.

Det är ju olika muskelgrupper som utför böj-, lyfter framåt o sen skjuta-ifrånrörelsen- inget direkt statiskt arbete- en kombination av muskler som jobbar i förhållande till varandra.

Vad man menar med konstant böjning är relativt. En långsida i sluta eller 10 varv på en större volt är nog ingen fara- om det inte skenas runt:angel:

Kan man rida den i en vettig böjning på en...12 m volt, så kan man nog ge sig på att rida en skola- med samma lilla/ svaga böjning. Om det blir svårt- gör en ny volt o försök igen- hitta formen på volten först.

Aha, det hade jag inte en aning om! Är det en allmän uppfattning som jag helt missat på min hobbynivå - med löslongering menar jag? Jag gör det för kontakten och samspelet med hästen och ser det inte som okontrollerat rejs i ridhuset/paddocken. :o

Men om jag hade skrivit "i hagen" då? Vänder kvalitetshästar på ett annat sätt - böjer de sig mer korrekt av sig själva?

Ingen häst kvalitet eller inte, rör sig på tygeln eller helt genomställd ur ett ridperspektiv, i fri rörelse ;)

Helan: vad är det tråden går ut på och vad ska vi diskutera? du startar den som ett påstående, utan frågeställningar, så jag vill klargöra vad det rör sig om.

Jag läste ursprungsinlägget igen o blev inte klok på om det sista var vid longering:confused:
Studera gärna en häst som longeras på liten volt med inåtböjning (givetvis utan hjälptyglar) och se vad som händer med dess kropp när den böjer sig. Man kan påverka bogen genom att föra ut den något samtidigt som man har böjningen inåt. Mina hästar svarar med att föra in höften lite, därmed kommer en trevlig böjning i kroppen.
En del hästar går innanför med rumpan o andra sladdar.
Jag föredrar nog lite sladd på tränade hästar- gymnasticerar bakbenen.

Om jag skulle leda in framdelen såsom jag förstog kommer detta med posten. Däremot funkar det fint på den lydigare hästen även att gå in i öppna i galopp.
Jag vet inte, men kan föreställa mig om hästen tidigare är lärd att gå böjd med bogen ute- att den då tar in rumpan. Att kalla den rörelsen för korrekt böjning- vete tusan:grin:

Jo, visst, jag tänker bara att hästen måste få rörelseutrymme nog i varje steg att vara dynamisk.

Sedan undrar jag över det förkastliga i att löslongera?

Delvis knapplån, men angående löslongering tycker jag man är ute på farlig is om man säger att man inte kan påverka hästens rörelsekvalitet/att den inte kan vara mer eller mindre bra.
Finns ju duktiga NH-människor som utan problem påverkar vilken form, ställning, böjning hästen har och vilket spår hästen går på t ex styra på en volt trots att ytan inte är avspärrad. Har man en inhägnad volt så kan man ju också påverka hästen med hjälp av volten, spöet, rösten osv som får fungera som hjälper även om man inte gör det NH-style.

Hursomhelst så upplever jag att hästar kan röra sig väldigt olika även i frihet beroende på hur de är tränade. Vilket kanske blir mer tydligt om man utgår ifrån en väldigt otränad häst och följer utvecklingen. Mer upprätt, mer "rakriktad" osv. Även om det är grymt svårt (inte omöjligt) att själv inverka så det ser bättre ut när man är på marken med lös kuse.

Nu har jag ju en "kvalitets travare" :p men visst är det så att om man får till kontakten vid löslongering så får man ställning och form också. Då hon inte har förutsättningarna i galopp har vi aldrig fått det i den gångarten med lek med kortning och längning. Däremot i trav där hon även låter sig påverkas i kort trav med uppresning när jag "reser upp mig...

Det bygger ju på att hästen är intresserad av mig i mitten och speglar vad jag gör. Nu har jag ingen inhängnat utrymme så jag har inte kunnat löslongera på flera månader men känslan när det fungerar är ungefär som när det fungerar när man rider... (Och riktigt den kontakten kanske ännu mer sällan :crazy: )

Ursäkta TS...

Iom att jag inte tycker att det är sunt att snurra runt hästen på en sdn liten volt som oftast löslongering sker på så....har stora hästar!
De ska inte behöva begäras spåra o sköta sig på en så pass liten volt.

Såg du ej att jag skrev att jag ofta gör så- MED den ene, som har psyke o är tränad för att klara av det. Dessutom tillåts det egentligen inte pga de stora speglarna i ridhuset.

Jag pratade om unga hästar som ska lära sig -dels kommandona- lätt o även hur jag vill att den ska beté sig.
Att NH-folk gör mkt- från marken- vet jag.:crazy: SEN- ska vi ta diskussionen HUR många som är så pass duktiga:confused::p

På en rundcorall då:rofl:

Nej man- jag gör det mkt lättare för hästen att förstå, utan att den ska springa på volt så mkt- undviker det i möjligaste mån.
Ett par 3 ggr räcker som regel- för att de sen ska förstå- även galoppfattning.

Liknande trådar

Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 678
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·
Ridning Har funderat på det här länge och undrar hur alla ni gör för att få hästen att arbeta neråt och framåt? :) Hur nu får den att böja på...
2
Svar
20
· Visningar
1 801
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Höstens ridning startades för min del med en helgkurs i centrerad ridning. Jag har länge sneglat mot CR, läst Sally Swift för längesedan...
Svar
0
· Visningar
368
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama