Hästens Bål

NoExit

Trådstartare
Vet inte om detta hamna i rätt forum, men jag och en i stallet har delade meningar om en sak och jag söker nu hjälp här.
Jag har fått lära mig att hästens bål är själva kroppen, utan ben, hals huvud, svans. Vid bedömningar så är det ju ; Typ, huvud, hals, bål, extremiteter. Detta är min åsikt.

Den anda är:
Att bålen är endast vid skänkelläget, eftersom hästen skall runda sig i bålen runt inner skänkel, (vid vissa rörelser)

Jag måste ha tag i en bild eller förklaring på internet som jag kan ta med och visa så hjälp mig nu :bump:

Min Åsikt i bild :
bal.jpg

+++++ Åsikt i bild :
bal2.jpg

Sv: Hästens Bål

Jag skulle säga att ni båda har rätt. Bålen är kroppen utan hals, svans och extremiteter. Bakbenenet upp till höftleden är inte med i bålen men däremot ryggraden fram till svanskotorna börjar vilket sett från sidan är lite mitt emellan era två bilder. Var bålen börjar och slutar går alltså inte att rita ut i en bild som är från sidan, det skulle också behövas en bild uppifrån. Tycker jag alltså ;)

PL: Bål används ju oftast synonymt med torso men om man skulle dissekera fram bålen tycker jag man kapar i höftleden och tar bort från femur och ner. Har jag fel då? Var skulle du skära? Jag menar, bukmuskulatur, tarmar och könsorgan tillhör väl bålen?

Liknande trådar

Avel Kanske en konstig fråga och kanske fel forum, ursäkta isåfall! Men min häst har okänd stam och okänd uppfödare, så vad hon "egentligen...
Svar
9
· Visningar
2 127
Senast: Sporthorse
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 318
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Bara en enda ridlektion denna vecka också, och jag vet att det är bra för min arm men det känns lite futtigt... Nästa vecka är jag dock...
Svar
0
· Visningar
680
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
4 141
Senast: Jakobine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar