Hästen vill inte ridas ut..

AmandaBjorkholm

Trådstartare
Hej!
Jag har ett rätt stort problem med min häst då hon inte alls vill ridas ut. Ibland kan det gå ifall hon är på riktigt bra humör men nästan alltid slutar det med att hon stannar, vägrar gå framåt kastar sig runt eller sparkar bakut. Har testat det mesta som att backa henne de gånger hon börjat backa av att jag vänder tillbaka henne. Men inget funkar slutar alltid vad man än gör att hon börjar hyperventilera och då är man rätt fast då kommer man knappt hem och definitivt inte av från henne och absolut inte åt de hållet man var på väg. Nu efter 3 års tid så ger jag snart upp. Gör ett sista försök att få tips om vad man kan göra!!
 
Sv: Hästen vill inte ridas ut..

Går hon om ni har sällskap med er och går hon om du går bredvid?

Min kuse har en väldigt stark flockmentalitet och vill inte lämna dom andra obevakade. Framförallt inte shettisen som måste beskyddas :grin:
Dessutom är han lite lätt förvirrad och glömmer bort att matte sitter på ryggen. Knäppisen tror att han är ensam, så fort jag hoppar av så ser han förvånad ut och undrar var jag kom ifrån :D

Min kan man säga till på skarpen att nu är det bra och så går han.
Din däremot får du kanske försöka bryta innan hon hetsat upp sig för mycket.
Hoppa av och gå en bit, sitt upp och om hon börjar protestera igen så är det att hoppa av innan det går för långt.
Det är inget nederlag att hoppa av när hon blir så blockerad, då är det bättre att ta sig runt sin tänkta runda.
Gissar redan på att du inte satsar på tvåtimmarsrundor utan börjar med korta för att utöka när det går bra.
 
Sv: Hästen vill inte ridas ut..

Funderar på samma sak som Kallebus: Går hon om ni har sällskap med er och går hon om du går bredvid?

Har du provat att gå ut på längre promenader med henne? Är hästen tryggare när du står på backen? Börjar hästen krångla i speciella situationer/på utvalda platser eller är det närsom?

När jag och min häst lärde känna varandra var han liknande. Kunde helt enkelt plötsligt vägra att gå framåt, försökte vända, kasta sig åt sidan, ner i diket, hoppa ut i vägen när det kom en bil, se spöken bakom varje grässtå och bli livrädd osv. Han gjorde allt för att vi skulle vända hem igen.

Började gå promenader med honom. Startade med att gå samma runda varje gång vi var ute (4 km ungefär), nötte verkligen in den rutten åt olika håll. Efter ett tag gick jag första biten och hoppade sen upp och red resten. Till slut var det inga problem att rida någonstans. Kanske måste du vinna hennes förtroende?
 

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 890
Senast: Sel
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 742
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 990
Senast: MiniLi
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 861
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp