Hästen vill att jag ska flytta på mig!!

Sv: Hästen vill att jag ska flytta på mig!!

Va? Menar du allvar?

Mina hästar ska kunna stå lösa i boxen när jag pysslar.Så har det alltid varit och kommer alltid vara.
De får ju stå i fred annars när inte jag är där.
Och om ngt händer,så vill ju i allafall jag kunna åtgärda saker och ting även om de står i boxen.Mina märrar hade inga problem med att låta mig vara inne i boxarna vid fölning,de har inga problem med att jag mockar och flyttar de om de står i boxen m.m
Spruta PC t ex skulle ju jag aldrig göra i en stallgång,och nu med föl vid sidan så har jag ingen möjlighet att binda upp en stissig märr och vild fölunge fladdrandes överallt.
Varför ska det ena utesluta det andra?
Stallgångar är bra och jag använder den gärna vid tillfällen som skoning,broddning,rycka man m.m,men de används gärna som parkeringsplats till hästen utav många.Allt för ofta ser man en ensam häst på gången och ägaren är i väg någon annanstans.

precis! det kan ju finas omständigheter då man verkligen måste vara i boxen tillsammans med hästen och visst borde det vara en självklarhet för alla att en sån grej ska fungera.
Fast här var det ju inte tal om aggressivitet på något plan (det har du heller inte påstått! =)) men ändå oacceptabelt att hästen tänker gå över en.

En stadig hand oh putta oh putta oh putta brukar inte hjälpa dom liksom fastnar i marken vissa bara honom/henne att det är du som bestämmer något in direkt tips har jag dock inte,testa honom som han testar dig

Jag har inga probelm att sköta/behandla mina hästar i boxen om jag nu absolut måste det. Men som frågeställaren skriver så verkar det inte som om det är läge att ta en "respektlektion" över nätet, utan istället undvika problemet, dvs sätta fast hästen för att markera arbete eller göra i ordning nånannanstans.

Inte sjutton skulle jag BÖRJA träna hästen att respektera mig inne i boxen där man inte har en suck att komma undan!

Jag tror din häst skulle passa utmärkt hos min far, igår när jag mockade hagen ställde sig ena hästen framför skottkärran fast det var helt fri väg runt om kärran å vad ser jag att farsan gör??Han springer in i hagen å flyttar skottkärran så Gandur kan ta den väg han ville-rakt fram :eek:

Om ngn häst går på mig så knuffar jag till den rejält, fattar den inte det så tar jag å tränar lite med att förflytta sig undan mig, med dressyr spö tex, men det ska räcka med att jag petar den på magen.
Vill hästen gå på mig bakifrån brukar jag sparka bakåt å pipa som hästar gör när de varnar å det har oxå funkat.
Men att de ska börja respektera min far har jag mkt lite hopp om :smirk: :devil:

Magdalena skrev:
Jag har inga probelm att sköta/behandla mina hästar i boxen om jag nu absolut måste det. Men som frågeställaren skriver så verkar det inte som om det är läge att ta en "respektlektion" över nätet, utan istället undvika problemet, dvs sätta fast hästen för att markera arbete eller göra i ordning nånannanstans.

Inte sjutton skulle jag BÖRJA träna hästen att respektera mig inne i boxen där man inte har en suck att komma undan!

Det kan jag visserligen hålla med om,att inte börjar jag träna hästen i boxen,men,den ska banne mig inte promenera på mig oavsett om det är i boxen eller ej.
Och varför inte en "respektlektion" över nätet? Allt annat existerar ju på Bukefalos..

Jag tycker att det låter som att din häst försöker bestämma över dig. Ett bra sätt att vänja den av med det är att träna hästen på att rygga när du säger till den. Tränar det mycket med mitt 4 åriga sto som gärna knuffar bort en när man både leder och sköter henne. Det funkar bra och hon är inte lika överlägsen längre mot mig. Så jag rekomenderar att du tränar ryggning, och inte bara ett steg, utan flera steg. Jag kan få mitt 4 åriga sto att rygga ett helt varv runt paddocken utan att bråka, men man ska börja med några få steg i början.

Nej, tro mej, mina hästar bestämmer inte över mig, jag är väldigt tydlig med vad jag vill å skulle aldrig acceptera att bli "bufflad "på.Antar att det var ngn annan du skrev till ;)

Måste bara tillägga att vissa använder spöet alldeles för mkt när de ska jobba hästen "för hand".
Var på kurs där detta demonstrerades å sedan skulle jag rida hästen dagen efter å det gick inte alls att ha spö på den mer.Bara den såg spöet jag hade så kom ögonvitorna fram :mad:
Det gick alldles utmärkt utan spö men jag förstår inte varför man ska behöva skrämma hästarna på detta sätt.Det handlar inte alls om respekt utan rädsla, hästen ska inte behöva tro att jag ska slå den varje gång jag har ett spö i handen. :eek:

Man ska alltid komma ihåg att spöet bara är en förlängning av armen, inget bestraffningsredskap. Man ska använda spöet som om det vore ens egen arm. Inte böjjer du väl dig bak och slår till hästen med handen om den inte går fram? Nä, tänke väl det.

Du behöver nog inte föreläsa för mig hur man använder ett spö :smirk:
Dessutom gör jag det högst ngn gång om året å det är på kurser för att tränaren vill det.Mina hästar behöver man inte rida med spö, de lyder så bra iaf :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Så förnuftig man kan vara :rofl:

Trots att saker och ting borde vara på ett visst sätt ser inte alltid verkligheten ut så man skulle önska att den gjorde!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 696
Senast: Freazer
·
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 466
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
17 311
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 240
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama