Hästen vägrar på Tävling!

O

ofelia dot

Hej!
Skulle behöva få tips om hur man kan få en häst att hoppa på tävling igen!
Allt gå bra på träning men när vi kommer ut på en tävlings bana så hoppar han några hinder och sedan är det total stopp, i bland flera meter ifrån hindret.
Alla som sett honom säger att han vet att vägrar han så behöver han inte hoppa mer.
Hur får man bort en sådan olata.
Min dotter är helt förkrossad då hon har placerat sig med honom och det har gått bra innan.
Han har varit hos veterinär och vi har kollat ryggen och det finns inget fel på honom.
Tacksam för svar.
Mamma

Sv: Hästen vägrar på Tävling!

Han har bra bjudning och vi har gått ner till Lc (han har hoppat LA och B

Har ni gjort hälteutredning?

Min kompis häst var precis sådär och det visade sig den hade kotledsinflammationer i båda fram. Då behöver inte hästen se eller kännas halt dessutom. svårupptäckt.

Veterinären förklarade att varför hästen hoppar hemma och på träning är för den antagligen tycker det är riktigt kul att hopp så den gör det fast det gör ont.

På tävling däremot där allt är lite mer pirrigt både hos häst och ryttare och hästen står och spänner sig extra osv då gör det mer ont, för ont för att hoppa..

Vi har haft hästen hos en veterinär och han hittade inget fel:confused:

gjorde ni böjprov också? Jag fick för mig att ni bara kollade ryggen osv...?

Som sagt, lite konstigt att den stannar bara sådär när ni gått ner ett par klasser också....

Hästen kanske är utbränd?

Ja vi har gjort böj prov.

Ja vi tycker oxå det är konstigt. Han gick en klass för ett tag sedan och blev trea nästa klass stannade han ut henne (båda klasser LC)
Han fick vila 4 veckor på semestern, och vi tog god tid på oss att sätta igång honom med mycket mys i skogen, men visst vi har sagt att tävlingarna är över för i år, men vi vill ju kunna tävla till våren igen.

Kanske köra en rolig vinter med mer markarbete än höjd då tills i vår?

Sedan kanske vara en idé att om ni anmäler till två klasser och hästen hoppar riktigt bra i första så stryk er från andra klassen då.

Hästen gör så gott den kan och ändå får den ingen belöning för det (åka hem, ut i hagen, mat, vila). Utan istället kommer en ny klass med aningens högre hinder. Inte konstigt att hästarna slutar hoppa efter ett tag.

Däremot OM det går dåligt i första klassen kan man ju rida en klass till för att försöka få bättre men då tycker jag ryttaren bör avgöra varför det gick dåligt och om det är idé att hoppa igen...

Kanske åka på nån clear round eller om nån ridskola har pay&jump och hoppa låååga banor under metern.

Hästen verkar ha tappat sugen...

Jag tror faktiskt inte att han tappat sugen. man ser glädjen och suget mot hinder och han hoppar alltid dom första hindren stannar aldrig där.
Jag har pratat med veterinär igen och vi ska göra ett nytt böjprov och kolla ryggen igen.
Han kanske är trött i benen. vi har bara gräs paddock att rida i och marken har varit ganska hård. (vi tränar dock hoppning i ridhus).
detta är svårt och alla som ser honom tror bara att han e dum, men jag vet inte

detta är svårt och alla som ser honom tror bara att han e dum, men jag vet inte

jag tror inte hästar är "dumma" utan att allt beteende har en orsak, även om det ibland kan bli en inlärd olat som man måste bryta.

låt bli att hoppa pållen alls under en längre period ? är det din dotter som blir spänd och förväntar sig att hästen kommer att stoppa ? många hästar blir osäkra och stoppar om ryttaren blir osäker. kanske pållen blir osäker om den inte ligger "helt rätt" på hindret ?

min gamla tränare sa alltid att sitter ryttaren kvar vid ett stop så är det inte hästens fel då inte ryttaren tänkt framåt tillräckligt mycket ;)

kanske rida mycket i skogen och skutta "pinnar" ? det gillar dom flesta pållarna så viljan vaknar igen :)

Tävla på klubbtävling, och be dommarna om att få träna hästen, inte tävla.
När vägringarna kommer inne på banan så får ni fortsätta att hoppa på hindret tills dess att hästen har hoppat ett, utöka det till två och fler allt eftersom (över flera tävlingstillfällen).
Det hästen har lärt sig är att på täving kan jag vägra och sen får vi gå ut från banan. På träningar funkar inte det och då är det bara att hoppa snällt.
Den, lite dumma, reglen att man blir utesluten efter visst antal vägringar gör att ryttaren blir okonsekvent, iom att denne slutar prova hoppa efter x antal vägringar (är det 4 st?).
Gör det hela ordentligt på ett par klubbtävlingar så löser det sig ska ni se.

Lycka till. :)

Gud det där låter precis som min förra häst :o På träningarna hoppade han allt, stannade inte en gång, trände på det högre höjderna men sedan när vi tävlade så kunde han vägra ut sig på en LD :crazy: Han hade inte heller ont, vi kollade honom. Det va väldigt frustrerande när han va sådan, fick han för sig att hoppa så vann vi alltid klasserna men sen kunde han lika gärna vägra ut sig. Då stannade han även flera meter innan hindrena. I hans fall va det en olat, han hade med tidigare ryttare lärt sig att stannar han 3 ggr så behövde han inte hoppa. Men för honopm räckte det med att man va kvick så när man märkte att han började tänka backåt fick man driva fram honom riktigt, då hoppade han :p Tyvär är jag för mesig som ryttare så vi slutade tävla istället :D

Åk ut på pay and jump istället..var det som förändrade allting för mig o min häst..nu placerar vi oss nästan på varenda tävling

Har ni låtit någon annan tävla hästen?
Om man gör det så kan man se om det beror på ryttaren(därmed inte sagt att ryttaren rider dåligt såklart :) ) , eller åtminstonde få ett annat perspektiv på saken.

Ett tips är (efter klartecken från vet. helst på klinik) att ta det lugnt med hoppningen några månader nu i vinter.
Då menar jag inte först och främst att sluta hoppa, utan hoppa mkt mindre.
Åk i väg på några CR/Pay&Jump i vinter på LÅG höjd (en halvmeter eller så) och se om hästen reagerar likadant även där.

Hur ofta hoppatränar/tävlar ni nu?
Hur länge har ni haft den, och har den betett sig lika dant innan?

Vi har börjat att rida i skogen och det gillar han.( Vi kan bara göra detta sen höst och tidig vår sedan går det tjurar runt om tyvärr) har gått cross-countyr i England. Vi vilar honom nu sedan får det bli lite träning i gen.

Tack för detta förslaget, Det tar jag verkligen med mig! Ska höra på nästa clear round om vi kan göra så!
Tack

Nej det är ingen annana som tävlat hästen.
Vi tränar varannan veck och kanske tävlar en till två ggr per månad, så jag tror inte han gör detta för ofta

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 619
Senast: Emuliiaa
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 425
Senast: Lutten
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 783
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 721
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka