Hästen vägrar på tävling

Han gjorde inte till en början men sen gjorde han så,jag tror att det kan vara som du säger med att han vet att han slipper om han vägrar några gången,på pay n jump går det bättre när han har fått vägra men ändå behövt hoppa.

Jag håller med resten, börja med att kolla att han verkligen inte har ont någonstans.
Om han friskförklaras hade jag bara åkt på Pay 'n Jump under en period för att på det sättet alltid känna att man får "rida klart" innan man går ut från banan, så att din häst också får avsluta på ett bra sätt varje gång och sedan succesivt avancerat därifrån.

@Pegasus63 Tyvärr vanligt just i ponnyvärlden där inte alltid föräldrar och närstående är tillräckligt erfarna för att se rörelsestörningar i tidiga skeden. En dubbelsidig kotledsinflammation fram kan också framstå mer som stelhet i allmänhet än som en hälta i synnerhet..
Alltså rids hästen i fråga tills det blivit så pass påtagligt att även en mindre erfaren ryttare/åskådare kan se en tydlig skillnad.

Till 99% beror det på ryttaren. En häst som utan problem hoppar bana i träning och "sköter sig" på framridning och framhoppning får inte plötsligt känning av inflammation på en tävlingsbana för att därefter vara normal på framhoppningen till nästa klass ...

Är det inflammation märks det tydligt i all ridning och inte bara på tävling
Nej inte om den är dubbelsidig. För en mindre rutinerad ryttare är det inte alls säkert att det märks så tydligt. Jag har också sett det ett antal ggr, hästar o ponnyer som hoppar på träning men stannar på tävling. Exakt vad det beror på är ju svårt att säga, lutar åt att man på träning inte hoppar så många hinder i stöten som på en tävling och tyvärr kämpar våra djur på oftast.

Då säger jag stackars hästar, har de en ägare/ryttare som inte märker sådant i den dagliga ridningen och skötseln brister det gravt i ryttarens utbildning och uppmärksamhet på hästen
I sakfråga kan jag hålla med dig, det ÄR synd om dom djuren men i realiteten beror det ofta på orutin och det botas ju bara genom mer erfarenhet tyvärr.

Vi har en häst som ofta stannar på tävling. Hon är dock tittig för nya hinder.. vi har löst det så att vi först hoppar en pytteklass och sen hoppar den riktiga.. då slipper hon första rundan o titta av sig o hindrena är så låga att man fast kan trava över dom eller till o med hoppa från stillastående. Har fungerat för oss i alla fall :)

Till 99% beror det på ryttaren. En häst som utan problem hoppar bana i träning och "sköter sig" på framridning och framhoppning får inte plötsligt känning av inflammation på en tävlingsbana för att därefter vara normal på framhoppningen till nästa klass ...

Är det inflammation märks det tydligt i all ridning och inte bara på tävling

Måste bara säga att det kan faktiskt vara så att det är inflammation även om hästen bara stannar på tävling.
Min häst började springa åt sidan, men bara inne på banan på tävling. Resultaten på tävling vart sämre han började stanna ännu mera och på tävling var det som att han man fick tvinga han över hindrena. Fram hoppning var aldrig några problem i början. Men efter ett tag kom det fram på träningar och framhoppning vi åkte till vetrinären vilket ledde till kraftig inflammation i höft och mindre inflammation i vänster bog och höger framknä.

Tycker att hon borde kolla upp hästen så hon kan utesluta fel/skada på hästen,om hästen inte har något tror jag nervositeten hos ryttaren kan ligga bakom. Ibland vet man inte ens om att man är nervös men det känner hästen av.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
358
Senast: MiniLi
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 975
Senast: zarmino
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
919
Senast: Lillefrun
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 300
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama