Hästen vägrar på tävling

ElinAdolfsson

Trådstartare
Min ponny vägrar alltid ut sig bland de första hindrerna på tävling.

Idag tävlade jag på hemmaplan i paddocken som jag brukar träna i men på träning vägrar han inte men så fort det blir tävling gör han det.

Han är jätte fin på framridningen och framhoppningen men så fort han kommer in på tävlingsbanan så vägrar han hoppa.
Vad kan det bero på?

Är ingen inbiten hoppryttare direkt, men min första tanke är att du blir nervös när det är tävling, och även om du är avslappnad på framridningen för att det "bara" är framridning så spänner du till dig när du kommer in på den riktiga banan. Detta lär din häst garanterat märka och är det en känslig häst kan det hända att det bara är det lilla som krävs för att han också ska spänna sig och komma ur balans, och då åker du på en massa stopp.

Så vida hästen inte uppenbart vägrar pga t.ex. skrämmande utsmyckning på hinder eller liknande hade jag ransakat mig själv först och funderat på om det är någon signal som jag skickar ut som gör hästen osäker/obalanserad och motvillig.

Klassiskt symtom på ledinflamationer, jag hade börjat hos veterinären om inte annat så för att utesluta det. Men som sagt, klassiskt symtom.

Klassiskt symtom på ledinflamationer, jag hade börjat hos veterinären om inte annat så för att utesluta det. Men som sagt, klassiskt symtom.

Håller med, sett det många gånger. Det kan förstås finnas andra orsaker, men "oförklarlig" vägran är ofta kotledsinflammation.

Om ni inte är jätterutinerade skulle du kunna be någon mer erfaren ryttare tävla honom och se vad som händer. Kanske tycker han bara att det är läskigt att inte ha några andra hästar med sig där inne.

Till 99% beror det på ryttaren. En häst som utan problem hoppar bana i träning och "sköter sig" på framridning och framhoppning får inte plötsligt känning av inflammation på en tävlingsbana för att därefter vara normal på framhoppningen till nästa klass ...

Är det inflammation märks det tydligt i all ridning och inte bara på tävling

Till 99% beror det på ryttaren. En häst som utan problem hoppar bana i träning och "sköter sig" på framridning och framhoppning får inte plötsligt känning av inflammation på en tävlingsbana för att därefter vara normal på framhoppningen till nästa klass ...

Jojemän, jag har sett det ett flertal gånger. Jag har ingen bra förklaring till det, dock, kanske att anspänningen i och med tävling gör att bägaren rinner över? De som jag har pratat med som varit med om detta säger att efter behandling har de förstås märkt skillnad på hästen, men förstod inte före att det var problem. Kommer det smygande sakta tar det ibland ett tag innan man lägger märke till problemen. Tyvärr.

Jojemän, jag har sett det ett flertal gånger. Jag har ingen bra förklaring till det, dock, kanske att anspänningen i och med tävling gör att bägaren rinner över? De som jag har pratat med som varit med om detta säger att efter behandling har de förstås märkt skillnad på hästen, men förstod inte före att det var problem. Kommer det smygande sakta tar det ibland ett tag innan man lägger märke till problemen. Tyvärr.
Om det är "anspänningen på tävling" tycker man kanske att det borde ha märkts redan på framridningen där det ändå är både mycket folk och mycket hästar i rörelse och där det är samma tävlingsmiljö.

Då säger jag stackars hästar, har de en ägare/ryttare som inte märker sådant i den dagliga ridningen och skötseln brister det gravt i ryttarens utbildning och uppmärksamhet på hästen

Senast ändrad:
Om det är "anspänningen på tävling" tycker man kanske att det borde ha märkts redan på framridningen där det ändå är både mycket folk och mycket hästar i rörelse och där det är samma tävlingsmiljö.

Kan man tycka. Jag har som sagt inget bra svar, men jag är ju uppenbarligen inte den enda som varit med om detta.

Då säger jag stackars hästar, har de en ägare/ryttare som inte märker sådant i den dagliga ridningen och skötseln brister det gravt i ryttarens utbildning

Ja, eller så har de en omgivning som bestämt hävdar att hästen bara är lat/het/dum/ouppfostrad/tramsig.

Kotledsinflammationer är ju vanliga så jag skulle tippa att om man slumpvis valde ut 'friska' hästar och tog dem till klinik och sa att de krånglade i hoppningen så skulle nog en och annan komma ut med diagnosen kotledsinflammation.

Jag tror det kan vara så att hästen vet att på träning/framhopping "kommer den inte undan" om man säger, medans på tävlingsbanan vet den också att stannar den tillräckligt många gånger så slipper den det onda. Tyvärr är det inte alla ryttare som uppmärksammar eller känner att den har ont. Är den jämnhalt på tex båda fram kan det vara svårt för mindre rutinerade ryttare att känna det.

@ElinAdolfsson
Har ponnyn gjort såhär från början eller är det något den börjat med på senare tid?

Jag tror det kan vara så att hästen vet att på träning/framhopping "kommer den inte undan" om man säger, medans på tävlingsbanan vet den också att stannar den tillräckligt många gånger så slipper den det onda. Tyvärr är det inte alla ryttare som uppmärksammar eller känner att den har ont. Är den jämnhalt på tex båda fram kan det vara svårt för mindre rutinerade ryttare att känna det.

@ElinAdolfsson
Har ponnyn gjort såhär från början eller är det något den börjat med på senare tid?
Han gjorde inte till en början men sen gjorde han så,jag tror att det kan vara som du säger med att han vet att han slipper om han vägrar några gången,på pay n jump går det bättre när han har fått vägra men ändå behövt hoppa.

Kan vara du som ändrar din ridning.
Själv så har jag den dumma vanan att rida med bromsen i och helt tappa rak riktningen på tävling.
Min häst vägrar dock hela tiden nu så fort jag gör ngt fel, har helt tappat hennes förtroende i hoppningen. Även om hon tycker att det är skit roligt.

Han gjorde inte till en början men sen gjorde han så,jag tror att det kan vara som du säger med att han vet att han slipper om han vägrar några gången,på pay n jump går det bättre när han har fått vägra men ändå behövt hoppa.

Då hade jag först och främst kollat upp honom så han inte har ont någonstans.

Har han inte ont, så hade jag bett en mer rutinerad ryttare testat honom på tävling för att se om det är dig det beror på. Kan vara att du blir nervös, ändrar din ridning osv osv.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
358
Senast: MiniLi
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 975
Senast: zarmino
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
919
Senast: Lillefrun
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 300
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama