Hästen vägrar gå!

elfi

Trådstartare
Jag har ett urmysigt fjordsto hemma nu, hon är född 01 och under utbildning.

Men nu till mitt problem, jag har ridit ut på henne några gånger med sällskap och nu har jag även provat att rida korta snuttar ensam men det går inte så bra.

Hon kan gå hur bra som helst ena stunden, och sen i nästa stund tvärkasta runt, stegra, takta och skrika. Jag har noll kontroll på henne då känner jag. Jag har martingal på henne för hon kör upp huvudet hela tiden. Vi har kommit fram till att problemet sitter i huvudet, alltså psykiskt. Men hur ska jag göra för att få henne att sluta? :confused:

Min mamma fick gå med oss igår, bara för att vara hjälpreda om jag skulle åka av (tur att man har bra balans och klisterbyxor :p ). Men stoet blev helt galen, backade ner i diket, kastade sig runt, småstegra och helt stänger av. Hon har även tryckt upp mig mot träd flera gånger. Utrustningen är kollad, tänder med mera är kollade.

Någon som har varit med om samma sak, eller har något tips hur jag ska gå vidare? :crazy:

Sv: Hästen vägrar gå!

Usch vad läskigt! Men tycker du att du har bra kontakt med henne när du står på marken eller gör hon likadant då? Jag tror bristande ledarskap är orsaken... (inget illa menat:bow:)

Har varit med om hästar som springer över mig och stegrar mot mig när jag står på backen, det har varit ganska läskigt men jag har lärt mig att ju räddare jag blir desto mer tar hästen över... Jag arbetar med en av hästarna på skolan som springer ut från stallet och in i hagen och man har ingenting att säga till om, det är bara att försöka att hålla kvar i grimskaftet tills hästen har stannat för jag ska f*n inte låta hästen bestämma över mig... Jag ska vara ledaren och hästen ska följa mig!

Jag har tränat med lite NH vid de tillfällen och det börjar bli bättre, men det är svårt för så många olika personer hanterar den hästen och den "faller tillbaka" i gamla vanor när ledarskapet brister hos människan...:cool:

Hon är lugnare när jag står på backen, men hon skriker ändå ibland men säger jag till så lugnar hon ner sig. Vi var på kurs för länge sen med en annan häst för en man som har jobbat med Pat Parelli, så vi kör lite av hans metoder på henne men det verkar inte hjälpa, iaf inte vid ridningen. :crazy:

hmm, ja det va ju konstigt. hon kanske har PMS?;):laugh: nä men jag vet inte riktigt vad du ska göra... Vad hette parelli-instruktören som du var hos? Var det Erica Furberg? Jag har kollat en del på parelli´s hemsida och fått en del tips och råd... HAr du kollat på de lösningar på problem som finns på hemsidan? Det finns ju både från backen och vid ridning... Men det är ju lite krångligt också med alla engelska ord..:p Provat "horsenality chart"?:rofl:

det är väl inte så ovanligt beteende på "gröna" pållar ;) börja med att rida lite själv hemma först och utöka sakta efterhand som hästen blir tryggare. ta uteritterna med stabilt sällskap tills hon blir tryggare.

träna på halvhalter, övergångar. serpentiner osv. när du rider hemma (fast även under uteritt) för att öka pålles uppmärksamhet/lydnad. man kan "mota olle i grind" med att hålla hästens huvud sysselsatt, det räcker oftast med en/flera halvhalter eller att man lägger en volt.

tänk alltid mkt. framåt. så att du får ärlig bjudning och "tjuvhåll" inte när hon börjar tramsa.

många unga hästar (och för den delen även äldre) är "jobbigt" flockbundna pga. att ingen tagit tag i det i tid. helst ska man lära hästen stå/gå själv redan som liten.

Han heter Patrick Ambec, från Frankrike. Jag har kollat lite på olika HS-sidor, och försöker jobba med det men det är enbart när man sitter på ryggen vid uteritter hon gör så. Inte vid jobb i paddock eller liknande och inte heller om man leder henne. :crazy:

Jag har ridit henne på en väg hemma vid stallet, fram och tillbaka ensam ända tills hon skärpte sig, vilket hon har gjort nu (dock var hon mkt lugnare efter den vägen än vad hon är nu på den större vägen).

I paddocken går hon hur bra som helst, jag tränar övergångar skritt-halt och lite halvhalter men hon är nyss inriden så hon förstår inte så lätt än plus att hon är inte i kondition riktigt än heller så jag vågar inte kräva för mycket av henne nu.

Lägger jag en volt med henne efter vägen kan jag hålla på i en halvtimme för att få henne att gå framåt. :crazy:

Men jag ska prova ta med andra hästen imorgon och se hur det går då.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 211
Senast: MML
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 930
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 836
Senast: Smulu
·
Träning Jag har ett sto som stegrar när hon lessnar på sin ryttare. (Hon är kollad och genomgången av veterinär mer än en gång, hon har inte...
2
Svar
27
· Visningar
2 946
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar