Hästen vägrar gå

Twirro

Trådstartare
Hej!

Jag har ett litet problem med min medryttarponny (D, 15 år, sto) som vägrar gå framåt när hon skiter... Jag undrar om det går att göra något åt detta eller om det bara är att lära sig "leva" med det, och ifall det går att göra något åt det, vad ska man göra? Oftast ställer det ju inte direkt till med problem, men om hon skulle få för sig att skita på tex en tävlingbana mitt i allt skulle det kanske inte vara så kul... Men det kankse inte går att göra något åt det? :confused: Tacksam för vettiga svar :D

Sv: Hästen vägrar gå

Jag har aldrig varit med om att en "gå och bajsa"-vägrande häst stannar på tävling för att skita.
Men då har visserligen mina hästar alltid vägrat bajsa på ridbanor, vägar, stigar.. De har alltid klivit iväg ut i skogen eller långt ner i kanten för att göra sina behov.

Jag hade nog låtit det vara, vill hästen stå still och bajsa så låt den göra det.
Tänk på tävlingsfunktionärerna, så mycket enklare det blir för dem! :D

Hehe, jo det är sant ;) Inte för att jag bryr mig speciellt mycket om det, tävlar henne ändå inte för tillfället då hon är alldeles för lättskrämd i dagens läge.. Men tänkte bara att om det nu finns någon vettig (!) metod att använda så varför inte? Men som sagt, spelar ändå inte så stor roll :d

Klickerträna henne att skita på kommando så kan hon vara nyskiten innan tävlingen ;) :idea:

Haha, vilken toppen ide :rofl:
Har du erfarenhet av att träna det själv och hur gör man isåfall? :D:banana:

Inte precis, men jag vet att det går.
Man får göra som med all klickerträning, börja med att klicka in så att hästen vet helt säkert vad klickern betyder (finns massor av info på nätet om hur man gör, både text och info, googla på klicker).

Sedan får man ta en näve tålamod och alltid ha klickern med. Så snart hästen skiter klickar man. Sedan kan man lägga till ett kommando när den börjar skita, och så klickar man. (finns också massa info på nätet om hur man befäster på rätt sätt, Migo här på buke har bra koll på klicker)

Har gjort något liknande med vår valp, han skiter i princip på kommando, ibland är han egentligen inte nödig (antar jag) och klämmer då ut en liten klutt bara för att göra mig nöjd :p
Har dock inte klickat honom utan bara upprepat "bajsa!:laugh:" en massa när jag vet att han ändå är på väg att bajsa, och så MASSOR med beröm medans han gör det han ska :idea:

ah, tack för tipset iallafall :D sen får jag väll ta och fundera på om jag ska lära henne det eller inte ;)

När det gäller ex vis ridskolehästar är det en säkerhetsfråga. Om det kommer en rad med pållar och en plötsligt tvärstannar kan det bli lite stökigt i spåret. Särskilt om det rör sig om ovana ryttare.

Annars är det inte ngt jätteproblem.

Skuggi - skojar??? Låter för mig som upplagt för att mat-skit apparaten ska komma i olag. Däremot borde det med positiv inlärning gå lätt att lära hästen att det är rätt att gå framåt när den ska till!

Varför skulle skitapparaten hamna i olag? :confused:
Jag vill förtydliga att jag skrev " i princip", har han inget att skita ut så gör han det förståss inte. Och jag skulle aldrig drömma om att be honom att skita när jag vet att han inte "kan". Ibland kan han tex vara för upphetsad/sprallig för att komma ihåg att han egentligen är lite nödig, och då kan jag be honom göra ett försök innan vi går in, så slipper vi springa ut direkt när han kommit in, lugnat sig och minns att han ju är nödig..

På samma vis kan man förståss lära hästen att om man bajsar på kommando får man godis och beröm, kan vara bra att kunna i vissa specifika situationer.

Tror knappast att organen hamnar i olag för att djuret försöker bajsa/kissa en extra gång trots att den kanske inte känner sig nödig. Vår valp har iaf överlevt drygt 7 månader utan problem, men vem vet? :p

Såklart vore det även trevligt om man lyckas lära hästen att otvunget gå fram medan den skiter. OM man kan lära den det med positiva metoder som du säger, och att man ger sig om hästen faktiskt inte vill. Vi har alla olika toavanor, och jag tror inte alla hästar tycker att det känns ok att skita gående.
Har dock svårt tyvärr att se dessa positiva metoder på en ridskola, där brukar man väl spöa dem tills det går vill jag minnas.. :( hoppas det finns bättre ridskolor än de jag gått på...

nöden har ingen lag, men de "vill-inte-gå-och-skita-hästarna" jag mött har aldrig tvär stannat för att bajsa utan hållit sig tills man saktar av eller så gör de sina behov innan man går in på banan. men om den stannar mitt på en hopp bana så är det ju bara att le och se glad ut och försöka ta igen tiden man missat. dock så tror jag att hästen blir nervös och skiter redan på framridningen och inte mitt på banan

Hej Skuggi!
Jag skrev inte just klicker eftersom det finns olika former av positiv inlärning/förstärkning. Det finns ridskolor som har det som grundläggande princip (ja - de är få! Vi lyckönskar oss ofta att vi lyckades få stallplats där vi är nu!). Det är betydligt snabbare och enklare att lära hästen vad den SKA göra istället för vad den INTE ska. Alltså "gå" istället för "inte stanna" i detta fall. Du förstår säkert eftersom du håller på med klicker.

Absolut!
Skönt att höra att det finns såna ridskolor :bow: då finns det hopp om liv :idea:

Jag brukar göra så att jag driver på och smackar lite när hästen bajsar. Inte så att jag sitter och bankar, utan jag driver på mjukt tills hästen svarar och går framåt. Jag tjatar lite med skänkeln kan man säga.
Berömmer när hästen går framåt även om den har bajsat klart.
Sen kräver jag aldrig att den ska gå i full fart första gången utan nått enstaka steg räcker.

För mig gör det inte så mkt om hästen stannar när den bajsar men det ska vara JAG som stannar den, och den ska gå framåt om jag kräver det (ex på tävlingsbanan eller om det är andra hästar på banan!).

nöden har ingen lag, men de "vill-inte-gå-och-skita-hästarna" jag mött har aldrig tvär stannat för att bajsa utan hållit sig tills man saktar av eller så gör de sina behov innan man går in på banan. men om den stannar mitt på en hopp bana så är det ju bara att le och se glad ut och försöka ta igen tiden man missat. dock så tror jag att hästen blir nervös och skiter redan på framridningen och inte mitt på banan

Kompisen har en sån :p Oavsett om det är dressyr- eller hopptävling så står han still och gör sina behov. Har hänt upprepade gånger på både dressyr- och hoppbanan.

Jag brukar göra så att jag driver på och smackar lite när hästen bajsar. Inte så att jag sitter och bankar, utan jag driver på mjukt tills hästen svarar och går framåt. Jag tjatar lite med skänkeln kan man säga.
Berömmer när hästen går framåt även om den har bajsat klart.
Sen kräver jag aldrig att den ska gå i full fart första gången utan nått enstaka steg räcker.

För mig gör det inte så mkt om hästen stannar när den bajsar men det ska vara JAG som stannar den, och den ska gå framåt om jag kräver det (ex på tävlingsbanan eller om det är andra hästar på banan!).

Ja, hon går ju inte ett steg så länge hon skiter, det är bara problemet. men jag har inte prövat med att berömma direkt när hon går framåt, fastän hon bajsat färdigt, så tack för tipset, det ska jag pröva!:idea:

Det gäller att vara envisare än hästen ;)

Det brukar inte ta så lång tid innan de fattar att de kan gå och bajsa samtidigt.

hehe... min 30åriga ponny som är gammal ridskole häst har fortfarande inte lärt sig^^. när han bajsar står han still i sitt bajshörn. går inte att skita någon annan stans om man red ut så höll han sig tills han var i boxen eller hagen igen och man var utan synhåll. han är en ngt pryd häst, rullar sig endast där det är tort och rent, dricker inte vatten med hö i och äter inte hö från marken, översta lagret går bra men det andra är äckligt. sen så bajsar han i samma hörn. + att han lärt sin shettis kompis(som är en lortgris) att bajsa i samma hörn som han. härlig häst^^

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 184
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 403
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar