hästen vägrar att lyfta bakhovarna!

A

anwa

Hej alla ni som läser detta!

Jag började rida en frieser valack för ridskolan som jag rider hos för ca 6månader sedan. Han är en urgo kille som vem som helst kan gå in o hälsa på eller rida!

Jag känner att jag har ett väldigt jobbigt problem med honom.. Han vägrar lyfta bakhovarna...

I början när jag red honom så fick jag upp båda bakhovarna när han åt sitt hösilage men efter ca 2-3 månader så slutade han att lyfta dem helt och hållet!

Han har inte detta beteende enbart mot mig, han är så mot alla plus hovslagaren. Han vägrar verkligen att lyfta på bakhovarna!

Att lyfta framhovarna är inget problem för honom! Han har försökt att dra ner hoven men han ger oftast upp pga att jag inte tillåter det.

Men jag börjar bli orolig för att hans hovar ser lite sisådära ut just nu.. han är inte skodd bak men han är inte halt heller och går jättebra under ridningen!

är det någon som kan ge mig några tips på hur jag och alla andra kan göra för att han ska lyfta upp hovarna?

det jag har försökt är att stå och vänta ut honom, att dra upp den, prova när han äter, flyttat på honom till en annan ställning men inget verkar funka!

någon som kan ha en aning om VARFÖR han håller på såhära och HUR kan jag få bort beteendet?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: hästen vägrar att lyfta bakhovarna!

Jag skulle kollat upp att det inte är något fysiskt fel som gör att han inte vill lyfta hovarna.

Hade det bara varit ibland kan man ju tänka sig att han bara skiter i det men om inte ens hovslagaren kan lyfta hovarna kan det ju vara så att det är någon låsning eller så som gör det svårt för honom.

ridskolan har kollat upp benen. han är tydligen lite stel men det är som att vi människor exempel inte kan gå ner i spagat. men jag ska kolla om jag kan prova longeringsgrejen! måste ju få tillstånd av ridskolan att göra det. man ska säga lyft när jag sköter framhovarna iaf så han lär sig det iaf :) men jag förstod inte riktigt.. ska man stå vid huvudet och dra longeringslinan mot sig eller vid rumpan o dra den mot sig? hänger inte riktigt med haha! :p

Har stått i samma stall som en häst som det blev precis samma sak för. Han hade kissing spines och togs bort efter ett tag...

Även jag tänker ryggproblem då jag hör detta. Har man röntgat ryggen ordentligt på den?
Jag hade inte börjat träna hästen och mecka med longerlinor etc innan man vet helt att den inte har ont. Och jag hade kollat det fort. Den måste ju skos och verkas normalt!

Börja inte greja med longerlinor och grejer. Det är inte din uppgift utan det är personalen på ridskolan som isåfall ska göra det. Det kan vara farligt att göra så och du får ju inte bli skadad.
Har ryggen blivit undersökt eller bara benen? Vet du om veterinären kom till stallet eller om de åkte iväg med honom? Eftersom det är något som har kommit så kan du ju föreslå eller fråga iallafall om ryggen är undersökt. Om veterinären kom till stallet så bör hästen istället utredas på klinik. En hemma vet har ju sällan röntgen och man bör utesluta sådana fel först som kan ses på röntgen. Att jämföra med vårt spagat tycker jag verkar märkligt. Så mycket lyfter man ju inte för att kratsa eller verka hovarna. Om hästen är stel så ska det åtgärdas.
En häst behöver inte vara synligt halt för att ha ont. Hästar är enormt smärt tåliga och visar inget förren det verkligen är illa.
Tyvärr drar vissa ridskolor in på vården av hästarna. Jag anser att en häst som det inte går att lyfta hovarna på ska inte heller gå lektioner.

:bow:Håller med! Det glömde jag skriva.

TS
Om hästen rent fysiskt inte kan lyfta bakbenen så ska den inte gå lektion. Innan man vet om det är fysiskt eller en psyisk spärr så ska den inte gå.
Vägrar ridskolan kolla upp den hoppas jag att ni elever vägrar rida den.
Oavsett ska man ju inte rida på en häst med hovar som ser bedrövliga ut.

Även jag tänker ryggproblem då jag hör detta. Har man röntgat ryggen ordentligt på den?
Jag hade inte börjat träna hästen och mecka med longerlinor etc innan man vet helt att den inte har ont. Och jag hade kollat det fort. Den måste ju skos och verkas normalt!

Håller med!
Min har pålagringar båda bak knän och ogillar att man lyfter för högt, så jag håller hoven precis ovanför golvet, och ska precis börja ge glykosamin.

*kl*
Jag har en häst som inte vill lyfta ena bakhoven. I hennes fall är det en skada hon fick för flera år sedan (trampade av sig skon och fick tåkappan i sulan :crazy:) som spökar. Hon har inte ont, men hon minns att hon haft ont.

Hon är kollad av veterinär, kiropraktor, massör, alla säger samma sak. Hon är inte stel eller öm någonstans. Hon är bara en stor tjugoårig hästtant som inte vill att man grejar med bakhoven, för det är förknippat med obehag. Trots allt är hon en snäll häst som gärna vill göra rätt, så hon vägrar inte att lyfta hoven. I stället kastar hon upp benet så högt att hon tappar balansen varje gång det ska lyftas. Mycket hoppande blir det!

Jag har tränat in klicker på henne och sedan klickat varje gång hon lyft hoven lugnt. Det har tagit tid, man får vara envis och tålmodig. Nu kan jag verka bakhovarna på henne smärtfritt om någon står och kliar hennes öra samtidigt. ;) Eftersom hon är till åren, går barfota, och bara promenadrids nöjer jag mig med det.

Jag tycker ridskolan måste ta tag i det. En så tung häst som inte har riktigt verkade hovar får ju ont, även om han inte har det från början.

Jag skulle kollat upp att det inte är något fysiskt fel som gör att han inte vill lyfta hovarna.

Hade det bara varit ibland kan man ju tänka sig att han bara skiter i det men om inte ens hovslagaren kan lyfta hovarna kan det ju vara så att det är någon låsning eller så som gör det svårt för honom.

Hej!

Jag håller med om detta.

Hade beteendet varit från början hade jag nog mest kämpat vidare med att lära hästen lyssna när jag vill ta upp hovarna(kan man klia mellan bakbenen så det blir skönt och han lyfter-som hundar- kanske och då belöna).

Nu har han lyft hovarna innan och slutat och det tar jag som ett tecken på att nåt är fel. Nu är det ju inte din häst så det gör det svårt för dej att åka till klinik och kolla upp, men det är vad jag skulle gjort. Om ridskolan säjer att han är lite "stel" då borde dom kanske kolla upp varför?? Det kan ju sitta i både fram och bak det onda och det kan mycket väl behöva behandling (min häst vägrade lyfta ena bak och nu visade det sej att hon hade ont i motsatta framhov- inte mycket, men tillräckligt, och nu med smärtstillande har det inte varit något problem alls att lyfta hovarna)..

/Lavinia

Annars, som sagt, försök få honom att tycka att det är roligt och trevligt att lyfta bakbenen

usch jag vill bara gråta när jag ser detta! :( han verkar ju antingen ha riktiga problem med bakhovarna/ryggen eller så har han upplevt någon dåligt innan han kom till ridskolan.. jag vet inte riktigt om jag ska gnälla på dem angående hans bakhovar då dem skulle anse mig nog som en idiot som försöker tro att hon vet allt.. om ni förstår vad jag menar.. jag skulle helst av allt vilja köpa honom och skicka honom direkt till en vetrinär som röngtade honom och kollade om det är som så att han har problem med bakhovarna eller om det är någon psykiskt. men tyvärr så har jag ju inte pengarna för det... :(

Men frågan är ju om jag ska börja gå på ridskolan mer o fråga om dem har tagit honom t en vetrinär eller om jag ska strejka att rida honom? problemet är ju att om jag struntar i honom så kmr ngn annan o ta honom istället!

usch känns verkligen som att varenda häst jag har fastnat för har haft alla möjliga problem o behövts att avlivas! :(

Hej!

Det ÄR svårt att fastna för lektionshästar, speciellt när man ser att dom inte verkar må bra. Det är också svårt som elev att göra nåt vettigt åt det.

Du kan prova att prata med personalen, fråga, var envis, betona att han var ju inte sån när du började rida honom och att du bara är orolig för att han ska ha ont och att det ska bli värre och värre. Ställ frågor om skoningen, varflr han ser ut som han gör, vad som görs åt det. Risken är förstås att personalen inte tycker att det är ditt problem..

Det är svårt. Jag har själv jobbat på ridskola där flera av hästarna var "knackiga" och tyvärr var det inte alltid ridskolechefen lyssnade när vi sa att hästarna inte mådde bra..

Lycka till!

/Lavinia

Att den inte lyfter på bakbenen är inte ditt problem, men det BLIR ett problem om man ska kratsa. jag har en unghäsät som inte älskar att lyfta bahovarna, men jag kratsar ibland som vanligt och får stå ut med lite diskussion och ibland så tar jag den lätta vägen genom att jag ber hästen vika hoven bakåt så jag kan kratsa. alltså, tån är kvar i backen

Som några redan nämnt kan det hänga ihop med att hästen har något problem i kroppen. En annan sak som man kan tänka på är det inte är helt ovanligt att friesrar kan ha väldigt dålig balans eftersom de oftast är byggda som skeppet Vasa, alltså höga och smala. Har man dålig balans så vill man inte gärna ta upp ett ben och stå ännu ostadigare.

Titta på hur "din" häst ställer sina ben i förhållande till varandra. Ser den ut att stå stadigt och i balans eller ser det ut som att den skulle ramla om man lyfte ett ben? Står den med bakbenen efter varandra ungefär som om den skulle försöka balansera på en lina? Det är mycket svårt att lyfta sitt bakben om inte det andra bakbenet ger stöd åt kroppen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 192
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 290
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 310
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 249
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur