Hästen tappar hår!

Orange

Trådstartare
Hej!
Vi har en häst i stallet som börjar tappa hår..
Ikväll när vi skulle ta in honom kände vi att han hade många små, små knölar på ryggen och bogen. Ungeför som små vårtor. När man drog handen över så tappade han små hårtussar med mycket vitt på längst ned.
Vi funderar på om det skulle kunna vara svamp eller någon form av parasit?

Någon som vet vad det kan vara, lite orolig över att det är något allvarligt.

Sv: Hästen tappar hår!

kan det inte vara ringorm... då tappar dom ju hår i typ runda fläckar. Det är smittsamt och smittar vid direktkontakt med området...

Regnskollor? Då får de små upphöjningar i huden och när man petar på det lossnar pälsen och det blir en kal fläck kvar.

Men det är ju endå en svampinfektion, tror det kliar oxå... Det är ju i varje fall inte bra att dom går runt och bär på en infektion...

En ponny i stallet hade exakt samma symptom, hade veterinär ute som tog prover. Kom fram till att det vart svamp. Tvättade morgon och kväll med alsol lösning och nu är det borta :D.

Låter iofs som det kan vara det.. Kan dom få det av att vara svettig?

En ponny i stallet hade exakt samma symptom, hade veterinär ute som tog prover. Kom fram till att det vart svamp. Tvättade morgon och kväll med alsol lösning och nu är det borta :D.

Kliar svamp?
Om det inte gör det kan det vara det. Men han verkar lite öm där också..

Tycker det låter som regnskållor. Dom kan få det av att vara fuktiga i pälsen en längre tid. Det är en svampinfektion o behandlas med typ Hexosiltvätt, en del säger att badda med jodopax hjälper. Jag har tack o lov varit förskonad från detta, så jag är inte insatt i det så värst bra, men sök i andra trådar, för jag vet att det finns mkt om det här på Buke

Låter exakt som det min häst hade, vilket gick över av sig själv i mitt fall :bow:

Regnskållor uppkommer oftast om hästen är fuktig ofta och inte hinner torka upp ordentligt. Min gubbe fick regnskållor på grund av foderbyte, men då blev det mycket mer och väldigt fort. Han har haft två omgångar inom några år (gjort samma misstag två gånger:mad:). Jag har gjort så att jag bytt ut miljön för skållorna. Jag har badat med anticeptiskt shampo några gånger och haft jodopax i sköljvattnet (uttorkande). Sedan har jag hållit efter genom att plocka bort päls som sitter löst och ryktat noga. Är hästen klippbar (det är inte min) så är det jättebra att klippa på de ställen som är drabbade. Hela grejen är att ändra miljön för skållorna så att de inte trivs. Skållor trivs i fuktig och syrefattig miljö. Luftiga täcken ute (alltså inte ofodrade regntäcken direkt på kroppen) och håll efter så försvinner skållorna snart.

Min häst har regnskållor och jag har tvättat med utspädd jodopax. Det höll efter det men det som fungerat bäst är Pevaryl. Pevaryl är ett medel mot svamp och finns på apoteket. Först köpte jag salva men den här gången hittade jag det i sprayform. Jättesmidigt att bara duscha på utsatta fläckar. Nu har det iofs varit torrare väderlek så det har nog också underlättat.

Tack för alla svar, antar att det är regnskållor. Han går med väldigt tjockt täcke, och är alltid småfuktig under. Hinner aldrig torka upp efter ridning. Ska påpeka det för ägaren tror jag.

Tack!

Förra vintern hade vi samma problem med min stora häst och våra 2 shettisar. Vi trodde det var regnskållor eftersom det var så otroligt fuktigt ute men vi fick inte bukt med det. Men i vårt fall så var det dessa jädrans älgloppor(hjortflugor) som var boven i dramat. Det kan kanske va så i ert fall också? Dem kan hästarna få på sig ute i skogen eller i hagen då dem flyger dit och gnager av sig sina vingar. Väl på hästen så gnager dem av pälsen vilket resulterar i att man kan pilla bort små runda bitar av pälsen. Vissa hästar blir helt hysteriska (som min) då det både kliar och gör ont men vissa bryr sig inte direkt om dessa otyg.

Om du drar med en vattenskrapa över hästen så brukar dem kunna krypa fram om din häst har fått¨på sig någon älgloppa. Dem varken smittas eller förökar sig på hästen men är fan så otäcka :crazy:

Tack för alla svar, antar att det är regnskållor. Han går med väldigt tjockt täcke, och är alltid småfuktig under. Hinner aldrig torka upp efter ridning. Ska påpeka det för ägaren tror jag.

Tack!

Kan vara värmeutslag med. Finns säkert något flashigt namn för det, men min valack kunde få det. Oömt jmf med regnskållor, men i övrigt ungefär lika, förutom att det inte spred sig, och eg inte bekymrade honom. Jag brukade klippa de områdena så försvann det.

Alldeles oavsett så är det inte alls bra att gå med för varmt täcke och vara svettig/fuktig under.

Min förra häst fick något liknande två gånger under de 10 år jag hade den. Båda gångerna hade hästen gått med mycket vinterpäls och inte blivit riden under vintern, för att sedan sättas igång på vårvintern. Pälsen var då tät och med en hel del smuts och fett i sig. Den lossnade i massor, och till slut var hästen nästan kal på halsen (där det började båda gångerna). Det hjälpte att shamponera med vanligt hästshampo. (Tyvärr hade jag inte tillgång till varmvatten i stallet dessa gånger, därför fick jag vänta tills temperaturen ute var dräglig.) Jag tror att det var någon form av svamp som började växa i smutsen i pälsen när hästen började svettas och bli varm i samband med igångsättningen, men jag fick det aldrig bekräftat. Att shamponera ordentligt är ju i alla fall en bra första åtgärd, om man nu har tillgång till varmt vatten.

Jepp!!......min har fått sådana för att han har så himla tät o tjock päls. Blir de då våta el. svettiga så hinner de inte torka ordentligt, och då kan det bli svamp. Min går tom UTAN täcke.......! :crazy: (Unghäst på lösdrift!)

Tycker det låter som regnskållor. Dom kan få det av att vara fuktiga i pälsen en längre tid. Det är en svampinfektion o behandlas med typ Hexosiltvätt, en del säger att badda med jodopax hjälper.

Regnskållor orsakas av en bakterie; http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Hast/Infektionssjukdomar/Streptostrikos/. Jag har haft det på mina hästar vid några tillfällen. Första gången misstogs det för ringorm och hann få en ganska allvarlig utveckling, då vi fram till missen upptäcktes tvättade med Imaverol dagligen! Partier med regnskållor skall nämligen hållas torra.. Den gången blev det till att spruta med penicillin i 7 dagar. Lindrigare fall kan dock behandlas med att tvätta en gång med t.ex. Hibiscrub el. Hexocil - därefter torka och hålla området torrt och luftigt. I höstas fick en av mina hästar några enstaka skållor som jag baddade med Virkon S varannan kväll, och de försvann efter någon vecka.

*kl*

Min häst har fått nåt som jag tror är skållor.
Men jag är osäker, då det uppkom efter att han blev klippt.
Min första tanke då var att de hade klippt han för hårt, för de kala fläckarna är INTE som ring orm, utan mer som att klippmaskinen har tagit för djupt.

Tycker synd att man ska "tro" det värsta varje gång nåt händer ens häst.

Man kan ju dessutyom se efter andra faktorer som: kliar det, rinner det, är det rött, feber, hur är pälsen i övrigt, bajset, aptiten etc etc innan man förutsätter "det värsta"

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 523
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 052
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 958
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, man kan ju inte lyckas varje gång... Nu har det ju faktiskt gått så himla bra och varit så roligt ett tag, så det är väl självklart...
Svar
0
· Visningar
223
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka