Hästen tål inte Switch??!!

Sv: Hästen tål inte Switch??!!

Mm, du vet inte vad det är för ingredienser i det, förutom permetin?

Får man ner bromsplågan så även om de är störda av att det surrar etc, så ökar det ju ändå utetiden dramatiskt under bromssäsong, så fungera till 50% är ju en enorm skillnad bara det.

Men hitills har inget fungerat ens till 5% mot just bromsen =/

Googlat lite, och tyvärr så hela tiden anger de att 'aktiv ingrediens' är permetin, dvs de andra tycks mest bara vara bärare av permetinet. Dvs det där är 'en annan variant av switch' typ =/

Hittade mer, Citronella knappt 35% Är ju 'förbjudet' i EU nu väl? Men har iaf inte gett verkan påbroms här heller.

Senast ändrad:

Ojdå såg inte att du hade svarat igen.. vi hittade visst samma dokument då. Det var ju synd att inte fungerar. Jag vet inte om citronella är förbjudet i EU, men är det så så finns det ju inte ett enda flugspray som kommer att fungera, för citronella är väl typ den enda som jag har provat som fungerat hyfsat bra mot i alla fall flugor.

Senast ändrad av en moderator:

Nu kom jag på vad det medlet jag köpte hette: Freedom 45 Spot-on, men antagligen är det samma sak som det andra medlet.

Ojdå såg inte att du hade svarat igen.. vi hittade visst samma dokument då. Det var ju synd att inte fungerar. Jag vet inte om citronella är förbjudet i EU, men är det så så finns det ju inte ett enda flugspray som kommer att fungera, för citronella är väl typ den enda som jag har provat som fungerat hyfsat bra mot i alla fall flugor.

Var prat om det förra året, att det inte skulle få användas i flugmedel för djur mer, citronella alltså. Stod massor om det i engelsk hästpress med, så absolut inte ett rykte bara heller. Däremot fick butikerna förra året sälja slut på de lager de hade med medel med citronella i. Så jag bunkrade, och inte kikat hur det är i år.

Det enda medlet jag hittat som hjälper mot broms (och allt annat) finns tyvärr bara i USA, så det är väl antagligen olagligt i Sverige.

Detta är en variant, det är inte det jag använt för jag kommer inte ihåg vad det heter, men skulle tro att detta är likvärdigt.
http://cgi.ebay.com/Farnam-Equi-Spo...VQQcmdZViewItemQQ_trksidZp1638Q2em118Q2el1247

Jag använde det på våra hästar för två sommrar sedan när vi hade riktigt mycket insekter hemma, ingen av hästarna reagerade negativt på medlet. Däremot testade vi att hälla en liten droppe på just en broms för att se om det funkade, den stendog. Nu finns det väl inget medel som funkar 100%, men detta medlet är så nära jag kommit. I sommar har jag använt switch och har hittat en fästing än så länge på min häst, förra sommaren testade jag att använda olika miljövänliga alternativ, och vad händer då, jo min häst får ehrlichios :cry:, så nu går min häst aldrig utan något slags medel på sig! Jag använder även ett heltäckande flugtäcke och huva som funkar bra mot bromsar när hästen är i hagen.

raderat.....................

Jag köpte switch spray istället för vanlig och sprayade där fästingarna sitter helst, dvs ljumskarna och armhålorna.

Jag vågade inte hälla switch på min nya häst efter henns reaktion på vaccinationen sist.

Innan switchen hade de sex-sju fästingar varje dag men nu efter har ena hästen bara haft en fästing, den andra ingen alls och då går de ändå i fästing täta marker och går gärna genom hallonsnår och andra högväxande "saker".

Hur ofta använder du sprayen? Fungerar den lika bra som vanliga mot fästing?

Vi brukar ha mängder med fästingar men har hittills inte plockat någon på min häst. Han switchades ändå här om dagen (som mammas häst) i ett litet försök mot mängderna knott vi haft (alltid mkt här men extremt när det var som hetast konstigt nog). Det står ju på att det ska hjälpa men jag vet inte...

Mot fästingar är det dock guldvärt :love: Innan halsbandet till hunden och switchen till hästarna plockade man ju en näve/djur varje dag :eek: Knott och fästingar frodas här, vi slipper de värsta blinningarna som tur är.

Ska hålla utkik mot det för bromsen.

Mina går med flugtäcken och luva, men bromsarna 'anfaller' ju varje bar del, så hjälper tyvärr inte mkt under 'högsäsong'. Då går de in vid nio senast (då brukar de vara halvt hysteriska) och ut mot kvällningen, vid sex - sju snåret.

går in kl 9 på morgonen? då är det alldeles för sent om du menar för knottens skull.
knotten och myggen kommer ju vid gryning vilket är runt 3-4 på morgonen på sommaren.
och de kommer runt 8 på kvällen igen och håller på till runt 1-2 på natten.
på morgonen försvinner de när värmen och solen kommer som vid en fin dag är runt 8-9.

bromsarna och flygorna trivs ju på dagen och avlöser ju knotten och myggen när deras skift är slut:angel: på morgonen runt 8-9 ev tidigare och håller på tills runt 8 på kvällen alltså men de är ju som mest aktiva mitt på dan.
och inte så mkt vid dåligt väder väl?.

Jag köpte switch spray istället för vanlig och sprayade där fästingarna sitter helst, dvs ljumskarna och armhålorna.

Jag vågade inte hälla switch på min nya häst efter henns reaktion på vaccinationen sist.

Innan switchen hade de sex-sju fästingar varje dag men nu efter har ena hästen bara haft en fästing, den andra ingen alls och då går de ändå i fästing täta marker och går gärna genom hallonsnår och andra högväxande "saker".

var i en affär och skulle köpa denna sprayen och de sa till och med i kassan att de tyckte den var rätt idiotisk:angel: eftersom switch redan är giftigt så sa de att de tyckte de va himla dumt att spraya ut något med vinden så hälften försvinner iväg och förstör naturen när det är smartare att iaf hälla på det så kommer de iaf på hästen.

de va vad de sa och de fick ju heller inget sålt men de va ju snällt att de sa de så man inte bidrig till naturförstöringen mer än vanlig för ja tänkte fakiskt inte så långt men de hade ju rätt.

KL

Jag vet inte om någon redan har klargjort detta, skumläste men hittade inget.

Switch och liknande preparat går INTE in i huden, det ligger utanpå och sprider sig i fettlagret som finns i pälsen.

Jag har sagt det tidigare och säger det igen, FLUSA is the shit :D Inget slår Flusa när det gäller fästingar och blodsugare.

Senast ändrad av en moderator:

var i en affär och skulle köpa denna sprayen och de sa till och med i kassan att de tyckte den var rätt idiotisk:angel: eftersom switch redan är giftigt så sa de att de tyckte de va himla dumt att spraya ut något med vinden så hälften försvinner iväg och förstör naturen när det är smartare att iaf hälla på det så kommer de iaf på hästen.

de va vad de sa och de fick ju heller inget sålt men de va ju snällt att de sa de så man inte bidrig till naturförstöringen mer än vanlig för ja tänkte fakiskt inte så långt men de hade ju rätt.

Saken är ju den att jag kan lättare spraya precis där det behövs och behöver då inte använda särskilt mycket;)
Givetvis sprayar man ju inte så att det sprider sig!
Det är ju inte så att man sprayar hästarna ute i värsta vinden utan jag sprayar i armhålor och ljumske inget sprayande över hela hästen alltså:laugh:

Hur ofta använder du sprayen? Fungerar den lika bra som vanliga mot fästing?

Vi brukar ha mängder med fästingar men har hittills inte plockat någon på min häst. Han switchades ändå här om dagen (som mammas häst) i ett litet försök mot mängderna knott vi haft (alltid mkt här men extremt när det var som hetast konstigt nog). Det står ju på att det ska hjälpa men jag vet inte...

Mot fästingar är det dock guldvärt :love: Innan halsbandet till hunden och switchen till hästarna plockade man ju en näve/djur varje dag :eek: Knott och fästingar frodas här, vi slipper de värsta blinningarna som tur är.

Jag sprayar en gång i veckan ungefär och har inte haft några fästingar alls på hästarna sedan jag sprayade på dem första gången.

switch måste vad de än skriver på nåt sätt gå in i blodet, och sprida sig hur förklarar du annars att fästingarna inte vill äta på hästar med switch. fästingar sätter sig knappast i svansen och på ryggen och i manen utan i flanken, bogen osv. det är ju inte troligt att vätskan rinner så exakt.

jag har läst innan att det går in i blodet och gör så att fästingarna inte vill suga blodet.

jag har haft switch på min häst sen i mars-april tror ja de va och han har inte haft en enda fästing sen dess.

men första gången jag satte på det reagerade han genom att klia sig lite nu är det bättre men denna veckan ska jag ha gett han de igen...men de har regnat så himla mkt.

Knapplån....

Tack alla för era svar! En liten uppdatering:

Damen har lugnat sig med kliandet även om hon fortfarande kliar lite grann.
Hon verkar besvärad av knotten. (Tror det är det, i alla fall)
Vi har mycket knott här och det var ju därför jag behandlade med Switch, som hon inte verkade tåla. Shamponeringen verkar ha hjälpt. Jag märkte stor skillnad på före och efter, gällande kliandet.
Hon kommer från ett ställe där de inte alls har lika mycket knott och hon kanske har fått en reaktion på miljöombytet? Om hon verkar lite känslig mot knott nu, kommer hon att bli mer härdad, eller vad tror ni? Självklart vill jag skydda henne så gott det går. Det jag menar är om ni tror att det kommer att förvärras?
Allt blev ju mycket bättre efter att jag badade bort Switchen, så gott det gick, men knotten reagerar hon lite på fortfarande.

Har köpt UltraShield som alla säger ska vara så bra. Det är ju också bekämpningsklassat, men i sprayflaska, så det blir ju inte lika koncentrerat. Tror ni jag törs prova det på henne? Det står att man ska ha på 30-60 ml per dag i 2-3 dagar och sedan var 10:e dag. Men hur måttar man upp med en sprayflaska??? Är det jag som är trög eller?

Slutligen: Eksem/Flugtäck???
Nu har hon ju ganska lindrigt besvär, men jag vet ju själv hur goa knotten är...:crazy:
Den billiga varianten på Börjes, är den något att ha? Då hon inte har riktigt eksem behöver hon kanske inte packas in helt utan mest då det är som värst?
Känns sådär att köpa tex Bucas för 1000 kr och så kanske det hänger sönderkliat i ett träd efter en dag...;)

Många frågor blev det....

UltraShield innehåller ju delvis samma ämnen som switch så ta på ett litet ställe bara så att du har koll på om hon tål det innan du sprayar hela hästen.
Jag har ingen aning hur man mäter ur en sprayflaska, jag har bara sprayat.

Ja, jag sprayade på lite grann bara fast på ett par ställen. Hon har inte reagerat än så det kanske funkar. Om hon inte reagerat i morgon tar jag nog och sprayar på lite mer. Det blir ju inte samma sak som när man tar på Switchen så där koncenttrerat på få ställen.

Liknande trådar

Islandshäst i samband med medicinering eller dyl? Nu tänker jag ta upp en sak som jag själv tycker är rätt intressant. Att islandsfödda hästar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 197
Senast: Draumsyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka