Hästen tål inte Switch??!!

Sv: Hästen tål inte Switch??!!

Jag hoppas levern och njurarna gör sitt jobb på dem och avgiftar systemet själva från switchen.
Att få en fästingshjukdom försvinner tyvärr långsammare ur hästens kropp,om ens alls,vet hästar som aldrig blev bra från fästinghistorierna.

Switch tas inte upp av de inre organen utan sätter sig i fettlagren under huden om jag förstått saken rätt. jag tycker att valet är lätt när man kan skydda sina pållar från massa sjukdomar...

Senast ändrad av en moderator:

UNDER huden? Då skulle det alltså inte hjälpa att shamponera bort medlet alltså?
Fått för mig att det funkar ungefär som medlet man har på hund ("Exspot", stavning?) och där står det väl att hunden inte får bada, både för att det är farligt för våra sjöar + att det förtar effekten?
Tyckte nog att det hjälpte madamen att bada av henne. Hon kliar sig avsevärt mycket mindre nu. Fast om det beror på bad eler något annat lär jag väl aldrig få veta....

i huden då... jag tror i allafall inte att det tränger in i hästens organ så att levern får ta hand om det.... Återigen säger jag det, jag är ingen expert, men jag har fårstått det som så från annat hästfolk.

ja så står det nånstans , har också läst det...

men inte här på Buke

Min häst har inte haft en enda fästing i år hittills, konstigt ändå då katterna har varit helt fulla av dom.....

Hur dom andra hästarna har haft vet jag inte, har inte frågat...

Upptäckte ett bromsbett igår, det är det första. Och bromsar finns det i alla fall, surrar jämt några stycken runt hästarna i hagen...

På kvällarna är min häst havt täckt av mygg men verkar inte speciellt irriterad av dom och som jag skrev innan, knappt knottbiten alls.
Han har annars varit helt sårig och blodig i hela skapet tidigare år.

Jag har aldrig använt hjorthornsolja själv men en kompis hade det på sina hästar för flera år sedan. Det hjälpte då i alla fall då hon sa att det är det enda som fungerar för henne.
Har inte träffat henne på flera år nu och sådär så jag vet inte idag (vet inte ens om hon har hästarna kvar)..

Men att helt rata något verkar ju dumt, man måste hitta det som passar bäst för en själv. Och jag vägrar använda dyra kemikaliskt framställda saker man köper för det känns inte rätt helt enkelt. Och som sagt, det verkar ju ändå inte fungera till 100% heller ändå :smirk:

Jag har provat äcv och vatten. Och vitlök, och nästan alla hemkok du kan tänka dig. Och hjorthornsolja, fast jag då fick begå olagliga handlingar för att få tag på det.

Och i princip alla på marknaden förekommande medel.

Dels haft en EXTREMT insektskänslig häst, och vi har så högt bromstryck att det varken går att rida eller ha hästarna ute dagtid under bromssäsong.

Så tro mig, jag har provat *allt*. Mot bromsarna hjälper en sak - ett stängt stall och en häst i var box. Jag skulle betala tusen kronor litern för ngt som hjälpte mot bromsen.

Switch hjälper nada mot mygg etc, däremot det enda förutom Ultrashield, men det är ju för det är permetin båda två, som hjälper mot fästingar.

Vi har en i stallet som också reagerade på Switch och efter det blandade hon RB86 och Switch så gick det bra för henne iaf..

tänk på att det inte är så smart att smörja med skillingaryd/tjärsalva där solen kan komma åt då det innehåller olja som bränner och kan ge brännskador.

min häst verkar oxå lite överkänslig för switch.

Jag köpte switch spray istället för vanlig och sprayade där fästingarna sitter helst, dvs ljumskarna och armhålorna.

Jag vågade inte hälla switch på min nya häst efter henns reaktion på vaccinationen sist.

Innan switchen hade de sex-sju fästingar varje dag men nu efter har ena hästen bara haft en fästing, den andra ingen alls och då går de ändå i fästing täta marker och går gärna genom hallonsnår och andra högväxande "saker".

Tror inte att NÅGON lättvindigt häller Switch (eller något liknande medel med varning på) på sin häst utan att det verkligen behövs.

Va ? Det är väl så hästfolk gör. gör en massa saker fast det inte är motiverat. Bara kolla på avmaskningsbiten, foderbiten mm mm

Klart som tusan det finns massor av människor som bara gör saker för görandets skull.

Va ? Det är väl så hästfolk gör. gör en massa saker fast det inte är motiverat. Bara kolla på avmaskningsbiten, foderbiten mm mm

Klart som tusan det finns massor av människor som bara gör saker för görandets skull.

Visst är det så. Men Du glömmer en sak ;) Switch är tämligen snordyrt, och med tämligen begränsad effekt på annat än fästingar (fungerar dock prima på en del hästar även vad gäller knott/mygg med). Dessutom är de flesta medvetna om dess miljöpåverkan.

Så just switch och andra miljögifter hälls knappast lättvindligt på hästen. Utan det finns en anledning. Men visa mig gärna en hästägare som använder det 'bara för att man ska' eller liknande, så ska jag ta tillbaka det?

Japps, verkningslöst tyvärr mot just bromsen. Däremot hyfsat mot övriga insekter. Övrigt i den kategorin finns det tyska jag glömt vad det heter, samt equimins sommarspray. Men bättre än hyfsat mot andra insekter än broms har inte stått att finna. Och bromsen har inget gett minsta effekt på, ens så man kunnat rida.

Jag räknade broms jag slog en gång, över 100 broms på 10 minuter under en ridtur, och då räknade ju bara de jag kom åt och slå =/

Det enda medlet jag hittat som hjälper mot broms (och allt annat) finns tyvärr bara i USA, så det är väl antagligen olagligt i Sverige.

Detta är en variant, det är inte det jag använt för jag kommer inte ihåg vad det heter, men skulle tro att detta är likvärdigt.
http://cgi.ebay.com/Farnam-Equi-Spo...VQQcmdZViewItemQQ_trksidZp1638Q2em118Q2el1247

Jag använde det på våra hästar för två sommrar sedan när vi hade riktigt mycket insekter hemma, ingen av hästarna reagerade negativt på medlet. Däremot testade vi att hälla en liten droppe på just en broms för att se om det funkade, den stendog. Nu finns det väl inget medel som funkar 100%, men detta medlet är så nära jag kommit. I sommar har jag använt switch och har hittat en fästing än så länge på min häst, förra sommaren testade jag att använda olika miljövänliga alternativ, och vad händer då, jo min häst får ehrlichios :cry:, så nu går min häst aldrig utan något slags medel på sig! Jag använder även ett heltäckande flugtäcke och huva som funkar bra mot bromsar när hästen är i hagen.

Ska hålla utkik mot det för bromsen.

Mina går med flugtäcken och luva, men bromsarna 'anfaller' ju varje bar del, så hjälper tyvärr inte mkt under 'högsäsong'. Då går de in vid nio senast (då brukar de vara halvt hysteriska) och ut mot kvällningen, vid sex - sju snåret.

Finns att läsa mer om här:
http://www.statelinetack.com/itemdy00.asp?T1=SLT101280
men det verkar som att den aktiva ingrediensen är den samma som switch, så det borde ju vara ok i sverige också!
Det finns även en del andra medel på den häsr sidan som kanske kan vara värt att testa, bl.a. ett som heter Zonk-it.

Senast ändrad av en moderator:

Usch vad hemskt det låter, vi har det inte alls så illa, den sommaren som jag testade detta medlet hade vi som mest (inte så mycket som ni verkar ha) men det verkade fungera riktigt bra. Hästarna är ju forfarande i och för sig lite hysteriska för att dom surrar ju runt dom i alla fall, men dom blir inte bitna åtminstone, och skulle dom bita så dör dom.

Och då är ju frågan vad de 55% som INTE är permetin är - det är jag ganska nyfiken på. För det är isf det som avgör om det ens teoretiskt skulle fungera..

Liknande trådar

Islandshäst i samband med medicinering eller dyl? Nu tänker jag ta upp en sak som jag själv tycker är rätt intressant. Att islandsfödda hästar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 197
Senast: Draumsyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka