Hästen svimmar?

Geysir

Trådstartare
Hej, tänkte att det kanske finns någon här som varit med om detta... Jag vet inte om han svimmar men det känns värre än så men det vägrar jag skriva i rubriken. Första gången var ett år sedan och nu hände det igen, jag kommer i tölt, slät fin grusväg och så är det bara som att han faktiskt dör i en tiondels sekund - tillräckligt för att vurpa, men nog lite för att han ska komma upp på benen igen utan att jag ens ramlar av. Båda gångerna har det känts som att alla muskler i hela hästen lägger av, halsen och huvudet åker ner och sen är det över och han kommer upp igen. Jag har naturligtvis pratat med veterinär och har tid på klinik till veckan, men hon har i sin tur frågat andra veterinärer... nån som har en aning? Det enda jag märker på honom är att han blir på lite lite dåligt humör, men så lite att jag inte fattar förrän efteråt... Första gången trodde jag att han snubblade, men jag inser nu att det var då som nu senast, han bara rasar rätt ner.

Sv: Hästen svimmar?

skumt..antar att de kommer göra en fullständig prestationsutredning med bl a undersökning av luftvägar och hjärta. Har han några missljud från luftvägarna när han arbetar?

Du får uppdatera här om hur det gick på kliniken!

Kolla även hjärnan,iallafall för att utesluta tumörer.

Hoppas att det inte är något allvarligt,men det lät grymt läskigt.. :(

svarar båda, även för att folk som kommer från jobbet kanske ska se tråden och kanske veta nått. Hoppas som tusan att vi hittar vad som kan vara problemet, och att vi kan lösa det. Just, hjärta, luftvägar, hjärna har jag funderat på, förra året gjordes endoskopi och han var lite slemmig i halsen, men det ska man ju inte heller huxflux rasa ihop för, man borde inte vilja tölta ganska fort heller... Jag håller tummarna, älskar min häst:cry:

ligger hästen på? har du mycket i händerna?
det är inte så att hästen "kväver" sig och helt enkelt blir utan luft?

hur tänkte du att man kollar hjärnan på en häst?

första gången låg han på lite, men inte andra... och bägge gångerna har han varit irriterad i ungefär två veckor före (fattar jag EFTER varje gång). Men det kan ändå ligga nått i det, har undrat varför det bara händer i tölt... fast eftersom han och jag gillar tölt blir det nog mest av det... han har huvudet väldigt högt iofs, ska ta upp det med vet

Tänkte på gomseglet direkt för varit med om just svimningar med de som haft trassel med gomseglet eller de som "pullar" hårt. Även en som hade hjärtproblem men han vinglade lite innan och tvärstöp inte som de andra med luft problem. Sen att han just kvicknar i fort för de har de som fått problem med luften gjort

Om det skulle vara gomseglet så kan det vara svårt att se i ett vanligt endoskopiundersökning och man får göra det under ansträngning.

Men då tycker jag att det borde hända oftare

Låter andningen lite annorlunda i just tölten eller när han får upp flåset? Kan även höras i vila på vissa och då låta lite som snarkningar.

i början när jag hade honom kunde det hända att det lät liksom som snarkningar, men inte nu öht, och till alla i tråden måste jag säga att det värmer att så många bryr sej och försöker hjälpa oss, är mest inne på luftvägarna nu, han har lite feber med, inte mycket, men det pendlar upp och ner, vi kollar samma tid varje kväll just nu

Har för mig att jag har läst nån tråd här om en häst som ramlade ihop,sen visade det sig vara en tumör i skallen. Måste väll ha röntgat eller nått.

Låter väldigt läskigt. Håller tummarna för er.
Du säger att han är grinig en tid innan, kan det vara så att detta även händer i hagen utan att du vet om det?

Kan det vara muskelrelaterat? Eller nervrelaterat? Att han har ont någonstans i kroppen, som påverkar tex att en nerv kommer i kläm och förlamar honom? (långsökt jag vet). Detta skulle kunna förklara att han är grinig ett par dagar innan. (smärta/obehag kan ju som bekant göra hästen grinig).

Vilken form red du honom i? (som ngn var inne på, påverkar huvudets ställning hans andning).
Har du ngt kort du kan visa där du kan uppskatta att "sådan" form red jag i (nu sist).

Jag spånar bara och kan vara långt ute och segla... ;)

han var nog i sin favoritform, som den på min visningsbild, nu vet jag även att han pendlar i temp mellan 37,3 och 38,2...

Har en kompis som hade en häst som betedde sig ungefär som det du beskriver. Vi upplevde henne först som "snubblig" men mot slutet började hon ramla ihop (typ framåtstupa kullerbytta), ibland hann hon upp men inte alltid.
Vi såg det även i hagen vid tillfälle (efter första gången under ryttare blev det ridförbud med tanke på både häst och ryttares säkerhet samt att hästen såklart behövde undersökas) men även med ryttare.

Klinikundersöktes såklart och de hittade förändring i någon kota som orsakade det här (kommer inte ihåg vad det hette men VET beskrev det som tillfällig förlamning och det var därför hon snubblade/rasade). Fanns tyvärr inget att göra åt det så de fick ta bort henne. Trist på fin häst. Vi såd delvis en förändring i stoets personlighet också mot slutet då hon själv blev väldigt försöktig med vad hon gjorde och vart hon gick...

Så se till att de röntgar även rygg och nacke/hals på hästen och var väldigt försiktig med ridande tills du vet vad det beror på ...det är mitt tips.
Hoppas det löser sig och ni får en bättre utgång än min kompis.

Har för mig att den hittades när hästen levde,satt nån stanns vid örat,därav hästen avlivades,men som sagt,jag är inte helt hundra heller.

Det finns en (ovanlig) sjukdom som gör att hästen precis som du säger "svimmar" ibland, ska kika om jag hittar boken så återkommer jag med namnet på den.

Jag hittar inte boken just nu, men jag tror att det var EPM (Equine Protozoal Myeloencephalitis) jag hade i tankarna.

Jag vill absolut inte skrämma upp dig med långa krångliga "diagnoser" men det kan ju vara någonstans att börja googla och läsa på. Kanske kan du hitta andra liknande saker som kan stämma in bättre på din häst. Distrimtsveterinärer och liknande har ju tyvärr inte de specialkunskaper som krävs i såna här fall, så jag skulle rekommendera att du kontaktar närmsta klinik och ber om en (neuroligisk) utredning på din häst.

Många gånger får man stå på sig när man misstänker något ovanligt eller "exotiskt", vilket är nog så jobbigt när man oroar sig över sin älskade häst.

Jag hoppas det inte är något allvarligt, och att allt går bra för dig och din häst.

EPM förekommer så vitt jag vet endast i Nord- och Sydamerika, så det känns lite långsökt.

Hoppas TS häst får en diagnos som går att fixa till. Tror på luftvägar..

Och hjärntumörer kan man inte se på röntgen..

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 408
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
2 006
Senast: Bowman
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka