Hästen står inte still

Hepzheba

Trådstartare
Har problem att få min foderhäst att stå stilla när vi är ute och rider. Gör jag halt vill hon på en gång börja gå igen eller rygga. Jag försöker få henne att vänta med att börja gå tills jag ber henne och ibland går det bra, men ofta börjar hon trilskas och rent ut sagt jävlas med mig, hon ska minsann inte göra som jag säger! :crazy: Har även problem att få henne att rygga rakt. Hon böjer oftast ut baken åt något håll, vilket är lite jobbigt när man rider på vägar med diken på båda sidor :S Ibland vill hon heller inte sluta rygga och vägrar gå framåt efteråt. Någon som har tips på vad jag kan göra med henne i dessa lägen?
 
Sv: Hästen står inte still

Ditt första problem är mycket vanlig på lite heta och nerviga hästar - men går lätt att träna bort med en massa tålamod! Du ska inte tvinga den att stå still - det förvärrar bara situationen. Räkna med att detta tar kanske flera månader med träning, men ge inte upp! Nyckeln är att "lura" hästen att tro att det alltid är du som rider framåt ur halten och så småningom vänjer den sig med att "vänta" på din signal och hux flux så står den still längre och längre sekvenser.
Gör så här: Gör halt - men stå inte still mer än en tiondels sekund (rid alltså framåt INNAN hästen har börjat röra sig), rid tydligt fram för en drivande signal. Skritta några meter, gör en ny halt och upprepa. Gör detta aktivt i kanske 10 - 15 min per dag, dvs upprepa detta jättemånga gånger. Vid varje halt ger du en total eftergift i tyglarna. Om hästen hinner börja röra sig innan du vill framåt har du varit för sen med signalen - så skäll inte på hästen ;) Så småningom ökar du intervallen som du väntar med framåtsignalen , och du kommer att upptäcka att hästen står still! Genom att öva på det här sättet tränar du inte bara halten utan även "gas och broms" vilket alltid är bra!
Tänk på att lägg in den här träningen när hästen är avrastad och hyfsat lugn. Försök också tänka på samma sätt vid alla igångsättningar - den här typen av häst brukar även börja trava och galoppera "lite när den har lust" och det gäller även här att försöka förekomma den och inte börja bråka.. Lycka till!
 
Sv: Hästen står inte still

Tänkte ge samma svar och tips som ovanstående. Tålamod och träna korta perioder varje gång du är ute.

Ang ryggning. Att rygga rakt är för många hästar jättesvårt, speciellt om de inte är lösgjorda o rakriktade ordenligt (vissa har lätt för det ändå). Du kan prova att rygga längs med en vägg eller liknande för att få in rumpan och lära in det. Annars tror jag på samma där, rygga bara något steg, beröm och gå fram på din signal.

Lycka till :)
 
Sv: Hästen står inte still

Har ett sto som är likadan, i början av passet. När jag ska hoppa upp är hon duktig på att kliva åt sidan eller börja gå framåt innan jag ens hunnit sätta mig, och tycker även att det är jobbigt att bara stå stilla när vi är ute. Jag försöker göra allt snabbt och smidigt, men som dom andra sa, tåålamood! Ibland hoppar jag upp på en sek, och vissa gånger får vi i lugn och ro ställa om oss några gånger innan jag sitter upp. Samma sak med att stå still, jag brukar bara göra halvhalter och tempoväxlingar, stannar inte mer en några sekunder. Brukar alltid tänka att jag ska hinna först, så när vi stannat skyndar jag mig att sätta igång henne innan hon väljer det själv :)
 
Sv: Hästen står inte still

Tack för tipsen! :bow: Det verkar som att jag har tänkt helt fel tidigare :crazy: Vill genast ut och börja träna, men tror att grannarna skulle kolla konstigt om jag red i pyjamas :angel:
 
Sv: Hästen står inte still

Angående det där med ryggningen.. Det hänger ihop med det förra - eftersom hästen så att säga använder ryggningen som "försvar" eller protest så tycker jag att du ska strunta i ryggning helt och hållet tills halterna har ordnat sig. En ryggning är ju ett "kvitto" på att gas och broms fungerar och uppenbarligen lyssnar inte din häst helt och fullt på detta ännu. En häst som backar när den inte ska och inte vill gå fram brukar jag kalla att "nu har hjärnkontoret semester", dvs att hästen talar om att den egentligen inte begriper nåt alls! Ofta sker det i uppstressat läge eller om man har tragglat samma sak för länge och hästen ledsnat..

När du väl ska börja m ryggningen (om sådär ett halvår ;) ) Så ska du vara noga med att aldrig dra i tyglarna! En ryggning ska ske för att man driver försiktigt framåt, och precis när hästen vill kliva fram håller man emot så mycket att hästen inte kan gå fram. En outbildad häst försöker då "leta rätt" på vad ryttaren vill, ofta i den här ordningen a) Ska jag böja på halsen? - nej säger ryttaren genom att fortsätta driva (mkt lite) och åter hålla emot när hästen vill gå fram. b) Ska jag vrida på kroppen (flytta baken sidvärts)? - nej säger ryttaren genom att hålla emot mera i den tygel åt vilket håll hästen flyttar sig och fortsätta m drivningen c) Ska jag gå bakåt? (Hästen väger bakåt eller tar ett försiktigt steg bakåt) - JAA säger ryttaren genom att helt släppa i tyglarna PRECIS SAMTIDIGT som hästen tänker kliva bakåt!! Och berömma med rösten såklart. I början räcker det med "tanken" bakåt - då rider man direkt framåt igen. Helst ska hästen inte stå still alls efter ryggningsförsök (om det inte är westernridning), men jag har faktiskt tillåtit det ibland om hästen verkar osäker...

Om hästen går framåt trots att man håller emot har man drivit för mycket - det är det vanligaste felet folk gör när de ryggar! Det räcker oftast att "putta" lite försiktigt med skänkeln, små små impulser, väldigt lätt för att hästen ska förstå att man vill att den ska röra på sig! På en del får man nästan inte nudda sidorna! Vid inlärning är jag mycket noga med att hästen ska få "tänka" och försöka lösa den uppgift jag begär, bara stoppa den när den gör fel och berömma när den gör rätt! Aldrig tvinga den in i en rörelse den inte förstår!!

När hästen börjar förstå ryggning ska den alltså gå bakåt PÅ EFTERGIFTER, att man mjuknar (eller släpper..) i tygeln för varje tramp bakåt!
 
Sv: Hästen står inte still

Instämmer med föregående talare

Även om jag vet hur jag gör när jag rider så kan jag inte förklara det varken i språk eller text. Jag blir så imponerad av alla här på Buke som verkligen förklarar hur bra och pedagogiskt som helst :bow:
 
Sv: Hästen står inte still

Du har redan fått så bra tips att jag eg inte borde lägga mej i. Men håller med föregående "talare", börja med kortare halter och börja inte med ryggningar förrän halterna fungerar. Vill du ändå rygga så gör det på en plats utan diken och först då hon är ordentligt lösgjord, både fysiskt och psykiskt. Det är inte lätt att lära gamla hundar att sitta, men det går. :)
 
Sv: Hästen står inte still

Jag har kämpat med det väldigt länge så egentligen kanske jag är helt fel att svara, å andra sidan har man ju hunnit samla på sig massor med tips och provat massor vid det här laget! :D

Saker och ting kan ju bero på en massa olika, ibland kombinerat, ibland enkelt att jobba bort och ibland klurigare (särskilt när man inte riktigt förstår varför och kan hitta rätt botemedel).
Som jag ser det kan det vara stress, och då är det skallen man får försöka träna men vara väldigt förlåtande och tydlig + mjuk samtidigt, låta det ta lite tid. Kanske måste man träna sin egen skalle också att ta det tillräckligt coolt för att inte råka spänna sig när hästen gör det, kan vara sjukt svårt om hästen är på gasen och desto med på gasen dom är, desto känsligare för minsta lilla reflex.
Eller så kan det ju vara ren ovana och bristande inlärning. Då är det enklare. Gäller helt enkelt att vara tydlig, konsekvent, göra det obekvämt att göra fel och bekvämt att göra rätt.
Sen kan det vara en massa nyanser i det hela men om man förenklar för sig så tror jag det här är de största anledningarna.

Är hästen uppe i varv men inte stressad/nervös utan mer pigg/framåt kan det vara en idé att försöka göra själva halten till ett aktivt moment. Stanna men inte bara släppa allt utan leka lite med känslan av att halt är mittemellan framåt och bakåt. Flytta vikten yttepyttelite framåt och sen bakåt innan hästen börjar gå fram (eller tvärtom) och samma med tygeln, be om yttepyttelite framåt och sen släppa innan hästen backar, inte hela världen om den gör för mycket men själva halten blir till slut en belöning i sig, att man ger först eftergift, och känns det som att hästen av sig själv klarar av att stå stilla "mittemellan framåt och bakåt" kan man prova släppa tygeln helt och andas ut och slappna av en stund som belöning.
Vill man kan man blanda in sidvärts också, men det är väl inte alla som lärt sina hästar sidepass så det är någon idé! En annan bra grej med den övningen tycker jag är att man lär sig hitta hästens balanspunkt där det blir mer naturligt för den att stå stilla. Min t ex har den ganska långt bak. Skulle jag sitta säckigt i bakvikt skulle det alltså vara större chans att den står stilla än om jag sitter lodrätt eller med lite framåtlut.

Knepet med att lura hästen att det är man själv som bestämmer när den ska gå är också bra tycker jag. En annan grej är att i allmänhet använda stillastående som belöning och sitta och prata med någon på backen t ex och totalignorera hästen, bara påminna den om att stå stilla om den faktiskt börjar gå.
One-rein-stop, att göra det obekvämt för hästen genom att ta den på en liten cirkel väldigt böjd i halsen och ge eftergift när den stannar, kan också fungera bra för många. Då får man verkligen ta sig tid första gången/gångerna tills hästen börjar förstå att det är bekvämare att stå stilla. Mer praktiskt att börja lära in det på ridbanan så den redan förstår konceptet när man kommer ut.

Om det är ren ovana kan man också prova att vända hästen åt fel håll (hemåt t ex) och be den stanna på nytt. Skulle kunna bli en ovana att hästen bara vill stanna åt fel håll, men det är åtminstone en början att ha till hands dom gånger man verkligen behöver stanna, sen kan man ibland lättare lära in att stanna åt rätt håll när det väl blivit till en vana att man tar pauser då och då.

Hoppas du hittar något som funkar! :)

Angående ryggingarna så kan man ju också ha "tur" att det blir bättre och bättre med tiden ju mer man övar, därför att det ofta beror på att dom är stelare i ena sidan eller har svårt med kopplingarna i kroppen, vilket ju såvida det inte är något större fel blir bättre med tiden. Sen tror jag också att ju mindre man kan ta i handen och ju mer avspänd hästen är när den ryggar (och kan hålla ryggen uppe, ofta sänker dom ju ryggen pga att det blir för jobbigt) desto mindre risk tror jag det blir att man får såna symptom.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 812
Senast: JohannaB
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 656

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp