Sv: Hästen skjuter ut bogen
Ett problem vi alla stöter på är väl när hästen skjuter ut en bog.
Svårt å säga vad som fungerar på din häst, men vi kan väl ge dig lite tipps att pröva iaf.
JAg har ridit engelsk i många år och e ganska ny på western, men när jag var på en clinic före jul på en medryttar häst så fick jag arbeta med just det problemet och ägaren oxå dagen efter.
Så vi gör en mild och inte en "slit och dra" kombination.
-Höj handen rakt upp på den sidan han skjuter ut bogen, beroende på hur det fungerar kan du oxå gå på med skänkeln på den sidan.
-Gör en sidvärtes rörelse åt måtsatt håll och få hästen att gå in med bogen själv.
Sidpass, skänkelvikning eller förvänd öppna.
-Lite "brutalare" övning. (Vi befinner oss i höger varv och han skuter ut höger bog t.ex.)
Följ fyrkanten i ridhuset, 2 meter innan för spåret. På valfrittställe gör du hallt. Ta den hand på vilken sida han skjuter ut bogen och för den (med sträckt arm) bakåt mot bakvalvet.
Har han stuckit ut bogen kommer han följa efter din hand och skjuta ut rumpan, det är meningen att hästen skall kunna klara av denna "rörelse" att böja sig/sin hals runt sin bog och din skänkel, stilla stående, eller föja efter i en cirkel, att han faktiskt går korrekt böjd med hela kroppen på/i en liten cirkel och inte springer efter din hand för att det är jobbigt och försöker komma undan, genom att gå in åt med framdelen och ut med bakdelen. (Förstår du vad jag menar?)
Det du skall göra med dina skänklar är att du håller emot med din innre skänkel (höger), du stänger den dörren och öppnar en annan dörr med din vänstra, den ligger inte an mot hästen.
Hoppas mina knep som jag använder fungerar för er. Lycka till..