Hästen ska tänka framåt..?

London

Trådstartare
Hej! Alla säger att hästen ska tänka framåt, vilket såklart är rätt, men hur vet man om hästen tänker framåt? Och hur får man hästen att tänka framåt? Vad ska man göra om hästen inte svarar för skänkeln på en gång? :)

Sv: Hästen ska tänka framåt..?

Utan att ha sett hästen ifråga, men generellt kan man säga att en häst är fram för skänkel när du har lika mycket tryck i båda tyglarna. Utan att den hänger.

Jag rakriktar mycket i början av passet och har även stunder där jag verkligen gasar på, då jag har en häst som gärna rullar ihop sig framtill.

Sv: Hästen ska tänka framåt..?

en häst som saktar av eller minskar när man slutar driva tänker inte framåt, den ska vara lättare på gasen än på bromsen sas. En häst som inte är framme får man försöka kvicka upp, ex. genom tempoväxlingar, rida lite högre tempo på långsidan och lägre tempo på kortsidan ex. Man får rida den som om den är känslig för skänkeln, dvs inga hårda klackar, rid med kittliga skänklar, killa den i sidan och beröm så fort den svarar framåt, även om det inte är mycket. man får tänka väldigt positivt, vara glad för alla små framsteg. När hästen är mer positiv till ryttaren och arbetet så går det mycket lättare.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 893
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 126
Senast: tessan.g
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 747
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?