Hästen river, vad ska jag göra?

J

Joellemyslek

Mitt halvblod bryr sig inte när hon river, utan fortsätter istället och galoppera utan att bry sig.
Vad tycker ni jag ska göra för att få henne att bli mer uppmärksam?
Tacksam för svar!

Sv: Hästen river, vad ska jag göra?

river hästen ofta menar du? vilken höjd handlar det om då? Om hästen är oförsiktig så är den kanske inte lämpad som hopphäst men allt handlar ju om på vilken nivå du siktar efter.

river hästen ofta menar du? vilken höjd handlar det om då? Om hästen är oförsiktig så är den kanske inte lämpad som hopphäst men allt handlar ju om på vilken nivå du siktar efter.

asso hon river ju inte ofta, och hon har grymt bra teknik! och jag kan lägga henne helt rätt, det är som om hon "inte orkar" lyfta på benen ibland.

asso hon river ju inte ofta, och hon har grymt bra teknik! och jag kan lägga henne helt rätt, det är som om hon "inte orkar" lyfta på benen ibland.

Då behöver du väl träna mera styrka med henne, så att hon blir starkare i sin bakdel och orkar göra en bättre språngkurva.

Förslag på styrketräning:

Klättring
Övergångar (är det absolut bästa!) på alla sätt!
Serier
Studs
Hoppa på volt
mm

Det jag tycker kan hjälpa är att i serierna/studsen ha mkt olika höjder på hinden, även olika karaktär kan få hästen mer uppmärksam.

En annan sak jag kom på. När du lägger henne helt rätt, du går inte fram för mkt med överlivet, för tidigt i språnget då? Det har jag nämligen själv haft problem med och min häst gjorde "oförklarliga" frambensfel.
När jag började tänka på det, blev rivningarna färre..

när min häst river, river hon alltid med frambenen testade med markbom och det funkar jätte bra. Fast din häst kanske inte river bara med fram??

Min förra häst var lite sådär fast bara med låga hinder. Så allt vad hette gymnastikhoppning och framhoppning gick totalt åt fanders! :angel: Bommarna flög åt alla håll och hästen vred inte ens på öronen... Däremot så fort vi hoppade högre eller kom in på banan på tävlingen eller hoppade i skogen så rev han aldrig någonsin. Det var som om han inte orkade lyfta på benen om hindret vad lägre än typ 70 cm. :confused: Vilket är lite underligt för han älskade att hoppa (när han väl hoppade :p ) och löshoppning var hans älsklingssyssla! :D

Nån som vet om sånt faktiskt går att "bota"?? Eller är det bara att acceptera? :crazy:

min häst lyfte knapp på benen när jag skulle tävla 60cm första gången, men när jag hoppar hindren uppåt 1-1,10m är hon mycke nogrannare! Det är väl bara att acceptera antar jag? :p

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 391
Senast: MalanMjöl
·
Mat Jag älskar vitlök och använder det i nästan all matlagning! Nästan alltid krossad i vitlökspress….. Men nu läser jag överallt hur dåligt...
2
Svar
24
· Visningar
1 143
Senast: Gnist
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
801
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka