Vitlökspress ett big no no??

Jag har gått från vitlökspress till att finhacka vidare till fermenterad vitlök. Den fermenterade vinner smakligan! Om någon vill prova kommer receptet här:

vitlök
jodfritt salt 1,5 % av vitlökens vikt
ev, vatten

Lägg vitlöken i en bunke med ljummet vatten i ca 30 minuter så blir de lätta att skala.
Skala vitlöken och väg den. Multiplicera vitlökens vikt i gram med 0,015 för att få fram antal gram salt. Lägg salt och vitlök i en mixer och kör till en fast pure. Tillsätt någon tsk vatten om det inte vill gå ihop. Lägg över i glasburk med gummiring och bygellås. Burken ska vara så liten som möjligt. Tryck ihop puren i burken för att slippa luftbubblor, Lägg plastfolie på ytan av puren och stäng locket. Ställ burken på en tallrik i rumstemp ca 14 dagar. Förvaras därefter i kylskåp.
1 tsk motsvarar ca två vitlöksklyftor. Om du gör en större sats använd då flera små burkar istället för en stor.
Wow!! Det ska jag testa! Tack!
 
Smäller/krossar aldrig med kniv. Skär man av "roten", så lossnar skalet i princip av sig själv utan att man gjort våld på kniven 😅
Du får göra precis hur du vill! Gör också så i ett första steg, men ibland räcker inte det. Och "gjort våld på kniven" vette fasiken om jag gör... Smäller var kanske fel ordval, det är mer av att kniven trycks mot skärbrädan, och tror knappt kniven lider av det.
 
Du ska också ta i beräkning att det finns många olika sorters vitlök som har många olika sorters smak. Vi odlar vitlök för hushållsbehov här hemma, vi odlar fyra olika sorter. Bl.a. en mild som passar bra i yoghurtbaserad sås och en kraftfullare som passar bättre i grytor.

Min poäng är att det inte bara är sättet du bereder din vitlök som spelar roll utan också vilken vitlökssort du använder.
 
Du ska också ta i beräkning att det finns många olika sorters vitlök som har många olika sorters smak. Vi odlar vitlök för hushållsbehov här hemma, vi odlar fyra olika sorter. Bl.a. en mild som passar bra i yoghurtbaserad sås och en kraftfullare som passar bättre i grytor.

Min poäng är att det inte bara är sättet du bereder din vitlök som spelar roll utan också vilken vitlökssort du använder.
Det är som chili, bästa är att smaka lite för att kunna bedöma.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp