Sv: Hästen "rädd" för div saker- hur bemöter du det?
Kl*
som många skrivit lär man känna av vilken typ av individ man sitter på rätt så snabbt,
min olycka har haft så pass dåligt självförtroende att hon ALLTID oavkortat får beröm om hon vågar lita på mig (från ryggen) i en uppstressad situation, hon är är den ängsliga typen, ingenting undgår henne..
skulle dock aldrig börja gulla med henne som övertalningsmetod, utan jag rider på, ignorerar, och ber henne kliva framåt, först när hon gör detta och stressen släpper så kommer beröm.
ska vi t.ex över ett läskigt dike eller liknande, så kan det så långt att hon står och skakar som en nyfödd kalv inför beslutet, trots att jag sitter helt lugnt med minsta möjliga inverkan. Och då spelar det för mig ingen roll om hon kliver över eller inte, för har hon gjort ett så ärligt försök för min skull, så förtjänar hon massor med beröm.
skriver kanske lite luddigt
men summa summarumma, beröm ska komma i exakt rätt ögonblick på känsliga hästar som behöver få höra att de gör rätt, de ska
inte få beröm inför fara, efter fara eller som övertalning, utan precis vid ögonblicket då hästen andas in, möter sin rädsla, och gör ett försök. Sedan är det en fin balansgång att för den sakens skull inte tappa sin egen vilja, utan i nästa ögonblick fortsätta rida på och fokusera på arbetet igen