Hästen "rädd" för div saker- hur bemöter du det?

finapina

Trådstartare
Ja, hur gör DU? T.ex när det står en jätteläskig gödselkärra utanför stängslet vid ridbanan o hästen helst inte vill gå förbi den utan drar sig inåt från spåret? Eller inte vågar gå in i ridhuset för att det står en ruskig låda vid ingången ? Hur gör du ? Driver på o rider bestämt nära gödselkärran eller låter hästen gradvis våga sig nära? Samma sak m ruskiga lådan, leder bestämt in den ?

Sv: Hästen "rädd" för div saker- hur bemöter du det?

min ponny av model: mes. har jag fått ta i tu med 100 gånger ang läskiga saker....
jag brukar kliva av hästen, jag som är hans ledare skulle inte leda honom in till något ont (äntligen förstår han det!), så jag går före honom och ställer mig vid den läskiga saken och -beroende på vad det är för material- knacka lite på den för att visa vad jag menar och då visar han en nyfikenhet för det och tar ett steg fram och snart kan han nå den med nosen och då brukad frustningarna och flemingarna komma....nu nosar vi på traktorer, grävmaskiner, soptunnor med goda resultat!

men var inte uppjagad och tänk att nu ska det gå!
för då går det inte!
ta det sakta och fint långt grimsskaft/tyglar ingen tidspress, mycket beröm, stå där en stund ca 5 min, går det inte idag så kanske h*n är modigare i morgon, så prova i morgon igen....

detta sättet har funkat för mig och han är en mes....

Försöker närma mig föremålet utan tvång men ändå med "stöttning" fram emot föremålet.
Det är ok att backa eller försöka vända men sen ska man fram igen.
Helst undersöka riktigt nära.. Funkar det inte uppsuttet så kliver jag av.
Min häst brukar koppla av direkt när han förstår vad det är han ser när jag eller han rör vid det.

Ja, hur gör DU? T.ex när det står en jätteläskig gödselkärra utanför stängslet vid ridbanan o hästen helst inte vill gå förbi den utan drar sig inåt från spåret?

Jag gör ingen affär av det, utan låtsas som det regnar och rider på som vanligt. Mig spelar det ingen roll om volten kommer en halvmeter innanför spåret, eller att halten blir fem meter efter en bokstav. Utan hellre att hästen lyssnar på det jag ber den att göra, även om det är något som distraherar utanför. Andra eller tredje varvet, har min dam oftast insett att - jaha, men det är ju bara en skottkärra... och slappnar märkbart av.

Eller inte vågar gå in i ridhuset för att det står en ruskig låda vid ingången ? Hur gör du ? Driver på o rider bestämt nära gödselkärran eller låter hästen gradvis våga sig nära? Samma sak m ruskiga lådan, leder bestämt in den ?

Här kan det vara lite känsligt läge, men oftast räcker det att vi går på en volt strax bredvid två varv, med beröm och sen att jag går före och visar att det inte är något farligt där. Damen litar på att jag inte utsätter henne för någon fara. Och kan till och med stanna och buffa på lådan, när vi går förbi ;)
Annars får jag be någon medhjälpare flytta på lådan, alternativt luta sig mot den, sätta sig på den eller annat så att damen ser, att det inte är något konstigt.

Först låter jag henne stanna och titta, oftast är problemet löst redan då, när hon ser "det är bara en sten som solen lyser på" eller "det är bara en soptunna, det har jag sett förut" typ. Skulle det fortfarande vara läskigt så går hon gärna fram och nosar av sig självt, jag kan sitta kvar på ryggen och klappa henne på halsen, hon är en väldigt säker och modig häst, oftast går det bra bara hon ser vad det är. Ibland får hon "panik", eller blir iallafall stressad över situationen, då sitter jag bara av och låter henne lugnt gå fram och titta.

Sen finns det vissa gånger hon helt enkelt fjantar för att hon inte vill gå. Hon är ju väldigt lättgenomskådad, är det läskigt på riktigt vill hon kolla vad det är, ett beteende vi har sett tydligt i hagen också. Så då brukar det funka att backa förbi det "läskiga". Men då gäller det såklart att veta skillnaden på när hon blir stressad och när det är trams. Men min häst är väldigt lätt att läsa, skulle självklart aldrig gå på en okänd häst på det viset, om inte situationen "TEST" är väldigt tydlig.

min häst blir sällan rädd för saker, men blir han det så får han alltid stanna och titta på det han tycker är lite konstigt.
9 gånger av 10 räcker det att han får titta en stund (man brukar känna hur kroppens hållning/spänning förändras när den "magiska gränsen" mellan läskigt och intressant/neutralt passeras för min häst) och att jag sen ber honom gå.

om han inte vill gå fram då utan försöker backa talar jag om för honom att han kan välja på att stå still och titta, eller gå fram. backa är inte ett alternativ, inte heller att kasta sig åt sidan. detta gör jag utan att bli arg eller uppjagad, utan med helt vanliga sitshjälper. det tog bara några gånger innan min häst förstod vad som gällde. nuförtiden försöker han ibland backa undan eller smyga sig åt sidan vid läskiga saker, men en påminnelse räcker.

när hästen sen går är jag oerhört nonchalant inför det skrämmande objektet, brukar inte direkt gå fram och låta honom nosa (möjligtvis om vi är ute på promenad istället för att rida) men rider med flit ganska nära det läskiga och ser till att han är fokuserad på mig, rakriktad och inte ormar sig för att komma undan.

som sagt, alltid noga med att hålla mig lugn för att inte förstärka några oroskänslor, samt är generös med beröm och uppmuntran via rösten. min häst (och de flesta andra jag träffat) är en sucker för beröm och det brukar uppväga och motivera att göra det där som är lite konstigt.

Min häst fungerar så att hon fryser - sen flyr

Så jag har lärt henne att "bara" frysa tack och lov, så hon får stanna, titta ett tag, när jag känner att hon andas lite igen så driver jag på henne framåt, oftast mest med rösten. Sen smyger vi förbi.

Är det något riktigt läskigt ( som golfare) Så kan det hända att vi får upprepa detta ett par ggr.
När hon ändå vill fly så försöker jag parera henne åt motsatt håll och lyckas för det mesta.

Jag funderar på vad i min träning på marken jag har gjort fel. Litar hästen på mig och respekterar mig som ledare så ska den gå förbi om jag ber om det.

Jag väljer väg, och hästen ska följa den vägen på millimetern, framförallt om den är rädd för något. Rider vi vanligt så kan den få gå lite som den vill, men blir hästen rädd så tar jag som ledare komandot helt.
Hon får stanna, men inte flytta sig en enda mm i sidled eller bakåt.

Hästen jag har nu är 5 år och har endast stannat 1 gång hittills.
Jag går aldrig fram med hästen och låter den nosa, det är ju som att tala om att "kolla vad den här är farlig" :cool:
Däremot ska vi gå förbi så nära det bara går, superviktigt att hästen inte får öka tempot när man är förbi.
Och viktigt att man inte fokuserar på saken hästen är rädd för, den ska ju fokusera på ryttaren och inte allt runtikring.

Denna typ av träning har gett mig hästar som aldrig tvekar inför något och går fram överallt, de är även väldigt duktiga på att fokusera på mig oavsett vad som händer runtikring. Sticker en annan häst i full fart så struntar de fullständigt i det.

Jag har lärt min häst att gå framåt på smackningar oavsett mitt kroppsspråk eller vad som händer runt omkring. Så jag smackar fram henne med slakt grimskaft, sitter jag på är jag passiv med skänkeln. På det sättet brukar jag få henne att göra det mesta.

Jag brukar känna efter hur hästen jag sitter på reagerar, hos vissa fungerar det bäst att driva fram lugnt och bestämt så hästen åtminstone står i närheten av det läskiga föremålet - sedan ska vi stå där en stund och titta på det och helst nosa också. På andra hästar får man ta det lite långsammare och inte driva på för mycket så det riskerar att bli för obehagligt och den känner att den tappar kontrollen över situationen.
När jag sitter på har jag alltid hängande tyglar men beredskap ifall hästen kastar sig, inbillar mig att den slipper känna sig fångad då och blir mindre stressad. Benen håller jag dock mjukt om med.
Ibland hoppar jag av för att få hästen att ta sista steget och nosa på föremålet, då brukar de flesta slappna av och inse att det visst inte var så farligt.

Fortsätter som inget har hänt, vill hon bli rädd så blir hon det, men är det bara trams är det bara att driva på märker hon att jag inte gör ngn större affär av det hela knallar hon lugnt vidare även om hon stunden innan blåste upp sig och såg ett mega monster. Varför stressa upp sig? Men sen lär man sig ju sin häst med vad hon är rädd för och vad som är trams.

Vet mkt väl att min dam är rädd för just karlar och stora hästtransporter pga av vissa skäl innan hon kom till mig och då skulle jag aldrig pressa henne, tvärtom!

Har inte problemet på mina hästar (de litar väl på mig, antar jag) men rider andras en del.

Tittar de på något låtsas jag som att det regnar, ställer dem från det läskiga och försöker trycka ut dem med inner skänkel (om det läskiga finns på utsidan). Att börja hålla på och joxa och göra en stor grej av det är oftast till ondo.

Jag gör ingen som helst affär utav det, börjar man berömma, gå fram osv och göra "en sak" utav det så kan hästen bli ännu mer spänd, börjar matte bli "konstig" så måste det ju vara något som inte är som det ska?!
Så jag rider bara på som vanligt, bryr mig helt enkelt inte om föremålet överhuvudtaget. Är jag avslappnad och som vanligt så brukar hästen lugna sig utav sig själv.

Är det något intill ridbanan så låtsas jag inte om det, går hästen en meter innanför så ok. Efter ett par varv brukar det släppa när dom märkar att jag skiter i det. Jag är dock noga med att hästen utför det arbete jag ber om även om den går innanför spåret just där.

Står det läskiga så att vi måste passera förbi så brukar jag sitta helt still när hästen stannar, när den tittat en stund ber jag den gå framåt. Oftast går den ett-två steg framåt och stannar igen jag sitter då still en stund till, försöker hästen backa i detta läget hindrar jag den, när den står still sitter jag still en stund. Ber sen hästen gå framåt på nytt. Detta kan upprepa sig ett pat gånger men är man bara helt lugn och avslappnad så brukar hästen slappna av och gå förbi, ibland skuttar dom förbi och tycker fortfarande att det är skitläskigt - det är viktigt här att man inte bryr sig om detta utan fortsätter åt det håll man skulle från början. Jag ser inte varför man ska bråka om en läskig sak när hästen gjort som man bett den om (gått förbi), det är bättre att hästen minns att den gick förbi och inget obehagligt hände - varken före eller efter.
Och skulle hästen strunta i att jag ber den gå framåt brukar den få ytterligare en liten stund till att titta på det läskiga innan jag ber igen.

Det viktigaste av allt är att man är lugn själv och inte bryr sig, varken om det läskiga eller om hästen som kanske tramsar.

Jag gör ingen som helst affär utav det, börjar man berömma, gå fram osv och göra "en sak" utav det så kan hästen bli ännu mer spänd, börjar matte bli "konstig" så måste det ju vara något som inte är som det ska?!
Så jag rider bara på som vanligt, bryr mig helt enkelt inte om föremålet överhuvudtaget. Är jag avslappnad och som vanligt så brukar hästen lugna sig utav sig själv.

Tycker ovanstående var en bra sammanfattning. Dock berömmer jag vissa rädslerelaterade saker, att hästen vågar lyssna, men liksom med hundar kan beröm i dessa situationer bli kontraproduktivt - det bara ökar rädslan.

Rent allmänt så beror det på hästen hur människan bör agera. Men lugnt och sakligt är en bra start. Är hästen rädd för "något i hörnet i paddocken" så tvingar jag inte ut den där av ren princip, men jag fjollar inte heller med den - vi rider på som vanligt och vanligen glömmer hästen bort hur rädd den är ganska snabbt när den börjar svettas och får annat att fokusera på.

Är den rädd för något när jag leder så går jag bara förbi, den får sidosteppa bredvid mig. Spelar ingen roll så länge den följer med. Jag backar/bråkar inte med den.

Blir den rädd ute kan det funka att öka tempot, så att de springer framåt istället för att tvärnita/tvärvända. En annan variant är att stå och titta en liten stund, och sedan gå förbi. Det finns olika lösningar.

Fortsätter som inget har hänt, vill hon bli rädd så blir hon det, men är det bara trams är det bara att driva på märker hon att jag inte gör ngn större affär av det hela knallar hon lugnt vidare även om hon stunden innan blåste upp sig och såg ett mega monster. Varför stressa upp sig? Men sen lär man sig ju sin häst med vad hon är rädd för och vad som är trams.

Vet mkt väl att min dam är rädd för just karlar och stora hästtransporter pga av vissa skäl innan hon kom till mig och då skulle jag aldrig pressa henne, tvärtom!

Precis vad jag tänkte skriva! Man lär känna sin häst och dess rädslor, och vet vad som är befogat och inte. Min ena häst är exempelvis livrädd för spön (befogat) Jag har tränat så att jag kan hålla i ett spö och att han inte är rädd för ett ensamt ridspö längre men finns också en viss gräns vad man behöver utsätta dem för, hans rädsla för okända människor som håller i ridspön tror jag inte jag kan jobba bort, det skulle aldrig ha satts dit snarare!

Kl*

som många skrivit lär man känna av vilken typ av individ man sitter på rätt så snabbt,

min olycka har haft så pass dåligt självförtroende att hon ALLTID oavkortat får beröm om hon vågar lita på mig (från ryggen) i en uppstressad situation, hon är är den ängsliga typen, ingenting undgår henne..

skulle dock aldrig börja gulla med henne som övertalningsmetod, utan jag rider på, ignorerar, och ber henne kliva framåt, först när hon gör detta och stressen släpper så kommer beröm.

ska vi t.ex över ett läskigt dike eller liknande, så kan det så långt att hon står och skakar som en nyfödd kalv inför beslutet, trots att jag sitter helt lugnt med minsta möjliga inverkan. Och då spelar det för mig ingen roll om hon kliver över eller inte, för har hon gjort ett så ärligt försök för min skull, så förtjänar hon massor med beröm.

skriver kanske lite luddigt:p

men summa summarumma, beröm ska komma i exakt rätt ögonblick på känsliga hästar som behöver få höra att de gör rätt, de ska inte få beröm inför fara, efter fara eller som övertalning, utan precis vid ögonblicket då hästen andas in, möter sin rädsla, och gör ett försök. Sedan är det en fin balansgång att för den sakens skull inte tappa sin egen vilja, utan i nästa ögonblick fortsätta rida på och fokusera på arbetet igen :)

Liknande trådar

Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 203
Senast: Grazing
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 748
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Köpte min 7 åring för 1 år sedan. Han har haft problem med lastning innan jag fick honom då han lastades med linor och aldrig fått någon...
Svar
17
· Visningar
4 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka