Hästen på avbetalning

A

agnhild

Jag har sålt en häst, och ägaren har fått en tid på sig att betala hästen. Vi har skrivit ett kontrakt och köparen har ett slutdatum då hästen skall vara färdigbetald.
Jag har fått en futtig summa av köpeskillingen. Köparen har sagt att pengarna kommer inom avtalad sluttid.
Har inte sett hästen på något år, och var för ett tag sen där och hälsade på.
Såg att hästen fått ett rejält överben på insidan av skenan. På det andra benet var ett mindre överben.
Ångrar djupt att jag inte vet.bes hästen innan den lämnade mig. Men jag har foton på hästen precis innan den åkte.
Frågan är; Om inte köparen betalar kan jag hämta hem hästen.
vi har skrivit något i stil med hästen tillfaller ägaren om inte köparen betalat inom avtalad till. Men om det nu visar sig att hästen får problem med sina överben hur skall jag då gå tillväga?
Ämnar att sälja hästen, då jag inte har möjlighet att ha flera.
Inga påhopp vill jag ha av er, bara råd.
Man lär sig av sina misstag.

Sv: Hästen på avbetalning

Ta kontakt med en hästjurist, de brukar ha gratis rådgivning, annonser finns bl a i Ridsport. Jag tror inte att du bara kan hämta hästen, men som sagt, kolla upp. Lycka till!

Va har ni kommeit överens om mer i kontraktet???
Har du INTE skrivit i pappren att du inte ska hämta hästen
så faller den tyvärr till köparn, oavsett pris, men har du skrivit de så har du ALL RÄTT att hämta hem den, men de beror på hur du har skrivit i pappren!!!;)

Vill du ha betalt eller ha tillbaka hästen? Om jag vore du så skulle jag vända mig till kronofogdemyndigheten och ansöka om betalningsföreläggande om de inte betalar som avtalat. Eftersom du säger att du ändå ska sälja hästen, så låter det som det enklaste sättet. Om du får ett betalningsföreläggande och de sedan ändå inte betalar kan du begära utmätning av hästen och på det viset få ut den. Däremot kan du inte åka och hämta hästen på egen hand om ni inte kommer överens om det, men det hade du kanske inte tänkt dig heller.

Om du istället för betalning vill att kronofogdemyndigheten skall hjälpa dig att hämta hästen så får du ansöka om särskild handräckning hos dem. Då måste du kunna visa att hästen är din på grund av ert avtal. Det lät ju som om ni hade avtalat att hästen skulle återgå till dig vid utebliven betalning. Om köparen då bestrider att hästen skall utlämnas till dig kan du begära att tvisten överlämnas till tingsrätten som då får pröva saken.

Om du känner att du behöver biträde av jurist, så är du välkommen att PM:a mig.

beroende på vad ni skrivit i kontraktet så får du hämta hem hästen om nya ägaren inte betalat. ska denne betala och inte gör det så vänd dig till kronofogden.

man lär sig av sina misstag som sagt, aggera aldrig bank till någon!

Observera att det krävs att ni är överens om att du ska hämta hästen för att du ska kunna göra det på egen hand. Annars gör du dig skyldig till egenmäktigt förfarande, som det så fint heter.

Nu har jag pratat med två jurister och de säger likadant. Att jag får driva in pengarna genom kronofogden. Har ingen rätt att hämta hästen, då gör jag mig skyldig till brott.
Jag kan som någon skriver här begära återtagande av häst genom kronofogden.
Men vill inte ha tillbaka hästen, utan betalt för den.
Köparen får inte sälja, ge bort eller överlåta kontraktet på någon annan utan gör sig då skyldig till olovligt förfogande.
Usch vilken soppa man satt sig i.

Jag råkade ut för samma sak för nått år sedan, sålde en häst på avbetalning med Deckmann kontrakt. Tyvärr missade jag o skriva i att hästen är säljarens egendom tills full betalning erlagts. Hästen såldes dessutom vidare utan att jag fått betalt o jag har ingen rätt att hämta hem hästen o betalt kommer jag aldrig att få.

I vårt kontrakt står det att köparen inte får sälja hästen innan denne betalt färdigt.
Tänker aldrig mer gå med på någon avbetalning.
Man tror gott om folk sen visar det sig vara rena sandlådan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 479
Senast: Smedholt
·
Hästmänniskan Ser några annonser då och då där ägaren varken säljer eller lånar ut, utan leasar ut hästen. Någon som vet vad ungefär detta innebär...
Svar
8
· Visningar
2 150
Senast: Karoliten
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skickade iväg mitt ett år gamla sto till sin nya ägare i lördags. Avtalet var att jag skulle få betalt (av en "sponsor") när...
2
Svar
36
· Visningar
8 432
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
22 265

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka