Sv: Hästen osäker....
Kl*
Har också en sån häst hemma som vänder hela tiden vid "faror" eller "bara för att". Backar ner i diken, slår, stegrar sig, vägrar och svänga där jag vill att hon ska vända, you name it! Hon har allt!
Hon gör allt för att komma undan! Hon är väldigt skör i sitt psyke men samtid "stönig" i sitt sätt, bestämd dam men ändå inte.
Det som hjälpte mig mycket och framförallt hästen var att jag tränade henne i horesmanship, väldigt lätta övningar.
Som flytta på dig, backa, gå i volt, gör halt, byt volt, skritt, trav. Enkelt ska det vara! Behövs inte vara svåra grejer utan bara så att hästen börja få tänka på vad du säger och följa ditt kroppspråk. Bara att få hästen att "glömma bort" världen runt omkring och bara se dig och göra som du vill, gör en väldigt stor skillnad i hästens tänk efteråt.
Sen tömkörde jag henne mycket, mycket. Körde henne där hon helst inte ville vara men bara körde på. Krånglade hon, så fick hon stå där tills hon gav sig och gjorde det jag bad henne.
Det man ska tänka på är att inte "go all in!". Kräv inte för stora saker i början. Utan börja i små, små steg och sen ökar eftersom. Börjar man för stort ifrån början kan det blir en motsatt effekt och man får en ännu osäkrare häst.
Är du osäker vilka övningar du ska använda är det bara att söka på youtube. Där hittar du många duktiga hästmänniskor. Välj det som passar dig och din häst.
Lycka till!