hästen orolig på betet

L

lundborg

Nu är det 3dje sommaren som min häst går på betet som vi har.
Varje sommar så betar han en stund, sen går han och vankar fram och tillbaka vid grinden och vill bara hem hela tiden.

Han verkar inte känna sig trygg alls där nere.Fast hästkompisen går in längre i hagen och betar tryggt, så står han och väntar på att få komma hem.
beteshagen är en öppen äng.

jag har fått stödfodra varje sommar med hö för att han inte ska tunna ur, och nu verkar det vara samma problem i år igen :confused:

Jag trodde att han skulle vänja sig. Men icke.

har ni några tips eller ideer?

Sv: hästen orolig på betet

Vissa hästar är "rantare".
har ni försökt med någon annan hage? Hur bär sig hästen åt då?
Sätta upp något skydd? Insekterna kanske är jättebesvärliga för just denna häst. De är ju lite olika.

Om du har möjlighet, prova att släppa några hästar till på samma bete.

Han har inte lämnat någon riktigt bra kompis hemma i stallet som inte är med på betet?

Bara en tanke....:idea:

//Domino_s

Han har inte "rantat" i någon annan hage :confused:
verkar mest som att han inte trivs i den här....
Ja, insekterna är besvärliga i den hagen eftersom det är våtmark där, så därför har jag aldrig hästarna där mitt på dagen när de är som besvärligast.

Tyvärr har jag inga fler hästar som jag kan ställa ner på betet. (äger bara 2st)
så ingen kompis är heller lämnad vid stallet..

Funderat....

Men det finns ju jobbiga insekter på kvällen också? Tänker ffa på knott och mygg.

Det är förmodligen insekter. Pröva med ett flugtäcke. Jag har ett fullblodssto som nästan får panik och kan börja skena av insekter. Knotten brukar vara värst i skymningen. Därför har jag de året om i hagen med ligghall förutom nån vecka vår och höst då ligghallen ska göras ren och hagen putsas. De gäller att få till det med väder och insektstryck just de veckorna. Eller om det är din egen mark bygga ett enkelt skydd.

Nu är det 3dje sommaren som min häst går på betet som vi har.
Varje sommar så betar han en stund, sen går han och vankar fram och tillbaka vid grinden och vill bara hem hela tiden.

Han verkar inte känna sig trygg alls där nere.Fast hästkompisen går in längre i hagen och betar tryggt, så står han och väntar på att få komma hem.
beteshagen är en öppen äng.

jag har fått stödfodra varje sommar med hö för att han inte ska tunna ur, och nu verkar det vara samma problem i år igen :confused:

Jag trodde att han skulle vänja sig. Men icke.

har ni några tips eller ideer?

Då gör man det enkelt för sig och struntar i att låta hästen gå på bete. :)
gulan

hästen är orolig även när han haft täcke på sig. Och idag fick jag ta hem honom redan vid 15tiden då jag fick höra att han sprungit fram o tillbaka i flera timmar.:(

jag såg inga knott eller mygg....

han trivs helt enkelt inte där.

Då gör man det enkelt för sig och struntar i att låta hästen gå på bete. :)
gulan

Håller med, man behöver inte ha hästen på bete. Många gånger är det nog mer så att man släpper på bete för ens egen bekvämlighet och inte för att hästen njuter.

Håller med, man behöver inte ha hästen på bete. Många gånger är det nog mer så att man släpper på bete för ens egen bekvämlighet och inte för att hästen njuter.

nä, inte njuter han precis. Och jag får magsår för att jag blir bekymrad..... suck

Tråkigt. Finns det ingen möjlighet till ett vindskydd om han nu ska gå ute? Så kanske han blir lugnare?

jo, men jag undrar verkligen om det hjälper. han vill helt enkelt hem....
hagen ligger ca 150 meter från stallet. och så fort han kommer hem i lilla hagen är han nöjd

Så mycket insekter är det väl inte så här års? Men kanske kommer han ihåg insekterna från tidigare år och förknippar hagen med obehaget från dem.

Finns det inte möjlighet att släppa hästen/hästarna på något annat bete i närheten?

nej tyvärr så har jag bara tillgång till den här ängen

Min granne sa att det kanske är doft från grisfarmen som han blir orolig av :idea:

DET tänkte inte jag på... Grisfarmen ligger inte så långt därifrån. bara några öppna gärden mellan..
och nu har de ju spridit skit på gärdena, så det kanske är därför han gör så här varje sommar?

vi har den lilla hagen skyddat, med en skogsdunge emellan. Så nej, inte lika väl

Min granne sa att det kanske är doft från grisfarmen som han blir orolig av :idea:

Grislukten tror jag han är van vid.

Du skriver att det bara är 150m mellan stall och bete. Skulle det gå att stängsla en "lede" så att han kan välja mellan stall (eller mindre hage) och bete som han vill?

Kanske en möjlighet om det inte går att lösa på annat sätt?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 326
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
Hästhantering En tanke slog mig ikväll. Hur är det egentligen med hästar, kan dom ta hand om varann och t.ex lugna varandra då en är orolig? Kan dom...
Svar
7
· Visningar
1 693
Senast: Cavallo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt