Hästen och temperaturer

C

CeciliaW

Är det någon som har den där temperaturskalan som visar när hästen fryser, mår som bäst och svettas? Skulle gärna vilja ha den utskriven och uppsatt i stallet :idea:

Sv: Hästen och temperaturer

...ingen? :confused:

Tar tacksamt även emot den tabell som visar hur vind sänker temperaturen.

En sådan skala kan omöjligt finnas. I vilken temperatur hästen trivs bäst beror på många faktorer och kan variera mycket!

Först och främst inverkar rasen, vilket klimat rasen anpassats till. T ex en ras som utvecklats i sydliga breddgrader trivs i betydligt varmare temperaturer än en ras som utvecklats i norra Europa.

Sedan finns det individuella skillnader mellan hästar. Även hästar av samma ras kan trivas i olika temperaturer.

Sedan beror det även på:
* hurudan päls hästen har (och om den är klippt och i så fall hur)
* i hurudant hull hästen är
* hästens allmänna kondition
* hur mycket grovfoder hästen äter
* om hästen är våt (även skillnad mellan regn och svett...)
* hur mycket hästen kan röra på sig
* luftfuktighet
* vind

Och om vi skall vara noga, så sänker inte vinden temperaturen. Vinden ökar nedkylningen och man brukar jämföra med hur mycket kallare det skall vara för att få samma nedkylning i vindstilla. Alltså hur kallt det känns.

För detta finns det tabeller. Men vad jag vet är dessa tabeller anpassade för människor. Om de direkt kan användas för häst har jag ingen aning om. Eftersom hästens byggnad, storlek och kroppstäckning avsevärt skiljer sig från människan ser jag det som mycket möjligt att dessa tabeller inte går att använda direkt på häst...

Det går alltså inte att säga något generellt. Man bör se till individen hur den trivs och om den behöver extra täckning. (Men bara för att ägaren tycker det är kallt, betyder det inte att hästen har problem med kylan... Även vice versa, men generellt så fryser människan innan hästen gör det...)

om någon sådan finns så hoppas jag ingen är så korkade att dom följer den. :crazy:

vid vilken temperatur hästen fryser är högst individuelt!

Jag tror att du menar vid vilka förhållanden som inte bara tempen räknas.
vindhastighet, nederbörd samt temp- känns som xxx.

såna tabeller finns, sen är det högst individuellt när olika hästar börjar att skaka.
Är det ihållande nederbörd samt blåsigt- som igår- ja då fryser de flesta trots att det är en ganska hög temp.

Bara kyla o vindstilla klarar de av bra.

Självklart är det individuellt...

...men jo, det finns en generell skala för hur o-täckade, oklippta hästar klarar olika temperaturer. Den visar framförallt på skillnaden mellan människa och häst. Självklart inget man följer slaviskt, men det kan vara en god vink om hur man kan tänka runt täckande.

men titta! Här hittade jag lite om NKT:

NKT, nedre kritisk temperatur för några olika hästtyper:

(NKT = den temperatur när hästen måste öka sitt energiintag, eller öka sin isolering genom att få ett täcke, för att inte sänka sin kroppstemperatur) Temperaturerna gäller för en vindstilla dag utan nederbörd. En klippt häst med ett termotäcke har samma NKT som en oklippt häst av samma typ utan täcke.

Underhållsfoderstat: +7 grader

Lätt träning, klippt: 0 grader

Medelhårdträning, oklippt: -7 grader

Medelhårdträning, klippt, utan täcke: +5 grader

Medelhårdträning, klippt, med termotäcke: -7 grader

Medelhårdträning, klippt, dubbla termotäcken: -11 grader

Hård träning, oklippt: -15 grader*

*detta visar att det är effektivare att öka högivan än att lägga på ett extra täcke när det är riktigt kallt.

Källa: http://www.busfro.nu/tacke.htm
(Lindås, Jonna och Olsson, Ingrid. 2004. När behöver hästen täcke?. Fördjupningsarbete nr 259. Enheten för hippologisk högskoleutbildning, SLU. Uppsala.

Perman, Johanna. 2000. Behöver hästen täcke på vintern?. Fördjupningsarbete nr 111. Enheten för hippologisk högskoleutbildning, SLU. Uppsala.)

Senast ändrad av en moderator:

Men hur ofta är det vindstilla:angel:

Ska man ha tabellerna med sig.:p

Man lär ju sig vad ens hästar klarar o trivs med.

Jag är ju nästan hundra på att val. fryser mer än ston- underhudsfettet.

Hmm.
Om det nu är byig vind- hur uppskattar du den.:D
Studera DIN häst istället o se hur DEN funkar.
Det är väldigt individuellt o mer mat gör stor nytta.

Mer info:

• Vinden har betydelse för pälsens isolerande förmåga. När det blåser 8 m/s leder pälsen bort två till tre gånger mer värme än om det är vindstilla.
  • För att klara värmebalansen vid kyla behöver hästen mera foder. En häst på 500 kg behöver ungefär 0,15 kg hö extra för varje grad under den nedre kritiska temperaturen.

Hmm.
Om det nu är byig vind- hur uppskattar du den.:D Studera DIN häst istället o se hur DEN funkar. Det är väldigt individuellt o mer mat gör stor nytta.
Som jag skrev... det är individuellt, det vet jag redan - och ja, jag vet hur min häst funkar. Skalan är ändå intressant eftersom den ger en fingervisning... framförallt kan det vara intressant att delge andra (tex de som täckar friska, oklippta hästar in absurdum).

Senast ändrad av en moderator:

Tycker att den andra tabellen är mer givande- den som får till totaltemp med vind, nederbörd o luftfuktighet.

så fort pälsen blir våt tappar den mkt värme.

Jag håller med dig Cecilia, skalan är bra att ha som fingervisning, särskilt för folk som även envisas med täcke inomhus (där det faktiskt är vindstilla och nederbördsfritt :) ).
Det är jag som skrivit artikeln som du hittat tabellen i. :)

Fast det kan vara väldigt fuktigt i en del stallar:eek:

Bra artikel:bow:- för inomhusbruk- tänkte inte på det:angel:

Fast det kan vara väldigt fuktigt i en del stallar:eek:

Bra artikel:bow:- för inomhusbruk- tänkte inte på det:angel:

Nä, men täcke inomhus är tyvärr vanligare än man tror... ;)
Och den är också användbar som en fingervisning utomhus, om man använder den ihop med kunskap om sin egen häst, som du påpekade.
Kanske kan den också få någon att inse att deras "älskling" inte blir varmare av trippla vintertäcken, utan bara riskerar ryggont. Ett täcke o lite extra hö gör förmodligen älsklingen betydligt gladare. :D

indås, Jonna och Olsson, Ingrid. 2004. När behöver hästen täcke?. Fördjupningsarbete nr 259. Enheten för hippologisk högskoleutbildning, SLU. Uppsala.

Perman, Johanna. 2000. Behöver hästen täcke på vintern?. Fördjupningsarbete nr 111. Enheten för hippologisk högskoleutbildning, SLU. Uppsala.
Någon som vet hur man får tag på dessa fördjupningsarbeten?
Försökte hitta på SLU:s hemsida...

Jag försöker att bara ha ett täcke- oavsett väder. Du kanske har sett mina täckesförbättringar-stora stjärtlappar mm:cool:

Mest för att hästen inte ska ha ngt obehag av täcket o inte hindra rörelsefriheten mer än nödvändigt:crazy:

Har en kompis som hade 4 täcken på sin o dessutom med resår runt halsen PLUS halstäcke. Ute som inne:eek:

hon kunde inte förstå varför hästen tappade manen. Det gick inte att få in handen under täckena.:mad:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 044
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 621
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 545
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18