Hästen magrar

F

Fitness

Min häst har blivit mkt smalare på senaste tiden. Han var halt och vilade i ca 5 veckor och åt då 1 kg kraftfoder - kraft grund och havre samt 4 dl betfor (torr) per dag. Nu har han ridits i ca tre veckor och vi har nyligen höjt kraftfodret till 1,5 kg havre/kraft och 7 dl betfor (torr) och 3 dl pelleterad lusern. Han får även 2 dl olja per dag nu pga att han blivit smalare.

Kan avmagringen bero på att han inte är uppe i sin ordinariemängd kraftfoder på 2 kg havre/kraft trots att han nu rids??

Ska jag ge honom mer mat? Han får redan väldigt mkt hö ca 13 kg per dag.

Sv: Hästen magrar

Han har förmodligen tappat en del muskler och fett helt enkelt för att han får för lite mat. Eftersom du inte verkar veta vad höet innehåller är det svårt att veta om 13 kilo är lite eller mycket. Jag skulle öka lusernet rejält så man kan vara säker på att han får i sig tillräckligt med protein, tex 2 kilo per dag och se vad som händer. Fortsätt med oljan också.

13 kg hö behöver inte nödvändigtvis vara så mkt.
Om hästen äter upp kan du gott höja.

Tappar hästen så tycker jag det är bäst att höja grovfodret och öka/lägga till lucern (om man nu inte utgår från analys) i första hand.

Oj, kan man ge 2 kg pelleterat lusern per dag? Problemet är att jag inte kan dela upp det under dagen, utan endast ge en gång per dag tillsammans med betforen. Vet inte hur mkt kraftfoder man kan ge på en gång??

Lusern räknas som grovfoder och inte kraftfoder...så du kan utan problem ge mycket.

En häst, eller människa med för den delen, som inte rör sig så mycket som dom brukar göra tappar en hel del muskler oavsett vad man matar dom med.

Kan vara att detta uppfattas som att hästen magrar eller att den nu börjar få tillbaka sina gammla muskler när han nu rids igen och därför skulle behöva mera protein eller mer energi (för lite energi i fodret leder till att hästen använder protein för "göra" energi av istället för att använda det för att bygga).

Om han ska mer energi eller mer protein går inte att uttala sig om innan man vet vad du har för värden på grovfodret.

Bra att du ger hästen ordentligt med hö ! Hästar är gjorda för att äta gräs.

Stoppa inte i hästen mer energirikt kraftfoder utan öka på proteinet i stället. Ett par kg Lusern kanske fungerar

ett tips och det som ger bästa resultat är att dela upp det på 2 gånger eller ännu hellre 3 gånger om dagen.

både krafftfoder och hö då.

din häst verkar ha stort behov utav protein så öka på lusernet(du kan ju byta ut pelletsen och ge hackat strå istället)och ge typ 2kg lusern.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 014
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Nu söker jag alla tips som kan finnas när det gäller att få hästen att äta mer. Hon är nyligen avmaskad, jag behandlade för magsår i en...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
35 597
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Har efter ca. 2 veckor med mitt superhösilage i småbal insett att jag behöver den där lilla extra "tinten" av energi. Analysen på...
2
Svar
20
· Visningar
2 967
Foder & Strö Jag har fått Kraffts Low Starch Musli rekommenderat till extremt svårfödd häst men försöker läsa på om det och bilda mig en egen...
Svar
6
· Visningar
1 925
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama