Hästen luktar illa i munnen!

I

islandforever

Har märkt sista veckan att min häst luktar skumt i munnen.

Vad beror det på?

Ska man kontakta veterinär eller hästtandläkare?:confused:

Sv: Hästen luktar illa i munnen!

Ja du bör nog ta kontakt med någon som kan tänderna, din häst har antagligen foderinpackningar och de luktar allt annat än mumma. De kan också skapa inflammation i tandköttet, och bör därför tas bort.

Tack, helt sant man luktar illa själv när man har slarvat med tandtråden...

Vet du var man kan hitta typ ett register eller något över telefonnummer på tandvårdare?

Vi kontaktade en veterinär när vår gamla ponny började lukta ur munnen, han drog ut två framtänder o det var såå mkt mat bakom dom så ni anar inte. O lukten...den går inte att beskriva.
Självklart kan man även kontakta en tandläkare men dom har vissa begränsningar, dom får väl inte skirv aut antibiotika exvis?? om det skulle vara inflammation alltså..

För oss så är det bara att ringa distriktsveterinären när vi behöver ha ut någon att kolla på tänderna :) Inte några problem alls. Visst blir det att tag i stallgången för hästen, då den inte får äta eller dricka på 3 timmar, om jag inte minns fel. Eller så var det bara en timma:angel:

Är det en unghäst så kan det ju bero på att han byter tänder.Min lilla kille 4år byter tänder nu och han luktar inte gott just nu när ena tanden är på väg ner:angel:

Dålig lukt i munhålan på en häst tyder på infektion. Denna kan ha många orsaker, t ex foderinpackningar som orsakar djupa fickor mellan tänderna, en sprucken tand, sårskador i kind, tunga eller gom - ev pga hakar eller andra bettfel, lösa tänder - ev mjölktandkappor som fastnat om hästen är i den åldern, osv.

Du bör ta ut en veterinär med intresse och kunskap för hästens tänder och låta undersöka din kuse. Hur gammal är han/hon?

Foderinpackningar är ett allvarligt tillstånd. Dels pga att de visar att något inte står rätt till i bettet - det är glest så att foder kan pressas ner på ställen där det skulle vara tight + att de förvärrar den befintliga skadan genom att orsaka en kraftig inflammation som kan komma att involvera hela tandficka. Det finns iofs också foderinpackningar som sitter mellan kind och tandrad - dessa har betydligt bättre prognos om man bara pillrar bort dem. Vanligt på t ex minishettis där det är ganska trångt i munnen.

Han fylar sju år i år.
Han är bara lite riden och enbart på tredelat,
Jag skulle tro att det är foderinpackningar.

hej har en shettis på 8 år som har haft dålig lukt i munnen i sommar haft tre olika vetrinärer med ca 3 månaders intervall som har haft olika teorier om vad det kan vara hon fick pencillin och smärt stillande eftersom hon slutade äta var t om och röntgade munnen men ingen kunde hitta något fel mer än ett litet sår på insidan i kinden, jag hade gett upp hoppet om henne då brister en troligtvis böld i kinden på utsidan och det luktade gam men jag tvättade med jodopax och nu är hon som vanligt jag håller tummarna att det var det onda som åkte ur då stackarn såg ut som en hamster på sidan.

Vetrinären kommer den 4 feb och kollar munnen på hästen...

Mitt sto luktade illa och jag åkte till veterinären som konstaterade att hon hade spräckt en tand och fått foderinpackning där. Det blev sövning på annan klinik så de kunde åtgärda problemet åt henne. Problemet kom aldrig tillbaka tack och lov.

Har märkt sista veckan att min häst luktar skumt i munnen.

Vad beror det på?

Ska man kontakta veterinär eller hästtandläkare?:confused:

om jag varit dig så hade jag tagit ut vet omedelbart!

kan var foderinpackningar och foderfickor. Detta orsakar otrolig smärta för hästen och om man inte tar tag i det i tid så kan det bli rikitgt jobbigt och svårt att åtgärda! om det ens går....

Om ni tyckte det tog för lång tid så kunde i vetrinären förren då!!!:confused:

Att inte avvakta så länge var ett tips i all välmening. Om det är en foderinpackning som sitter mellan två kindtänder så kan hästen få tandlossning under den tid du väntar. Om inte veterinären kan tidigare tycker jag att du ska undersöka andra möjligheter - klinik? Veterinärer i angränsande kommunder? Du behöver inte ta illa upp, jag försöker bara hjälpa dig att inte begå ett misstag. Inte lätt för dig att veta hur bråttom det kan vara.

Det kan ju också vara något okomlicerat och då är det förstås ok att avvakta - men hur ska du eller jag kunna veta det?

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 418
Senast: Zetly
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 576
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
584
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 540
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka