HÄsten lÖs i stallet??

Sv: HÄsten lÖs i stallet??

Jag har hästen lös i boxen, men har inte låst boxdörren så att jag kan ta mig ut om hästen blir skrämd så att jag inte blir skadad.

Beror på vad jag har för häst.. min egna och min yngsta träningshäst, båda 4år har jag lösa på stallgången.. Det går hur bra som helst, dem står oftast helt stilla..

Hästen som jag tävlar har jag också lös, han står oftast och sover när man pysslar med honom och rör sig inte ett steg.

De andra hästar som jag rider och tränar brukar jag binda fast på gången. (:

Vad är det för hästar du pratar om?
Det är vad jag också undrar över.
Älgflugan kan jag avfärda som anledning till panik. Den är irriterande och besvärlig att ta bort från hästen, men inte sjutton behöver en häst bli stollig för det.

Man måste bära sig rejält galet åt för att ett irritationsmoment ska resultera i panik.

LIA

Hästarna jag hade var alltid lösa.
De lärde sig snabbt att stå där man ställde dem.
Otroligt smidigt :)

Har du aldrig sett en häst få panik eller befunnit dig i en panisk situation utlöst av en oväntad händelse i närheten av en häst?

Ja precis. Jag har hållit på med hästar i 21 år och vad jag minns har jag sett en panikslagen häst under dessa år.

Tror att folk gärna kallar att en häst blir rädd för att "den får panik". För det får den ju inte, den blev bara skrämd.

Din defention av panik kanske är annorlunda än den generella då. Jag skulle säga att hästar rätt ofta drabbas av panik men att det i de flesta fall går över mycket snabbt.

Panic - a sudden, overpowering terror, often affecting many people at once. See synonyms at fear. referens:http://www.answers.com/topic/panic

Enligt Nordstedts Svensk Ordbok:
Panik= Plötslig, besinningslös skräck
Om vi ska använda oss av det svenska språket??

Svar på din fråga: Nej, det har jag inte. Jag har sett olika stadier av osäkerhet, rädsla, överaskning mm, men panik... aldrig.
Med relativt undantag, hästar framför vagn som råkat i sken= "blind panik". Tycker dock inte att det hör till trådens sammanhang.

LIA

Jag tror folk har en benägenhet att krydda språket lite extra ibland. Då får vi lätt fel beskrivning av det skedda. Många överdrifter är ju etablerade s a s, som "det regnade småspik".
Men i det här fallet är det olyckligt att felanvända ordet panik, eftersom en häst ju även kan drabbas av verklig panik.

LIA

Min häst står alltid lös när jag håller på med med han. Är han inne í boxen och boxdörren är öppen så vet han att han inte får gå ut.

Samma som Nordstedts.
Till skillnad mot den "låtsaspanik" du beskriver.

LIA.

Jag har inte beskrivit något panikbeteende alls utan bara situationer då panik kan uppstå.

Hästar kan ju tyvärr inte beskriva sina känslor i olika situationer utan man är ju utlämnad att tolka deras beteende. Därför kan det ju vara svårt att veta om de upplever besinningslös skräck, om de inte samtidigt är kopplade till ekg eller man har möjlighet att mäta adrenalin i blodet.

Beteenden som för mig tyder på att hästen upplever panik är: Kollaps (falla ihop utan synbar yttre omständighet, har hänt vid lastning eller sadling), slitande tills något går av, kasta sig besinningslöst, springa besinningslöst, bli apatisk/gå in i chock (kan hända hästar som legat fast tex). Det finns säkert fler exempel på beteenden en häst kan uppvisa när den upplever panik men de är de här jag kommer på på rak arm.

Jag har i för sig aldrig sett en häst få panik, men anledningen att jag skapade tråden är för att folk har sagt till mig att det är farligt att ha boxdörren öppen när man håller på med hästen i boxen....De sa att chansen var stor om det kom in en fågel eller vad som helst att hästen kunde få "panik" och att risken då var stor att man blev sparkad eller ngt...och då undrade jag vad ni ansåg om detta.:)

Man får väll göra någon form av bedömning. Fåglar flyger ju för det mesta (om det nu inte råkar vara pingviner eller strutsar som driver runt i ert stall) så de lär väll inte hindras av att boxdörren är stängd, om man nu inte har en helstängdbox. Det verkar ju lite långsökt att det skall ta sig in saker i boxen och skrämma hästen för att boxdörren står öppen. Men jag kan ju tycka att det finns andra anledningar till att hålla den åtminstonde synbart stängd. Man kan ju ha dörren på glänt (olåst) så kan man puffa upp den om man råkar bli mos och behöver ta sig ut.
Står man i eget stall får man väll hantera sina hästar som man vill. Men står man i inackorderingstall, med små barn, hingstar och andra djur så gör man vad man kan för att se till att det inte är lösa hästar ute och skapar oreda. Uppfostran är ett mentalt hinder, boxdörren är ett visuellt och fysiskt hinder det ena behöver ju inte utesluta det andra.

Kan ju ha något att göra med att inläggen till stor del är författade av småflickor!

Något problematiskt att i form av"mos" kunna ta sig ut, eller?

Mos är bara en omskrivning för skadad och jag lovar att det är lättare att ta sig ut genom en olåst boxdörr än en som är låst om man blivit skadad. Vem som helst kan bli skadad i umgänget med hästar det krävs bara att man är ouppmärksam bråkdelen av en sekund.

Man får väll göra någon form av bedömning. Fåglar flyger ju för det mesta (om det nu inte råkar vara pingviner eller strutsar som driver runt i ert stall) så de lär väll inte hindras av att boxdörren är stängd, om man nu inte har en helstängdbox. Det verkar ju lite långsökt att det skall ta sig in saker i boxen och skrämma hästen för att boxdörren står öppen. Men jag kan ju tycka att det finns andra anledningar till att hålla den åtminstonde synbart stängd. Man kan ju ha dörren på glänt (olåst) så kan man puffa upp den om man råkar bli mos och behöver ta sig ut.
Står man i eget stall får man väll hantera sina hästar som man vill. Men står man i inackorderingstall, med små barn, hingstar och andra djur så gör man vad man kan för att se till att det inte är lösa hästar ute och skapar oreda. Uppfostran är ett mentalt hinder, boxdörren är ett visuellt och fysiskt hinder det ena behöver ju inte utesluta det andra.

Hästen som jag sköter står i ett stall där det enbart finns 2 shettisar......Det finns inga pingviner eller strutsar där heller:D:cool:
Men personen som sa det till mig att det kan komma in en fågel t.ex och skrämma hästen hade hört att någon som han/hon känner höll på med hästen lös i boxen och att det då kom in en fågel i stallet och hästen hade tydligen blivit väldigt rädd och sparkat henne i ansiktet....Och då påstod han/hon att det var bättre att ha boxdörren stängd så att om hästen skulle bli rädd inte kunna springa ut ur boxen och bryta ner hela stallet
// zico-bowl

Senast ändrad av en moderator:

jag har alltid elma lös i boxen (hon vet att hon inte ska gå ut), och oftast i stallgången, men de dagar hon är lite piggare och gärna flyttar på sig så binder jag upp henne :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 830
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar