HÄsten lÖs i stallet??

Sv: HÄsten lÖs i stallet??

Jag tycker definitivt hästen ska respektera att stanna i boxen om man inte ber den gå ut. Men att öva på det orkar jag inte :o Hästen fattar rätt lätt ändå vad man vill.

-----------------------------------

Jag uttryckte mig nog lite dåligt:D

Jag menar inte träna på det direkt heller utan gör precis som du:)
Men vissa människor har sagt til mig att det inte finns ngn i hela världen som vill att hästen ska stanna i boxen tills man säger till:confused::cool:

Jag har min häst lös i gången och lämnar henne ofta med boxdörren öppen. Hon vet att hon skall stå still respektive inte gå ur boxen innan hon får lov.
En stor nackdel är dock att jag har blivit lite glömsk :crazy:.

Kan lämna stallet för att komma tillbaka någon timme senare och upptäcka att boxdörren står på vid gavel, hästen står dock snällt vid sin tröskel och väntar.
Inte så bra,,,,, tänk och jag glömmer det en kväll.

/B

I stallgången är min häst alltid uppbunden, i boxen är han däremot lös. jag har alltid boxdörren öppen en bit av säkerhetsskäl. Ifall något händer så vill jag kunna ta mig ut snabbt. Min häst vet att han inte får gå ut bara för att boxdörren är öppen.

Jag jobbar inom en hästverksamhet på en storanläggning men massa folk runt om kring mig. :) Så gäller att visa gott föredöme.

Är jag inne i boxen och bytar täcke, står boxdörren alltid på glänt och hästen fri, dem får titta ut, men nt mer. Tycker det är viktigt att dom faktiskt får titta ut, tänk att vara instängd innanför 4 väggar ? Samtidigt som jag vill snabbt komma ut om något händer.
Vid giva av pencil har jag alltid lös häst i box och helt öppen boxdörr.

Hästar jag som ska förflyttas från box till box (tex. vid mockning) kör jag med ta i pannluggen eller visa vägen med hjälp av handen. Dock endast om jag är själv i stallet och jag vet att alla dörrar är till stallet är stängda. Annars är det grimma och grimskaft som gäller.

I stallgången binds dem alltid upp. Dock kan dem flesta stå lös och helt still, men det är som sagt en verksamhet som ska lära ut, så det ska rätt vara rätt. Dock tycker jag det är bra att dem kan stå själva, det underlättar tränsandet att dem faktiskt står där och nt går fram och tillbaka.
Klippning av kinkiga hästar sker dock alltid i grimskaft och medhjälpare.

Dock finns det ju undantag med vissa hästar i stallet som är lite nyare och vissa som är lite pigga, dem ska helt enkelt lära sig en dag. Så trampar dem utanför boxdörren på glänt blir dem tillsagda på skarpen. :)

Jag jobbar mina hästar lösa 99% av tiden. Allt från dressyrarbete från marken till promenader och lastträning. De står "plats" om jag säger till dem att stå still, och följer med om jag ber dem. Står alltid lösa när jag borstar, sadlar, verkar osv.

Kort KL appropå säkerhetstänk...

Har som flera andra i tråden blivit inpräntad med att lämna boxdörren öppen - ifall det skulle hända något och man behöver komma ut fort. Blev därför en aning förvånad när vi hade besök av ansvarig från Hippologen som skulle visa på lite hästhantering. Det första som händer är att de ska visa hur man tränsar en häst i en box. Döm av min förvåning när personen går in i boxen, till en för honom okänd häst och stänger om sig. Detta inför ögonen på en rad människor som inte var särskilt hästvana... (samma person visade även hur man skulle lyfta hästens bakben, genom att ta handen på insidan av (den okända) hästens bakben, vilken hovslagare som helst hade satt kaffet i halsen om de hade sett detta).

/Em

Mina hästar ska stå still när jag hanterar dem oavsett box eller stallplan. Alla gör naturligtvis som de vill men jag vill att mina hästar lyssnar oavsett om de är lösa eller bundna. Jag lägger grimskaftet över nacken och då vet de vad som gäller.

Jag strävar efter att ha min häst lös. Med de flesta hästar krävs träning för att det ska funka. Vi har hållit på ett år nu och ibland funkar det jättebra, men ofta får jag korrigera honom; flytta framåt, bakåt, åt sidorna och berömma när han står stilla. Ibland funkar det inte alls, då går han mot dörren så fort han får minsta tillfälle. Sådana gånger struntar jag i att borsta och så vidare utan koncentrar mig på att få honom att stå stilla en liten stund innan vi går ut igen.
Tålamod tålamod!

ps. Håller helt ok hållet med tinywiny om att det här gör man med hästar man känner väl och har hanterat MYCKET.

Jag har hästen lös ibland och uppbunden ibland. Beror lite på omgivning och min och hästens humör. Ibland orkar jag inte rätta henne varje gång hon flyttar sig och ibland orkar inte hästen stå still :angel:

Om hästen får panik i boxen är det bättre för dennes skull att boxdörren är öppnen för då får den inte samma instängda känsla men samtidigt är det inte kul att ha en panikslagen häst lös i stallet just för skaderisken. Det är inte så stor risk att hästen blir så rädd att den får panik i boxen såvida det är lugnt i stallet. Jag tror att du ska göra så som det känns bäst.

Jag har lärt min häst att bara för att boxdörren är öppen så ska hon inte gå ut utan mitt godkännande. De andra i stallet vet om det så de vet att det är bara att smacka på henne ifall hon nu skulle vara så lydig :angel: Tycker inte det är en dum ide alls men då ska ju de andra som hanterar hästen också veta om det.

Egentligen OT, men jag hakar på inlägget:

Om hästen får panik i boxen är det bättre för dennes skull att boxdörren är öppnen för då får den inte samma instängda känsla men samtidigt är det inte kul att ha en panikslagen häst lös i stallet just för skaderisken. Det är inte så stor risk att hästen blir så rädd att den får panik i boxen såvida det är lugnt i stallet. Jag tror att du ska göra så som det känns bäst.
Har frågat tidigare utan att få svar...
Varför i herrans namn ska häst få panik?
Vad har man för hästhållning därute, om det är vanligt att ens hästar drabbas av panik? Om en häst just drabbats av ett trauma kan jag förstå att den mentala balansen är skör, men i övrigt?

LIA

Nej det är inte vanligt. Men det är ju ändå en sak som kan hända och TS frågade ju vad som var bäst OM hästen skulle få panik. Jag har aldrig sett en häst få panik i boxen.

Förstår inte varför man ska hantera hästen i boxen. Det enda jag gör med mina i boxen är ta på/av täcke, eller kanske lindar av lindor eller tar tempen. Jag borstar aldrig eller så i boxen. I boxen tycker jag att de ska få vara ifred.

Mina kan stå lösa i gången eller i boxen eller ute, varsomhelst. Jag lärde dem för åratal sen att stå stilla och inte röra sig förrän jag säger att de får. De vet vad som gäller liksom.

Jag är övertygad om att man kan lära alla hästar det, med tålamod.

alla kanske inte har den möjligheten.
jag hade själv gärna sluppit stå i boxen och borsta och allt sånt, men har man ingen stallgång så är det antingen boxen eller utomhus. sommartid är det solklart att jag står ute, men vintertid har man inte så mycket att välja på..

Egentligen OT, men jag hakar på inlägget:

Har frågat tidigare utan att få svar...
Varför i herrans namn ska häst få panik?
Vad har man för hästhållning därute, om det är vanligt att ens hästar drabbas av panik? Om en häst just drabbats av ett trauma kan jag förstå att den mentala balansen är skör, men i övrigt?

LIA

Jag undrar detsamma. Jag börjar seriöst nästan skratta när jag tänker tanken på att en häst skulle få panik helt plötsligt.

Jag undrar detsamma. Jag börjar seriöst nästan skratta när jag tänker tanken på att en häst skulle få panik helt plötsligt.

jag har heller aldrig stött på att en häst fått panik "bara sådär" i boxen. har däremot varit med om att en häst kastade sig hejvilt omkring i spiltan när den fick panik över att sitta fast när sadelgjorden skulle spännas (på en ridskola, inte jag som var inne hos hästen utan stod i spiltan bredvid). men där hade jag definitivt inte velat stå inne i en stängd box tillsammans med en halvtokig häst :crazy:

Ett stort sjok snö glider ner från taket och dundrar i backen precis bakom hästen, en jättebroms biter den någonstans, ni har fått med er en älgloppa in som klättrar runt och bits, man kanske har en häst som inte gillar att vara ensamen i stallet och någon annan tar ut sin häst, du har ett brunstande sto och en hingst passerar precis utanför vilket skapar nån form av drama. Det finns ju massor av anledningar till att det kan uppstå en paniksituation.
Det är ju trevligt att ni har lugna trygga hästar som ni känner väl och har ett väl definierat ledarskap över. MEN, alla hästar är inte från start lugna och trygga, alla ägare är inte odiskuterabara ledare över sina hästar och det kan även med den lugnaste av hästar uppstå situationer då man bör kunna ta sig en bit ifrån sin häst så man slipper bli mos.

Själv föredrar jag att inte hantera mina hästar mer än nödvändigt i boxen, till stor del för att jag tycker att det är deras plats där de får vara ifred och slappna av.

:bow: håller med.
allt kan faktiskt hända. ett litet säkerhetstänkande kan man ändå ha i bakhuvudet oavsett hur snäll och lugn häst man har. vilken häst som helst kan bli rädd/uppspelt/whatever och då vill då inte jag ligga nermosad i spånet efteråt och tänka "attans, jag skulle ha haft boxdörren öppen.." ;)

som sagt, jag har hittills aldrig själv behövt kasta mig ut ur en box, men den dagen jag måste det hoppas jag att dörren är öppen :idea:

Ett stort sjok snö glider ner från taket och dundrar i backen precis bakom hästen, en jättebroms biter den någonstans, ni har fått med er en älgloppa in som klättrar runt och bits, man kanske har en häst som inte gillar att vara ensamen i stallet och någon annan tar ut sin häst, du har ett brunstande sto och en hingst passerar precis utanför vilket skapar nån form av drama. Det finns ju massor av anledningar till att det kan uppstå en paniksituation.
Det är ju trevligt att ni har lugna trygga hästar som ni känner väl och har ett väl definierat ledarskap över. MEN, alla hästar är inte från start lugna och trygga, alla ägare är inte odiskuterabara ledare över sina hästar och det kan även med den lugnaste av hästar uppstå situationer då man bör kunna ta sig en bit ifrån sin häst så man slipper bli mos.

Själv föredrar jag att inte hantera mina hästar mer än nödvändigt i boxen, till stor del för att jag tycker att det är deras plats där de får vara ifred och slappna av.

Okeej. Hmm vad har du/ni för hästar och vad har du/ni hanterat för slags hästar egentligen? :crazy:
Alla saker du nämner kan vara saker som får hästen att hoppa till/bli skrämd, men drabbas av panik, njaaa.

Alla dessa saker har hänt mig (kanske inte älgloppegrejen) med mina hästar och andra hästar som man absolut inte kan beskriva som lugna och trygga, inte har de fått panik för det. Vissa har blivit rädda och hoppat till när snö faller från taket nära, eller sparkat bakut när en broms bitit dem, men panikslagna har ingen blivit, absolut inte. Och flera av hästarna har varit i full tävlingskondition med nerverna utanpå.

Jag kan förstå om en häst har typ varit med i en bilolycka med transport och sen får panik i transporten. Eller liknande trauman. Men annars fattar jag inte..

Vad är det för hästar du pratar om? :confused:

Obs att jag inte menar att en häst inte kan drabbas av panik. Det är klart att det kan hända, men det är inte speciellt vanligt alls enligt mina erfarenheter.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 830
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar