HÄsten lÖs i stallet??

S

Safira63

Har några konstiga frågor jag bhöver svar på:D:cool:

Brukar ni ha hästen lös när ni håller på med dem, ryktar o så?:)

har man mindre chans att bli skadad om man har boxdörren stängd när man håller på med hästen än när man har den öppen. i fall hästen skulle bli rädd och få panik?
Hur gör ni när ni ryktar dem sätter ni fast dem?:D

Är det dumt att träna hästen på att när boxdörre är öppen att de inte får gå ut utan måste stå kvar till man säger till?

Sv: HÄsten lÖs i stallet??

Om jag står i boxen och pysslar är hon lös. Boxdörren står öppen och hon vet att man inte får gå ut bara för att dörren är öppen. Vi har inte så många uppbidningsplatser i stallet, och därför har det blivit naturligt att sköta om hästen lös i boxen. Jag tycker det funkar bra och att det är vettigt att lära hästen att inte gå ut bara för att dörren är öppen utan att den väntar tills den får tillåtelse.

Brukar ni ha hästen lös när ni håller på med dem, ryktar o så?
Alltid.

har man mindre chans att bli skadad om man har boxdörren stängd när man håller på med hästen än när man har den öppen. i fall hästen skulle bli rädd och få panik?
Hur gör ni när ni ryktar dem sätter ni fast dem?
Tror inte att boxdörren spelar någon roll i det sammanhanget. Vad jag inte förstår är att alla talar om rädda hästar, panik osv. Varför är inte hästarna lugna och trygga??

Är det dumt att träna hästen på att när boxdörre är öppen att de inte får gå ut utan måste stå kvar till man säger till?
Inte alls fel att ha med det i hästens grundutbildning, så länge man inte överdriver.

LIA

Sv: Hästen lös i stallet??

Jag gör som Pilotta säger att hon får stå lös i boxen, utan att hon ska försöka ta sig ut. Om jag tycker det känns säkert så får hon sträcka ut halsen och titta runt lite en stund.

Jag tränar även på att kunna ha henne ståendes i gången lös medans jag sadlar av henne efter ett ridpass. Det krävs lite tålamod för det står en massa lockande höpåsar i gången. :grin:

Jag tränar så att jag aldrig ryter eller slår. Utan jag rättar till henne bestämt men vänligt. Jag håller på lite med ledarskapsövningar med så hon alltid (oftast) lyssnar på mig. ;)

har alltid boxdörren öppen när jag pysslar med hästarna, men de vet att de inte får kliva över tröskeln till boxen utan "tillstånd". kan se lite kul ut ibland när de är jättenyfikna på något och sträcker sig så långt ut de bara kan, med framhovarna mot kanten på tröskeln och bakhovarna långt under magen, utan att ändå kliva över :D enda gångerna de är fastspända är om de av någon anledning är ovanligt stissiga och inte kan stå stilla, men det händer inte ofta.

Men jag har hört att folk har sagt att skade risken för oss som sköter hästen är större, i fall hästen blir skrämd?? Stämmer det?
men om man miljö tränar hästarna mycket så borde dom väl inte vara ngt problem??=D

visst kan det vara så, hästar är stora och starka och dessutom flyktdjur så nog kan man bli skadad. jag tycker miljöträning är väldigt viktigt. det tillsammans med att man är en såpass "bra ledare" att hästen litar på en tror jag gör att man slipper många olyckor.
men sen tycker jag att man alltid ska ha ett säkerhetstänk i bakhuvudet OM hästen skulle bli rädd för något.

Brukar ni ha hästen lös när ni håller på med dem, ryktar o så?:)

Jag har henne lös i boxen nä jag tar in på kvällen, så att hon kan äta medans jag borstar.

Hur gör ni när ni ryktar dem sätter ni fast dem?:D

Jag har alltid dörren öppen på glänt, då jag tycker det känns skönast att man kan gå ut själv om nåt skulle hända. Fast min häst är lugn och vi har litet stall så det händer inte mkt.
Min häst sticker ibland ut huvudet om nån går förbi med nåt gott, men stannar oftast kvar i boxen.

Ryktar jag inför sadling tar jag ut henne på stallgången , för vi har gott om plats så det känns skönast. Sätter alltid fast henne då hon inte är den som står still utan letar efter godis.
Sambons häst står ibland lös för han är inte lika nyfiken.

Jag har inte tänkt på det, finns annat jag tycker är viktigare att träna på.

Jag har mina hästar lösa i boxen när jag håller på med dom där. De vet mycket väl att de får stå och kika ut i dörren men inte kliva över tröskeln. Går jag in till en okänd häst lämnar jag alltid dörren mer eller mindre öppen för att ha en fri väg att kunna komma ut. Det är inget jag egentligen går och tänker på hela tiden, men man ska ju aldrig stänga in sig i ett hörn liksom. Ett exempel är om jag sprutar en häst med pencillin, då står jag ALLTID med ryggen mot öppen boxdörr för att snabbt komma undan om hästen får en chock.

Går jag in till en okänd häst lämnar jag alltid dörren mer eller mindre öppen för att ha en fri väg att kunna komma ut. Det är inget jag egentligen går och tänker på hela tiden, men man ska ju aldrig stänga in sig i ett hörn liksom. Ett exempel är om jag sprutar en häst med pencillin, då står jag ALLTID med ryggen mot öppen boxdörr för att snabbt komma undan om hästen får en chock.

det var exakt detta jag menade med att alltid ha ett säkerhetstänk i bakhuvudet :bow:

vart så himla luddigt när jag försökte formulera det så jag tog bort det i mitt förra inlägg:D

Jag tyckte jag formulerade lite luddigt också :D Det är inget jag går och tänker, att "nu ska jag stå här för att..." utan jag har alltid fått det inpräntat sen jag var liten, stäng aldrig in dig bakom en häst, ha alltid en öppen flyktväg, så det är så naturligt för mig. Och det skär i hela kroppen när jag ser andra göra tydliga "missar" inom det där säkerhetstänket. Okej, vi ska jobba för att ha trygga och orädda hästar, men man får aldrig glömma att det är ett flyktdjur som utan förvarning kan uppträda på ett för oss ologiskt sett.

Jag brukar ha min häst lös i gången när jag ryktar och medans jag hämtar grejer och så. Jag tycker det är bra träning att hon lär sig stå still när jag ber henne om det. Men när det är andra hästar i stallet som är i gången eller jag har med mig min bebis så får hon stå bunden ifall det skulle hända något.

Jag har nästan alltid min häst lös när jag pysslar med honom, både på gången och i boxen (med dörren öppen). Jag binder bara upp honom om han blir stressad av någonting, t ex om de andra hästarna springer i hagen utanför eller liknande. Brukar även stå lös när hovslagaren är där.
När jag är klar med honom på gången är klar ger jag tecken med armen mot boxen och säger "varsågod", så går han in. Hovis muttrar alltid om att min häst är som en hund:D.

Däremot tycker min buffel till häst om att putta upp boxdörren om den står på glänt, så passar man honom inte kan det komma en boxdörr flygandes:cool:, därför försöker jag alltid ställa den på vid gavel redan från början...Men han går inte ut utan tillåtelse!

Brukar ni ha hästen lös när ni håller på med dem, ryktar o så?:) Hon står lös om jag grejar med henne i boxen men på gången står hon uppbunden.

har man mindre chans att bli skadad om man har boxdörren stängd när man håller på med hästen än när man har den öppen. i fall hästen skulle bli rädd och få panik? När man är inne hos hästen i boxen så ska boxdörren alltid vara öppen så att man själv snabbt kommer ut om det skulle vara något. Risken finns ju också på vissa boxdörrar att hästen kan skada sig på dem om de står halvöppna.

Hur gör ni när ni ryktar dem sätter ni fast dem?:D Jag ställer upp henne på gången och sätter fast henne med grimskaft som är uppsatta tillräckligt högt upp på väggen.

Är det dumt att träna hästen på att när boxdörre är öppen att de inte får gå ut utan måste stå kvar till man säger till? Jag har aldrig tränat på det däremot vet våra hästar att när vi är runt dem så uppför man sig och busar eller bråkar inte. En häst ska helt enkelt veta att man inte brötar omkring när människor är i närheten och vet den inte det så lär den sig snabbt det här.
Det handlar om ömsesidig respekt helt enkelt.

Rent allmänt tycker jag att om man ska hantera hästar lösa så ska man känna dem väldigt väl. Hästar är stora och kan skada oss väldigt allvarligt om de inte känner sin människa väl och litar på en. Ridskolehästar eller andra hästar man hanterar någon gång i veckan ska man sätta fast för att undvika olyckor. Säkerheten ska alltid gå först. Det är inte tufft att bli svårt skadad bara för att man tyckte att det var häftigt att hantera hästen lös. Hantera sin häst lös gör man hemma med sin egen häst som man känner väldigt väl.

Jag har för det mesta min pålle ute när jag ryktar och speciellt nu när vinterpälsen ska av!
Skulle jag någon gång behöva borsta inne så antingen står hon lös i boxen eller binder jag upp henne utanför boxen.:)

Jag har alltid min häst lös. Dock stänger jag för dörröppningar med ett enkelt rep så han inte kommer så långt om han får för sig att smita. När jag stå på gårdsplanen står han ju dock helt "fri" men då har jag mycket bättre uppsikt över honom oxå. Ex så tar jag in honom och sadlar eftersom jag behöver springa till sadelkammaren o så. Det är på grund av en kombination av lathet och tillgivenhet till min häst som jag har honom lös. Han trivs med att kunna titta runt, pilla lite på mig och klia sig då och då. Och man slipper grimma och linor som hela tiden är i vägen.

Jag hanterar aldrig min häst i boxen mer än byter/tar på/av täcke. Där tycker jag hästen ska få vara i fred och jag vill inte ha en massa hår/damm/lera som blir när man borstar/kratsar hovar.

Jag tycker definitivt hästen ska respektera att stanna i boxen om man inte ber den gå ut. Men att öva på det orkar jag inte :o Hästen fattar rätt lätt ändå vad man vill.

Hanterar jag hästar jag inte känner i boxen föredrar jag att dörren går lätt att putta om det skulle behövas.

Svar NEJ.
Delade för ett tag sedan stall med fyra andra tjejer, en av dem ägde stallet. Stallägaren hade en av sina hästar utlånad på foder till en annan tjej i stallet. Denna häst kunde stå lös i gången alldeles av sig själv, ingen hade egentligen tränat honom.
Stallägarens kompis hade också en häst i samma stall. Denna person är egentligen en sån som inte ska ha häst, hon kan inte så mycket och vill bara ha hjälp när hon ber om det. Man kan alltså inte komma med några goda råd för då gör hon typ tvärtom.
Denna kompis hade iaf sett att den ena hästen kunde stå lös i stallgången och då ville hon lära sin det oxå. Att hästarna sedan är olika som natt och dag tänkte hon nog inte ens på. Problemet blev bara att när hon lär sin häst något så gör hon det genom att slå på den och skrika åt den. Typ: "Gör som jag säger din j-va idiot. Jag säger att du ska stå still, fattar du inte det!!!"
Det hjälpte inte att vi sa till henne att hästar inte kan svenska...
Kontentan blev att fodervärden fick sluta ha sin häst lös och då slutade även denna hästägare att försöka, hästen gjorde ju ändå inte som hon sa...
Så om man inte bor ensam i ett stall i skogen tycker jag inte att man ska ha sin häst lös. Även om man själv vet hur man tränar så finns det alltid "förståsigpåare" som kan på sitt sätt...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 830
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar