Hästen lägger sig ner i transporten...

Angie

Trådstartare
Vad gör man om hästen i fråga lägger sig ner i transporten, eller lutar sig kraftigt mot mellanväggen?? Har inte varit några problem att lasta henne förut, utan har lastat henne och lastat ut henne själv utan problem.
Nu är hon utlånad, och tjejen som har henne har kört henne nu tre gånger. Första gången gick hon in med linor, andra gången gick hon in utan problem och tredje gången gick hon också in utan problem, men hon stökade lite i transporten när dom åkte ifrån stallet, sedan på hemvägen så lät det som att hon stod och stampade med frammhoven, men när de öppnade dörren så låg hon ner, fram inunder bommen och kom inte upp :eek: . Så nu när de skulle lasta henne för att se så att hon inte hade blivit rädd efter det som hände, då viker sig benen på henne och hon lägger sig nästan ner när hon har kommit in i transporten..:confused: Hon går in, men hon blåser och tycker det är obehagligt och så lägger hon sig nästan, eller om mellanväggen var i så vek hon venen och lutade sig kraftigt mot den.

Har ni varit med om något likande problem, och hur blev ni av med det?? Vi behöver tips och råd på hur vi ska bryta detta så fort som möjligt!
 
Sv: Hästen lägger sig ner i transporten...

Jag har stött på liknande problem på flertalet hästar förut. Tex. min gamla valack som från ena dagen till den andra vägrade åka smalt. Vad som orsakade det hela vet jag faktiskt inte men någon form av balansrubbning kanske? Det lustiga var att han stod smalt om det stod en annan häst på andra sidan men ej om platsen var tom. Han var aldrig någonsin svår att lasta, det gick bara inte att ställa mellanväggen på plats. :crazy:
 
Sv: Hästen lägger sig ner i transporten...

Jag tycker att du ska ge hästen en kudde och låta henne ligga ner!:)
 
Sv: Hästen lägger sig ner i transporten...

Det kanske är så att hon vill åka brett, hade en häst som gjorde liknande saker. Jag tog bort mellanväggen och lät honom åka brett. Han slutade lägga sig ner.
Det kan ju aldrig skada att försöka..
 
Sv: Hästen lägger sig ner i transporten...

Har du provat att byta bommar till en jättelång bom och bom som bara är sådär en decimeter lång på andra sidan så att mellanväggen står "på snedden". Att åka smalt med hästen i transporten leder ofta till problem...
 
Sv: Hästen lägger sig ner i transporten...

Usch, jobbigt problem.

att hästen lägger sig ner så har att göra med klaustrofobi. När den känner sig tillräckligt trängd och upplever att det inte finns någonstans att ta vägen, så kan den reagera så att den lägger sig. Det är någon sorts hjälplöshet reflex typ vad jag förstått av det hela.
varför det hänt helt plötsligt är ju omöjligt att svara på, men något är det som fått hästen att plötsligt uppleva det som outhärdligt, och få detta symptom. kanske har hon alltid tyckt det varit lite smalt, och varit lite spänd, men något sista tiden har "utlöst" det.

Prova som flera andra redan sagt att låta henne åka brett, så finns det goda chanser att det löser sig. vänta inte, eller fortsätt åka smalt utan prova omgående, så du inte befäster problemet ytterligare.

mvh/m
 
Sv: Hästen lägger sig ner i transporten...

"Prova som flera andra redan sagt att låta henne åka brett, så finns det goda chanser att det löser sig. vänta inte, eller fortsätt åka smalt utan prova omgående, så du inte befäster problemet ytterligare."

Det spelar ingen roll om man tar bort mellanväggen, hon vill lägga sig ändå, även fast det är helt öppet bakåt. Hon är alltså inte instäng, utan kan backa ut om hon vill. Men så fort bakbenen kommer in i transporten så börjar hon darra i hela benen och sen så börjar de vika sig...Och hon har åkta massor tidigare, både brett och smalt, har inte varit några problem alls!
 
Sv: Hästen lägger sig ner i transporten...

"Prova som flera andra redan sagt att låta henne åka brett, så finns det goda chanser att det löser sig. vänta inte, eller fortsätt åka smalt utan prova omgående, så du inte befäster problemet ytterligare."

Det spelar ingen roll om man tar bort mellanväggen, hon vill lägga sig ändå, även fast det är helt öppet bakåt. Hon är alltså inte instäng, utan kan backa ut om hon vill. Men så fort bakbenen kommer in i transporten så börjar hon darra i hela benen och sen så börjar de vika sig...Och hon har åkta massor tidigare, både brett och smalt, har inte varit några problem alls!

Ok. då har hennes obehagskänslor ang.att vara inne i transporten gått tillräckligt långt, så det är trailern isig som gör henne klaustrofobisk.

skulle börja om med lastträningen i detta fallet. upp och ner på lämmen, stå och äta lite halvägs inne, pyssla osv.

tyvärr.... förstår att det inte är kul att börja om......
 
Sv: Hästen lägger sig ner i transporten...

Ok. då har hennes obehagskänslor ang.att vara inne i transporten gått tillräckligt långt, så det är trailern isig som gör henne klaustrofobisk.
Hmm..kanske är nog så. Med detta problem började först i förrgår, så det har ju inte hållt på länge...
 
Sv: Hästen lägger sig ner i transporten...

Jag stannade utmed vägen för att hjälpa en som hade fått problem med sin häst i transporten, han lade sig hela tiden. Det visade sig att han hade låsningar någonstans så det gjorde jätteont när han parerade släpets rörelser. Efter behandlingar av kiropraktor är det numera inget problem med hästen. (Hon jag hjälpte är kompis med en kompsi fick jag veta senare).
 
Sv: Hästen lägger sig ner i transporten...

aha - jag insåg inte att det var bara 2 dagar sen det hände för första gången. Låter ju som ngt som inte stämmer isåfall - sista tipset du fått här ovan är ju både relevant och tänkvärt - kolla upp hästen kanske så det inte är ngt sånt? fast det där att benen skakar så fort hon kommit upp i trailern tyder ju på spänning/obehag redan där..... i min erfarenhet är det klaustrofobi/trauma som gör att de gör så - men man lär sig ju mer varje dag och det finns många outrundliga orsaker/anledningar just runt hästarna......
 
Sv: Hästen lägger sig ner i transporten...

Kan inte komma med fler nya ideér, bara säga att det hände med min häst strax innan lucia :cry:
Hon har kunnat åka smalt, men föredragit att åka brett och under tiden jag haft henne så har hon stått brett, förutom när vi hämtade henne. Då åkte hon smalt (15 mil) stod lugnt med sparkade när man svängde vänster om det inte gick vääääldigt sakta.

Den 10/12 skulle vi iväg och hoppa, stallkompisen skulle också med och vi körde hästarna samtidigt. Ditvägen var något strulig... allt på tävlingen gick bra, men påväg hem så får hon panik... tittar till henne en gång och svetten bara sprutar om henne..
Försöker köra hem, och jag som körde sambons bil bakom transporten tyckte att det hade blivit väl lugnt där bak, men man såg att hon sparkade till ibland.
sista kilometern innan vi var hemma så ramlade lilla bakluckan ner och jag såg att hon hade lagt sig..
Lita kunde dock ställa sig upp själv och backa ur så snart vi fått ut den andra hästen och flyttat mellanväggen..
Hon var lite skakis och svetten rann i strålar från hovskägget :(

Så nu vet vi att hon ALDRIG mer ska åka smalt.
Nu blir det spännande att se hur det går nu när vi ska lasta nästa gång... har inte åkt sen detta hände...
Tröstar mig med att de hästar som jag känner till som har varit med om olyckor i samband med transportåkning inte haft några problem att gå på igen.

Vad jag tror att det beror på är också att det blir panik när hon inte kan ställa upp och hitta balansen ordentligt, vilket slutar med att hon vräker sig på ytterväggen och trasslar ihop benen så att det blir omöjligt att hålla balansen....mera panik, och så småningom sjönk hon nog bara ihop med frambenen in under bommen.
 
Sv: Hästen lägger sig ner i transporten...

Som kuriosa kan jag tillägga att jag på tävling sett en häst som hade helt rensat i transporten bara en massa fluffig halm :)
När det var dags att åka hem så knallade hästen glatt på, gjorde ett landningsvarv och la sig tillrätta innan baklämmen var stängd...
Han/hon ville ha sovkupé under resan ;)
 
Sv: Hästen lägger sig ner i transporten...

Tycker jag låter som en bra ide. Fast här beror problemet på att hästen lagt sig fast en gång. Så det handlar nog om att hästen försätter sig i ett hjälplöst tillstånd. Men iden är toppen tycker jag.
 
Sv: Hästen lägger sig ner i transporten...

Det blev nästan lika för min häst, vi började åka en lite smalare transport och hon kunde inte hålla balansen utan la sig. Blev jättestressad när hon skulle på transporten och VILLE INTE. Vi tog bort mellanvägg och lät henne stå brett plus att vi kör extra extra mjukt och försiktigt för att inte få henne att tappa balansen. Det räcker nog att ha en förare som kör lite obetänksamt eller en tvåhjulig transport istället för boggi för att hasten ska få obehag.:smirk:
 
Sv: Hästen lägger sig ner i transporten...

Den 10/12 skulle vi iväg och hoppa, stallkompisen skulle också med och vi körde hästarna samtidigt. Ditvägen var något strulig... allt på tävlingen gick bra, men påväg hem så får hon panik... tittar till henne en gång och svetten bara sprutar om henne..
Försöker köra hem, och jag som körde sambons bil bakom transporten tyckte att det hade blivit väl lugnt där bak, men man såg att hon sparkade till ibland.
sista kilometern innan vi var hemma så ramlade lilla bakluckan ner och jag såg att hon hade lagt sig..
Lita kunde dock ställa sig upp själv och backa ur så snart vi fått ut den andra hästen och flyttat mellanväggen..
Hon var lite skakis och svetten rann i strålar från hovskägget :(

Så nu vet vi att hon ALDRIG mer ska åka smalt.
Nu blir det spännande att se hur det går nu när vi ska lasta nästa gång... har inte åkt sen detta hände...
Tröstar mig med att de hästar som jag känner till som har varit med om olyckor i samband med transportåkning inte haft några problem att gå på igen.

Jaa usch va synd jag tyckte om lilla(stora) Litan då :(
 

Liknande trådar

Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 964
Senast: Robina
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 108
Senast: Rie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp