hästen la sig ner eller snubbla :S

lillajag89

Trådstartare
Idag efter ridningen så skulle vi ta av sadlen i padocken innan vi skritta av han. Men när jag tog i tyglarna och skulle hålla i han så han stod still så den andra kunde ta av sadlen så bara pladask la han sig ner:S vet dock inte om det var som han snubbla till när han backa bak eller vad det var som hände men läskigt var det:S dock såg det ut som han skulle rulla sig för när vi tog i tyglarna och drog lite nätt så reste han sig men innan han reste sig så såg det ut som han skulle börja rulla sig. Kan det va enbart det eller vad kan det annars va? för att förövrigt var han pigg annars. Jag blev ialf rädd just då så vad kan detta va? Något spec eller bara att han kanske ville rulla sig. Tycker det ät jätte jobbigt att inte veta:S Och mår inte så bra just nu när man tänker på det så det inte är något alvarligt :(

Sv: hästen la sig ner eller snubbla :S

Svårt att säga varför - antingen kanske hästen tyckte det var mysigt att rulla sig, eller så kan det vara något fysiskt som hästen gav uttryck för.
Sadeltvång, hälta?
Är du osäker så kanske du bör ta med dig ett par extra hästerfarna ögon som kan göra en bedömning av situationen om det uppstår igen (hästen kanske uttrycker det på annat sätt om inte annat, om det beror på något fysiskt).

det är ju inte helt ovanligt att hästar vill rulla sig under/efter ett ridpass=)

Håller med ovanstående. Om hästen har blivit varm/svettig så brukar dom vilja rulla sig efteråt om tillfälle ges. Det är dock svårt att säga när man inte har sett det med egna ögon.

Många hästar vill rulla sig när de är svettiga, men om det gick fort och han bara ramla ihop skulle jag gissa på sadeltvång.
men det kan ju ha många olika anledningar, du bör kolla upp honom om det händer igen.

Inte ovanligt nej, men då brukar dom oftast förvarna genom att gå och titta på backen/"bädda" med framhoven innan dom lägger sig.

jag hade en ponny förut som gjorde ungefär likadant...
ibland hann jag inte ens av innan hon la sej ner och skulle börja
rulla.
Men då körde hon ner mulen i backen först...
Vet inte om det hänt flera gånger för dej?
Och om din häst va så svettig att det ens är möjligt att
ha dom här tankarna.. ?

Detta har alltså inte hänt fler gånger nu och tror det var som vissa skrivet att han enbart ville rulla sig:) För efter och nu fortfarande är han pigg och glad :) så var nog bara lite bus:P

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 309
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 765
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 268
Senast: Happimess
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 072

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka