Hästen kliar på dig - ett dominansförsök?

Min häst är så rolig! :rofl:
Han vet att han inte får klia sig på mig, han blir så frustrerad och tittar på mig med en såndär blick "kliiiiia miiiiig nuuuu!!" och vrider huvudet på sned. Oftast brukar jag klia honom då såklart. Efter en ridtur så går han helt sonika fram till shettisen och använder honom som kliträd. Shettisen brukar bli lite ettrig mot honom då! :angel:

Jag tycker det är irriterande om man t.ex. stannar och pratar med en hästägare som just har ridit klart, och deras häst börjar klia sig på en. Det är så frustrerande när man har sina principer med sina egna hästar att det beteendet är FÖRBJUDET. Vad gör man då? Man kan ju knappast ge hästen bannor för uppenbart är det ju hästägaren som tycker det är "gulligt". Pah! :mad: Jag brukar fösa iväg hästen och säga "jag är inget träd!". Blir så arg på sådana hästägare! OK, låt hästen klia sig på DIG men inte på ANDRA! :crazy:

Försöker en häst klia sig på mig blir det tvärstopp. Hur hårt tvärstoppet blir, och om det blir smärtsamt, det beror på hur snabbt hästen begriper. De flesta hästar brukar dock fatta ruskigt fort, och det händer inget mer än att de vänder bort huvudet igen. Men det har hänt att de istället för att få klia sig har träffat en hård och vass armbåge - men det är deras eget fel; armbågen var där från början och kör dom in huvudet i den får dom skylla sig själv.

*elak*

Och jo, jag skiter i vems häst det är. INGEN häst kliar sig på mig, då det lätt resulterar i massor med blåmärken, ömma muskler och i värsta fall inflammerade muskel- och senfästen. Jag är rätt klen, nämligen ;)

Jag tror som Mandalaki m fl. Om hästen kliar sig på en så är så att säga ledarskapet redan uppgjort. Så det är inte ett dominansförsök utan en handling som är helt naturlig för hästen.
Hästen kan mycket väl klia sitt huvud mot ett framben (som min ofta gör), eller puffa lite försiktigt på en och på så sätt "be en" att klia. Det finns ingen anledning för den att knuffas och bära sig åt, såvida det inte bara handlar om att den tycker det är kul att flytta omkring på dig.

om det kliar på min häst och hon visar det så e det klart att jag kliar henne. och jag vet att hon brukar vara kli-ig efter ridpasset. och slemmet i munne som hästar gjärna geggar av sig på oss människor brukar jag istället ta bort med en svamp.

Hästen ser dig som ett objekt som han utnyttjar då genom att klia sig mot tex som du kan se dom göra mot ett träd, boxkant, vägg osv, du ser väl aldrig en häst som gör så mot en annan häst? utan då kliar dom varandra istället.
Jodå :). Fast tvärtom - när min medryttarhäst är litet disträ återgäldar ibland sakers hjälpsamhet som kli-instrument med att klia tillbaks efter att själv ha kliat sig på vad-det-nu-är. Stolpar och annat är säkert mycket glada över att få hans hjälp. :D

grisan får inte klia sig på mej av den enkla anledningen att det inte är huvudet hon vill klia mot mej, utan hon vill gnugga baken mot mig.
o tyvärr är hon starkare än mej, o får därför hålla till godo med en vägg. andra hästar får däremot klia HUVUDET mot mej

Idag kliade vi varandra :Dhon visade var det kliade och jag kliade henne samtidigt som hon kliade mig på axeln :D sedan kliade det på nedre delen av bakbenet så jag tog piggborsten och kliade och då fick jag min frisyr friserad :love: :love: och jag är fortfarande den som tar hand om henne utan bråk ;)

Varför göra detta till en stor sak!
Titta på hästarna i flocken, de FÅR klia sig mot varandra (oavsett rang), om de frågar om lov först.
Om vi däremot vill bli kliade mot är tyvärr en helt annan sak.
Vill vi bli skitiga?
För visst kan vi lära dom att vi inte är fastsatta pålar utan ömtåliga människor med bara två ben i marken.
Varför inte skapa en bra relation genom att hjälpa till när de behöver oss.
Varför tro att detta handlar om rangordning, den biten har vi väl redan gjort upp när vi kommit så långt att vi ridit hästen, haft på den utrustning som gjort den svettig.
Är det då inte vår plikt att hjälpa den?
Vi är inte hästar, vi är människor, vi vill inte bli skitiga!!!

Varför tro att vi någonsin kommer bli respekterade som en annan häst flockmedlem, det kommer vi ALDRIG att bli!
Men däremot kan vi vara en bra ledare under tiden vi hanterar hästen.
Men inte om vi skall behöva slå den när den behöver oss.

En bra ledare respekterar sin kamrat, på samma sätt som hästen skall respektera dig.
Men inte om du sätter upp en massa förbud mot hjälpen den vill ha nu, och inte sen emot en påle.
VADAN DENNA EGOISM???

Vill jag bli skitig?
Kan jag lära min häst att ta det försiktigt när den kliar sig mot mig?
Kan jag hjälpa till och klia den om jag inte orkar stå emot dens kraft?
Kan du svara ja på de sista tre frågorna, BLI VÄN MED DIN HÄST!!!

Jag kan garantera er att man inte tappar sin ledare position om man hjälper till när det kliar som mest, däremot vinner man en bit av deras hjärta…(men det vill ni kanske inte?)

Vill helst inte att min pålle kliar sig på mig, men då bara för att det gör så :devil: ont. jag kliar gärna honom istället.

Tror inte att det har med dominans att göra...det kliar ju bara för jösses. Tror nog att min häst kan se skillnad på mig och en stolpe / ett träd, utan att jag ska behöva armbåga honom i ansiktet :confused:

En bra ledare lämnar aldrig sin flock och det gör vi människor, så det är väl därför vi alltid får kämpa oss kvar :D
Men att vi skulle förlora vårt ledarskap för att de kliar sig på oss tror jag inte heller som jag skrivit innan.

Idag kliade vi varandra hon visade var det kliade och jag kliade henne samtidigt som hon kliade mig på axeln sedan kliade det på nedre delen av bakbenet så jag tog piggborsten och kliade och då fick jag min frisyr friserad

Jag hade en häst på foder för två år sedan, hon gjorde alltid så. Kunde komma och klia en helt utan orsak också, bara för att mysa. Och så fort man kliade hennes manke eller där hon var myggbiten så satte hon igång att klia en på huvudet eller axeln. (Det gjorde ont ibland vill jag lova!)
Och jag kan tillägga att denna häst var den feminimaste varelse som finns, dessutom dominant. Det var inte jag som bestämde i vår relation. :o

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 078
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 108
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama