Hästen kliar på dig - ett dominansförsök?

Jag har iofs sett hästar klia sig mot varandra. Kan inte dra mig till minnes vilka mot vem i relation till rang dock.

Min åsikt är dock att en häst kliar sig inte PÅ mig då föser jag vänligt men bestämt undan huvudet som det ofta är fråga om efter tex ridning men självklart kan JAG klia den om den visar att den vill bli kliad. Då brukar jag hålla upp mina fingrar som en "grep" som hon sedan _försiktigt_ får klia sig emot. Vill inte jag bli kliad på, klia, just då, finns det andra saker hästen kan klia sig på så jag känner inte att jag är elak om jag låter den lösa det problemet själv. Kliar det på mig och ingen vill klia just då löser jag det på ett annat sätt, det kan även hästen göra.

Att hästar inte kliar på varandra i hagen kanske kan bero på att dom då är fria att kunna klia sig själva :angel:
Vilket dom ofta inte är tillsammans med oss....jag vill inte dra detta till ytterligheter, men jag tycker faktiskt att detta "kliandet" går till överdrift ibland....främst då folk tycks tro att dom rasar i sitt ledarskap om hästen skulle klia sig på dom....har man ett såpass dåligt ledarskap så kan man lika gärna sälja den hästen :crazy:
..ett samarbete med en häst bygger på ömsesidig respekt...hästar kan också känna samma saker som vi gör,har man ett bra förhållande med sin hästs så kliar inte hästen omkull dig, sen tror jag att de flesta hästar faktiskt KAN se skillnad på ett träd och en människa :Dbara det att det kanske inte finns ett träd i närheten när den kommer in efter ett pass, alt att den inte FÅR gå fram till det trädet

Ofta är det lite av dominansbeteende.
En häst i lägre rang går ju inte ofta fram o säger till den i högre rang att "nu jäklarns kliar du på mig".

Det är lite respektlöst då han använder dig som klistolpe :smirk:

"Lånar svarsknapp" Är riktat till alla.

Min häst använder ofta baken på den ranghögsta hästen i hagen som klibräda. Hur går det i hop med teorierna att det är brist på respekt för människan? :confused:

Uppriktigt undrande, då jag själv ofta kommer på mig med att tänka att min häst inte får göra så pga dominans. Jag ska bestämma när det ska klias eller inte. Men när jag tänker efter så kliar hon sig som sagt på den mest dominanta i hagen.

Mvh//LG

Jag riktar mig med till alla.

Jag låter min sköthäst klia sig på mig. Däremot får hon inte klia så hårt att jag måste flytta på mig då flyttar jag undan henne och fortsätter med vad jag nu höll på med. Detta har gjort att när det kliar så går hon fram till mig skrubbar lite med huvudet på armen på mig och då kliar jag henne eftersom det är det hon vill.
Jag känner inte att hon förlorat respekten för mig.
Istället har hon förbättrat. Från att vara huvudskygg (= livrädd för häftiga rörelser i närheten av huvudet och eller att man är i närheten av ögonen) så kommer hon fram till en och är hur kelig som helst och inte dte minsta huvudskygg.
Så genom att hon får klia sig mot mig och jag kliar tillbaka tycker jag att vi har stärkt banden mellan oss.
Hon vet hur hårt hon får klia sig mot mig och är inte lika huvudskygg vilket är ett stort framsteg.

Detta kan ju inte stämma , isåfall är min häst (sm är ledaren i hagen) respektive den andra helt obetydelsefulla för varandra. Min häst kliar sig på sin kompis och tvärtom. Tror knappast att det har med dominans att göra så länge den inte börjar knuffa undan en samtidigt. :smirk:

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

kanon bra!
detta har jag tänkt på men aldrig vågat säga! jag låter min häst klia sig på mig ibland efter en träning och ibland så låter jag den äta en gräsbit när jag har den i grimma (även fast den enligt många inte får), men min häst har förståelse för var jag står och kommer aldrig att ifrågasätta mig endå, inte för en sån pettitess.

Jag hoppas innerligt att min häst ser skillnad på mig och ett träd. Det vore väl för illa annars.

Jag låter inte min foderhäst klia sig på mig av den anledningen att jag tycker det är obehagligt.

Jag har också svårt att se dominanskopplingen. Jag tror hästen vill klia sig för det kliar och människan råkade stå nära till...

Precis så gör min häst också. Intressant.
Han kliar sig på sin ranghögre kompis. Gnuggar sitt alltid lika kliande huvud på hanses rumpa :D. Hur kan det vara tillåtet?

Han får inte klia sig på mig men jag kliar honom vilket han älskar.
Däremot har jag bestämt att klia är förbjudet när vi arbetar, annars vill han bli kliad hela tiden. Men då kan det vara en belöning då han varit duktig.

På mig får man i alla fall inte klia sig, det handlar helt enkelt om mitt eget väl och ve, man kan göra sig riktigt illa på alla spännen och sånt.

Min häst får absolut inte klia sig på mig, det gör ont och man blir skitig. Däremot känner vi varann så pass bra nu, att kliar det och han vill att jag ska klia honom. Så puttar han bara lite lätt med mulen på min arm så kliar jag honom gärna...Vet ju själv hur det är om det kliar och man inte kan klia..Lika när vi rider kliar myggen i ansiktet så stannar han och tittar upp mot mig och kanske försöker putta på mitt ben.

Jag tror lite som Tassetass att det är DINA regler som gäller, det du tillåter (inom en viss ram) el inte tillåter väljer du och är konsekvent m det.
Sen har jag studerat våra fyra hästar i hagen, och de kliar som faktiskt kliar väldigt mycket på varandra, det jag kan se är att den häst som "styr o ställer" väljer när/var/hur när det gäller t ex att klia varandra. Lite så tycker jag att vi ska hantera våra hästar, visa gränser så d får en trygghet liksom. Är inte så duktig på just NH försöker bara förstå djuren för deras bästa.
Kram på er alla :p

Ärligt talat har jag hört så många olika åsikter om detta att jag inte kan säga vad som verkar mest "riktigt". :smirk: Om jag står mitt på ridbanan efter ett svettigt ridpass och det kliar under tränset på min häst så kliar jag åt honom. Han behöver aldrig klia på mig efter som att jag reagerar innan honom. Så var det problemet löst. :cool: Om han skulle börja klia sig på mig så skulle jag nog be honom sluta faktist - och klia honom med handen istället.

Hästen ser dig som ett objekt som han utnyttjar då genom att klia sig mot tex som du kan se dom göra mot ett träd, boxkant, vägg osv, du ser väl aldrig en häst som gör så mot en annan häst? utan då kliar dom varandra istället.
Gå bara ifrån, hästen får hitta nåt annat att klia sig emot
han har helt enkelt inte respekt för dig i de tillfället.

jag låter hästen klia sig på mig om jag vill, men inte hårt. äta gräs låter jag henne göra på mitt initiavtiv, men jag håller henne så löst i grimskaftet att jag ser att nu vill hon ta en tugga, då lerer jag henne till gräset för att visa att det är jag som betämmer om du får äta eller inte. jag vill inte att hon ska bli som hästarna på ridskolan som totalt skiter i ryttaren bara för att dom är hungriga och ställer sig och äter och stoppar hela ledet...!

*lånar knapp*

min häst har lärt sig att tala om för mig var det kliar= hon pekar med mulen på det stället och då kliar jag henne medans hon gnuggar mig axel samtidigt :D
Kliar det i huvudet på henne så tar hon allt annat än mig.

Om det sitter en mygga eller broms på henne så talar hon om det genom att vända den sidan till så jag kan hitta den och ta bort den.

Hon har aldrig ens försökt att klia sig under arbete.

Jag tror när det gäller de flesta hästar att kliar det så kliar det och då tar dom det som står närmast och har inget med rang eller dominas att göra för isf skulle knappt ingen hästäg. ha ledaregenskaper.
Men kan någon övertyga/bevisa att det har med rang/dominans att göra så ska jag villigt ändra mig..

*lånar knapp*

Men Jösses, alla! Studera era hästar i flock eller lyssna på Martha!

Kliar det så kliar det. Även en mycket ranglåg häst kan köra pannan i magen på en högre rankad häst om den står nämast och tillåter det.

Det är samvaro och inte maktkamp

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 078
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 108
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama