Hästen klarar inte av att vara ensam och är ignorant!

C

CarinBj

Behöver råd! Är medryttare till en ny häst som blir helt ifrån sig av att vara själv utan någon annan häst i närheten. För några dagar sedan hamnade jag i farozonen av hennes agerande bara av att gå till ridhuset med henne och tillbaka till stallet. När hon väl stod still tittade hon inte ens åt mitt håll, såg genom mig och blev väldigt obehaglig. Jag agerade hårt mot henne samma dag och dagen efter med chock och förbannelse över hennes stil som jag inte är van vid. Hon höll sig visserligen undan från mig och kände som att hon hamnade i underläge, men hur FASEN stimulerar man hästens psyke och får 100% uppmärksamhet? Jag vill inte behöva knäppa till mig uppmärksamheten!

Sv: Hästen klarar inte av att vara ensam och är ignorant!

När hon tittar "genom" mig eller över mig så ruskar jag på grimskaftet. Hon "vaknar" till när jag knäpper en gång med fingrarna och får en block som att "Oj, är du här?". Själv tycker jag inte att det är så trevligt att titta in i hennes bog. Jag korrigerar då med att rygga henne så jag ser hela henne och hon får inte komma nära mig så att hon tittar över axeln på mig. Jag har börjat nu med att så fort hennes blick vandrar iväg så ruskar jag till så hon ser MIG.

Vi hade mycket av de problemen med vårt ena sto från början. Jag säger bara Nh-övningar! Nu kan man springa med henne helt lös och stanna och hon tvärstannar brevid dig, 100% uppmärksamhet. Öva en stund gärna varje dag från början. Gå ifrån de andra hästarna och öva på att få henne att flytta undan för dig. Flytta bakdel och framdel mm och få henne känslig för dina rörelser. Sådant får hästar att känna att du är över henne i rang, och då är hon trygg med dig och följer dig. Har man sin ledare med sig är ju allt lugnt. Då behöver hon inte andra hästar när du är där. jag går på promenader med mina hästar flera ggr i veckan och de tycker det är helt ok.

Det är det största problemet; att gå SJÄLV med henne! Hon var så ohanterlig att jag inte ens kunde stänga ridhusporten. Jag tänkte för mycket på situationen istället för att bara göra! Hon rent utav skakade i hela kroppen. Hon är en drömhäst när någon håller sällskap men det ska inte behöva vara så! Visserligen ska jag fortsätta med att ta henne från flocken, ska bara ta på mig michelindräkt...

Hur gammal är hon?
Min kompis har en häst som har nerverna utanpå, uppväxt på lösdrift med många andra hästar, när han var själv som unghäst så var han okontaktbar i endel samanhang, han var så stressad att svetten rann av honom och han såg ingen och reagerade inte för något:(

På treårs uppvisningen skulle hans uppfödare visa honom, han stegrade sig och var helt panikslagen, uppfödare drar till honom allt vad han kunde flera gånger med spöt och han reagerade inte ens:( (jag behöver väl inte säga att den personen inte har fått komma i närheten av hästen sedan)

Min kompis tränade mycket i hem miljö så att han skulle lita på henne i alla väder, de gick över/under/emellan presenningar, upp på "otäcka" saker och utsatte honom för alla saker han kunde tänkas tycka vara otäcka, de åkte runt till olika ridhus och anläggningar, han blev ju alltid stressad av nya ställen, när han blev halt så var det ju nästan hopplöst när de skulle till kliniken, han var ju så spänd att han inte kunde trava rakt fram på gången:(

Nu är han sju år och hennes träning har verkligen hjälpt:)
Från att vara totalt okontaktbar så litar han nu så mycket på henne att även om han är stressad så lyssnar han:)

Så mitt råd till dej är att få hästen att lita på dej, gör diverse övningar från marken först, utsätt henne för allt som hon tycker är otäckt och prata med henne hela tiden.

Jag tror att när ni lärt känna varandra så hon vet att du går att lita på så kommer det att fungera mycket bättre.

Lycka till!

Håller med TinyWiny, träna träna träna. Och du får aldrig jaga upp dig och börja skrika och gorma, då bekräftar du bara för hästen att det är jäkligt otrevligt och hemskt att vara själv med människan. Konsekvent ska det vara, lär hästen respekt för dig med en häst i narheten, men inte nära. Ta den sedan stegivs själv lite i taget. Beröm när den är lugn och lyssnar, var bara tyst och kräv att den ska flytta sig för dig eller liknanade när den jagar upp sig. Långt grimskaft.

Om hon nu är rädd för att bli ensam så blir hon ju blockerad av stressen förmodligen. Jag tror inte hon är intresserad av stimulans tillsammans med dig i det läget.
Vad säger ägaren? Är det ok att du tar in hästen ensam i stallet och "agerar hårt" mot den?
Hästen känner ju inte dig och blir kanske extra stressad av det..

Vi har konstant kontakt jag och ägaren och uppstår det problem så ringer jag och frågar. Hästen är ny för henne också som för mig.

Jag har för mig att en häst som är rädd springer inte på en människa och attackerar när hästen är upprörd. Det är självklart att hon inte är intresserad av stimulans när hon är stressad men hur bryter man den barriären? Hästen måste ju ha någon slags tillit till resten av människorna som rör sig runt hästen som t ex vid utsläpp och inte få panik bara för att det inte råkar vara ägaren eller medryttaren. Om en häst sparkar mot en så måste man ju markera tydligt med ex grimskaft och visa att det är fel och inte ducka?

Jag tycker inte man får låta det gå så långt att den ens försöker sparka. Kan ni inte gemensamt ta ut en tränare som är bra på hästhantering så ni får bra tips om hur ni tränar hästen lättast och effektivast?

Vi har konstant kontakt jag och ägaren och uppstår det problem så ringer jag och frågar. Hästen är ny för henne också som för mig.

Jag har för mig att en häst som är rädd springer inte på en människa och attackerar när hästen är upprörd. Det är självklart att hon inte är intresserad av stimulans när hon är stressad men hur bryter man den barriären? Hästen måste ju ha någon slags tillit till resten av människorna som rör sig runt hästen som t ex vid utsläpp och inte få panik bara för att det inte råkar vara ägaren eller medryttaren. Om en häst sparkar mot en så måste man ju markera tydligt med ex grimskaft och visa att det är fel och inte ducka?

En häst som är blockerad av panik "ser" inte människan, därför kan den springa över, men attackera? hur menar du då?
Vänder den baken mot och sparkar eller slår den med frambenen vid stegring?
En häst som utstuderat vänder baken till och sparkar är inte panikslagen, den har lärt sig ett sätt att komma undan, om det inte är så att hästen blir rädd och snurrar och sedan sparkar, då kan det vara av rädsla.
En häst som slår med frambenen vid stegring där kan det vara av rädsla, antingen är hästen så stressad och rädd att den känner att den måste försvara sig i alla lägen och då är det inte läge för att rida den, då får man börja från marken och vinna hästens tillit.
Hur länge har den varit i sitt nya stall?
Hur länge har ägaren haft den?
Har hästen fått någon chans att acklimatisera sig eller började ni rida den på en gång?

Jag tycker att det låter som om ni behöver hjälp med hästen, men låt den först och främst få några veckor och hinna landa i sitt nya hem, då hon bara få gå i hagen och njuta och gå små promenader med dej och ägaren, hantera inte hästen ensam förren hon litar på dej.

Men "vinner" inte hästen om den ändå får som den vill om någon följer med som sällskap?

Men "vinner" inte hästen om den ändå får som den vill om någon följer med som sällskap?

Glömde nämna att när vi väl har sällskap är hon en drömhäst och respekterar mitt krav på avstånd och följer mig med snabba vändningar runt koner. Men då och då vandrar hennes tankar iväg och tittar åt andra håll, stannar, kanske går till det andra ekipaget tills man säger "Har du glömt mig?". Jag har inte suttit upp på henne då det inte är mitt första prio men när hon är så snäll just DÅ, då har man lust att gå vidare.

Nej hästen vinner inte, de tänker inte så.
När hästen sedan är trygg med dej och ägaren så kommer hon inte ha samma behov av sällskap.

Det är ungefär som en blyg människa, inte skulle du tvinga någon som får panik att utföra något själv? Nej givetvis följer man med tills människan känner sig trygg i sin nya miljö.

Glömde nämna att när vi väl har sällskap är hon en drömhäst och respekterar mitt krav på avstånd och följer mig med snabba vändningar runt koner. Men då och då vandrar hennes tankar iväg och tittar åt andra håll, stannar, kanske går till det andra ekipaget tills man säger "Har du glömt mig?". Jag har inte suttit upp på henne då det inte är mitt första prio men när hon är så snäll just DÅ, då har man lust att gå vidare.

Okej, men om du och ägaren tillsammans med hästen utsätter henne för saker hon tycker är obehagliga, hur reagerar hon då?

Vad jag egentligen menar med sällskap är att du inte ska hantera henne själv just med tanke på säkerheten, utan det är bättre om man då är två hästvana människor som kan hjälpas åt.

Jag har bett om att vi ska ses och gå igenom oss själva och hästen från A till Ö, känner mig säkrare då så vi ser hur vi agerar olika gentemot hästens agerande. Den enda obehagliga situationen jag utsatt henne för är att gå med mig själv till ridhuset för lite ledning. Jag har bett henne att följa med, men hon lägger stressen på sig själv med en gång. Det som blev fel en gång var att jag såg till att hon vände sig mot mig istället för att springa runt runt och då tyckte hon väl att jag stod ivägen och sprang på mig istället.

Sanslöst men sant; Red första gången i onsdags i ridhuset SJÄLV utan problem! Har fokuserat mig på att läsa av henne och hon har nog märkt det. Vi har haft smärre duster men verkar komma överens på slutet. Peppar, peppar så verkar vi vara ganska lika varandra och tar en dag i taget. Det är märkligt att en häst kan vara helt förbytt när man sitter på ryggen. Förväntade mig att hon skulle hoppa runt, men icke!

Vad kul för dig att det verkar funka!

Ledarskapsövningar är A och O...

Lycka till! :)

Igår när jag skulle mocka i ridhuset var jag tvungen att släppa henne. Och döm till min förvåning när jag vände mig om och hon hade följt efter mig hela tiden och stannade bakom när jag själv gjorde det!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 653
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 155
Senast: exotic
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Min häst är 13 år gammal och är världens snällaste häst... när hon inte är ensam. Jag köpte henne för några månader sedan och visste...
Svar
12
· Visningar
5 626
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama