Sv: Hästen klarar inte av att vara ensam och är ignorant!
Hur gammal är hon?
Min kompis har en häst som har nerverna utanpå, uppväxt på lösdrift med många andra hästar, när han var själv som unghäst så var han okontaktbar i endel samanhang, han var så stressad att svetten rann av honom och han såg ingen och reagerade inte för något
På treårs uppvisningen skulle hans uppfödare visa honom, han stegrade sig och var helt panikslagen, uppfödare drar till honom allt vad han kunde flera gånger med spöt och han reagerade inte ens
(jag behöver väl inte säga att den personen inte har fått komma i närheten av hästen sedan)
Min kompis tränade mycket i hem miljö så att han skulle lita på henne i alla väder, de gick över/under/emellan presenningar, upp på "otäcka" saker och utsatte honom för alla saker han kunde tänkas tycka vara otäcka, de åkte runt till olika ridhus och anläggningar, han blev ju alltid stressad av nya ställen, när han blev halt så var det ju nästan hopplöst när de skulle till kliniken, han var ju så spänd att han inte kunde trava rakt fram på gången
Nu är han sju år och hennes träning har verkligen hjälpt
Från att vara totalt okontaktbar så litar han nu så mycket på henne att även om han är stressad så lyssnar han
Så mitt råd till dej är att få hästen att lita på dej, gör diverse övningar från marken först, utsätt henne för allt som hon tycker är otäckt och prata med henne hela tiden.
Jag tror att när ni lärt känna varandra så hon vet att du går att lita på så kommer det att fungera mycket bättre.
Lycka till!