Hästen kastar sig/bockar sig direkt vid uppsittning

E

eehhej

Hejsan!

Jag har köpt en häst från en ridskola och han är jättefin att rida o.s.v, men känslig och är lite lättstressad med inget farligt så.
Han har bockat vid ett tillfälle på en lektion, alltså det har bara skett en gång under den tiden ridskolan haft honom, och det var alltså då vid uppsittningen. Det förvånade dom att han hade gjort så, han hade tidigare stått stilla och varit relativt lugn.

Jag har gått med han några dagar, det gick jättebra och så. Jag skulle ta ut han igår och satte en hink han fick äta ur medan jag drog ner stiglädret och sätta mej i sadeln och det gick hur bra som helst. Jag gjorde exakt likadant idag, men han slängde upp huvudet direkt innan jag ens kommit upp i sadeln och tog ett språng åt sidan så jag flög på marken.
Jag testade efter någon minut när han lugnat ner sig och då hann jag sätta mig lugnt men direkt då tog han ett rejält bocksprång så jag flög av igen, och jag hade därför ingen lust att försöka ytterligare en gång utan gick med honom och longerade.

Direkt man bara sätter in foten i stigbygeln är han och bockar, men jag tycker att det är så fruktansvärt läskigt just då vid uppsittningen innan man ens fått in fötterna, hunnit komma till rätta eller ens sätta sig ner eller ta tyglarna.

Alla är välkommna att skriva, uppskattar allt eftersom det är ett riktigt problem!
Tack på förhand :)

Sv: Hästen kastar sig/bockar sig direkt vid uppsittning

Jag tycker att du borde få honom kollad av veterinär för att först och främst bli säker på att han inte har ont nånstans :)
Steg 2 är att koll så att sadeln passar ordentligt, sen kan man börja diskutera om det är så att han bara testar dig :)

Tolkar det som att du precis har köpt din häst och då förmodar jag att han blev besiktigad utan anmärkning. Visst kan din sadel orsaka problem, absolut, men man bör ändå hinna komma upp innan man blir avslängd. Trots att sadeln inte ligger bra. Det där får du ta och kolla med hjälp av sadelutprovare eller annan kunnig person.
En sak som är med lektionshästar, är att de är vana vid att gå 3-5 lektioner 6 dagar i veckan. Så det kan lika gärna vara överskottsenergi som gör att han flyger i luften. Föreslår att du linar innan du sitter upp och försöker att hitta någon som kan hålla i hästen när du sitter upp. Men det måste vara någon som vet när de skall släppa också. Att hästen måste äta ur en hink för att du skall kunna komma upp är inte bra, rätt vad det är så måste du sitta upp någon annan stans där det inte finns någon hink. Använd pall så att du kommer upp utan åthävor. Se över foderintaget också, så länge som din häst uppför sig så här skall han inte ha något kraftfoder.
MVH Kryddan

PS! I o f sig så har man ingen pall med sig heller när man är borta, men just nu kan det vara en bra grej.

Senast ändrad:

Ser att du redan fått ett bra svar, men jag undrar också om du har köpt med utrustning, så som sadel och träns med hästen, elller är det nytt för den?
Varför såldes hästen från ridskolan, skulle den pensioneras eller trivdes den inte som ridskolehäst?

Sedan känns det som om du redan innan känt dig väldigt osäker genom att ge hästen en hink att äta ur under uppsittningen. Om du är det känner givetvis hästen det också och det här är inte någon bra början alls. Du måste ta hjälp av någon som håller hästen åt dig medan du sitter upp, så att du kommer igång med ridningen och får en chans att lära känna hästen, och få den att bekanta sig med dig. Att be om hjälp är det bästa du kan göra!

Om hästen har gått på ridskola och fungerat väl så bör den alla gånger vara väluppfostrad nog att stå still, och kan också skilja ur vem den kan leva rövare med för att slippa undan, och inte;)
Men den kan också vara van att alltid vara i grupp med andra hästar, så möjligheten finns att den även kommer vända hemåt med dig, när du väl är uppe. Se till att ha någon med dig som kan hjälpa till.

Hoppas det ordnar sig!

Det är sant. Ridskolehästar har ett större behov av sin flock i alla lägen än vanliga privathästar. Det kan vara svårt att få en sådan häst att vänja om sig. Anledningen till försäljningen är så klart också viktig. Normalt sett säljer man inte bra lektionshästar eftersom det är så svårt att hitta en ny.
Eventuellt skulle det kunna hjälpa om TS har sällskap av någon annan häst vid ridningen så här i början.

Han såldes för att han var lite för pigg/känslig, alltså när det kommer till hoppningen är han HET.
Nu har han en tillfällig sadel som en rätt kunnig tjej har provat ut, men vi ska dock köpa en ny och ta hjälp av en sadelutprovare.
Jag hade hinken eftersom ridläraren gav han havre från hinken när jag provred, men den är ju inte med på lektionerna.

Jag hade en som höll i honom och häst nära, tanken var att jag skulle rida med henne. Pratade med en som sa att det vore bra och kliva upp från djupsnön, skulle det möjligtvis vara något?

Och hon sa att när man väl kommer till ridningen har han aldrig kastat av någon, och red han ju själv och det var ingen frågan om något sådant, utan det är just vid uppsittningen då problemet kommer.

Ojdå. Då är du ju iallafall medveten om att du antagligen köpt en ganska avancerad häst, som kräver en rutinerad ryttare.

Ingen välutbildad ridlärare jag känner skulle mata en häst med havre för att få den att stå still under uppsittning, ännu mindre lura på ngn att köpa den som man inte tror klarar av att hantera den, då det inte är snällt vare sig mot ryttare eller häst.

Vet inte riktigt vad jag ska säga faktiskt.... Antingen kan du mer om ridning än vad det påskiner här, och du har kanske bara fått kalla fötter, och då ordnar det nog upp sig... Eller så känns det här som ett dåligt köp, där häst och ryttare inte riktigt är på rätt nivå för varann, och säljaren har inte gjort sitt bästa för att det ska bli bra. Menar absolut inget illa, tro inte det. Men det är verkligen svårt att rådgöra ngn via en dator utan att ha sett hela situationen.Alla kan bli rädda någon gång, det drabbar alla både rutinerade och mindre rutinerade men det är då lika viktigt att man får stöd från utbildade personer som kan ridning.

Pratar vi om en stor häst eller ponny, och vilken ålder är det på den, vad har du tänkt att ha den till?

Håller med Kellie i vad hon skriver. För mig känns det som om ridskolan har sålt en häst till dig som de visste var svår. Att ridläraren skall behöva stå och mata hästen med havre för att du skall kunna komma upp på den tyder på att h*n visste att hästen var besvärlig och inte bara pigg/känslig/het. Det där är inte normalt. Som säljare har man också ett ansvar tycker jag och prio ett måste väl ändå vara att man tror att hästen skall fungera med den nya ägaren? Förslagsvis så ringer du säljaren och pratar med dem om problemet och har du tur så tar de tillbaka hästen.
Jag tror inte riktigt på djupsnön, risken är stor att hästen börjar att hoppa omkring ännu mer då. Det som måste till är att hästen lär sig att inte slänga av ryttaren när man kliver upp och i det här fallet så måste det nog till ett proffs för att lösa problemet.

Min förra unghäst gjorde likadant, började bocka så fort man satt sig i sadeln, spelade ingen roll om någon höll i henne samtidigt. Eftersom vi inte haft så mycket tid för henne hade vi skickat henne till en tränare för grundinridning. Visade sig dock att de hade tryckt i henne kilovis med havre, vilket hade fått hennes hjärna att bli nån smältdegel, tonvis med hjärnspöken och energi. Vi kollade henne och fann tillslut att hon inte gillade sadelgjorden. När hon väl fått ut havren ur sitt system helt och fått en ny gjord slutade hon med sina bockfasoner.

Hästen är stor c-ponnny, han är åtta år och jag hade tänkt att ha han till träning i både dressyr och hoppning, och tävlingar då och då längre fram, men naturligtvis blir det mycket skogsridning de flesta dagar i veckan eftersom jag tycker att det är riktigt mysigt :)

Förstår precis hur ni menar, men vid den övriga hanteringen och ridningen klarar jag av han hur bra som helst, men det är just det vid uppsittningen som blir galet.

Men hade tänkt att sluta ge honom någon havre/kraftoder och ta hjälp av en sadelutprovare och få en sadel som sitter som den ska och byta till en väldigt elastisk sadelgjord, med magplatta kanske? och gå med han tills dess och försöka lära känna han bättre.

fortsätt och skriv, det uppskattas! :)

Okej, då vet vi lite mer;)

Om det känns rätt för dig, och det är din "drömponny" så skulle jag börja om från början helt. Kan mkt väl tänka mig att den här ponnyn kan ha vandrat runt en del, eftersom få ryttare som kan rida c-ponny verkligen är duktiga på just utbildning. Om hästen fått en bra grundutbildning av vuxen, så har det hänt ngt på vägen.Men med tanke på att ridskolan sålde den utan att ha löst problemet, verkar den inte ha varit där så länge heller.
Jag skulle ha lagt ridningen åt sidan ett par veckor, och ägnat mig åt markträning helt och hållet. Då får ponnyn acklimatisera sig ordentligt i sin nya miljö i lugn och ro, och ni lär känna varandra ordentligt.
Tänk då på att anpassa kraftfoder efter motion, men också att stressade hästar har en tendens att tappa i hull, så bra grovfoder är en förutsättning.

Börja sedan när det känns lugnare att sadla igen, och prova ut utrustning som hästen tycks trivas med.
Leta också på en bra tränare/ ridlärare, berätta om problemet och ta ett par tillfällen där du får hjälp med uppsittning och hantering kring detta. Den personen kan också säkerligen se hur hästen agerar och om den visar tendenser på att inte må bra. Tränare som själva kan sitta upp på hästen och korrigera, är att föredra.
Det kan röra sig om ett "försvar" ponnyn har lärt sig för att den upplevt obehag under uppsittning/ridning och det bästa sättet att undkomma är att bocka/slänga av.

Hästen kanske inte gillar trycket den får på ryggen, eller hur sadeln vrider sig vid uppsittning? Testa att sitta upp från en pall för att skona ryggen! Vrid hästens huvud helt mot dig så den inte kan springa iväg, utan enbart kan snurra om den vill ta vägen någonstans.

Jag skulle i alla fall i första hand se över utrustningen. Jag tror att boven är där. Jag fick med ett träns, med bett som var två cm för långt och nöp min dam i munnen, en dam som dessutom såg ut som en isbjörn i munnen. Jag fick med en sadeln, som låg helt platt på hennes rygg och var så snedriden att både jag och hon fick ont i ryggen, bara av att titta på den. Så det slutade med nytt bett, ny sadel och tre månaders rejäl genomgång av hästmassör, för att sedan fasa ut massörbesöken allt eftersom.

Hör med ridskolan. De bör om några veta vilken typ av sadel som passar din ponny bäst.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 103
Senast: Freazer
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 234
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495
Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
3 115
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama