Hästen hoppar bommen i transporten - bygga om den?

shlubberdubb

Trådstartare
Efter onsdagens upplevelse med transportering av unghästen (se http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=930955) så står vi med trailer i trasor och beställt ny.

Den nya har fällbara bommar som kan lösas ut utifrån såväl som inifrån. Det kommer ju inte hindra hästen från att hoppa.

Har funderat på att plocka bort frambommen på trailern när unghästen åker. Har ju kört hästar löst i transport. Men då kommer detta med stabiliteten av vagnen. Vissa säger att det inte är bra. Andra säger att det är helt OK. Jag kan inte påstå att jag märkt någon skillnad när jag kört med eller utan frontbom..

Tog kontakt med en åkare som jag vet haft egenkonstruerad sele i sina transporter. Den nya lösningen är att de åker på tvären och binds inte upp - alls. De står helt lösa i sina fack. Åkaren förslog att jag skulle be trailerfirman att bygga ut mellanväggen så den går ända fram till frontväggen och plocka bort frontbommen.

Jag tänkte inte så långt som att man kan bygga på mellanväggen men det borde ju gå. Borde ju även gå att göra en lösning som man kan sätta in bara när den behövs och plocka ut när man inte kör den här hoppetossan.

Annars tar jag (och säkert andra som har sådana här hästar) emot tips på hur man får dom att sluta hoppa över bommen. Åkaren sa att vissa hästar bara är sådana och bjuder på vad som helst de har framför sig.

Kom på en grej. Vad man alltid borde ha med sig är telefonnummer till assistance-jouren. Och en lista på nummer till distriktsveterinärer/kliniker. Åker man långt kan det vara smart att ha en lista på DV/kliniker i de distrikt man kommer åka igenom. Numret till 112 har ju alla.

Senast ändrad:
Sv: Hästen hoppar bommen i transporten - bygga om den?

det är olagligt att köra utan frambom! och farligt...

det bästa vore väl att ha en transport där dom står diagonalt, dvs har en vägg framför sig. annars vet jag att folk har användt halmbalar att bygga upp med framför bommen. finns även en sele som man fäster i väggarna och ska hindra hästen att hoppa, vet dock inte hur effektiv den är.

det är olagligt att köra utan frambom! och farligt...

Var hittar man info att det är olagligt?

det bästa vore väl att ha en transport där dom står diagonalt, dvs har en vägg framför sig. annars vet jag att folk har användt halmbalar att bygga upp med framför bommen. finns även en sele som man fäster i väggarna och ska hindra hästen att hoppa, vet dock inte hur effektiv den är.

Japp, halmbalar har kommit på tal. Hörde en rolig historia om en som lyckades riva stapeln, sprätta upp ett par balar och halma upp hela spiltan i transporten ända upp till magen. Inte hoppat bommen sedan dess.

Vet dom som förutom att lägg ahalm framför hästen även lägger balar under hästen för att förhindra att den kan sätta benen under sej så den kan hoppa över.

Har ingen erfarenhet av detta problem.. har bara haft en äldre mycket van transportåkande häst som alltid la sej ner efter ca 5 minuters resa. När man tittade till henne blängde hon på en och typ frågade varför vi väckte henne när vi inte var framme ännu... Men så var hon också rätt egen av sej...

Innan jag fick hem mitt nya släp så beställde jag extra fästen så jag kan höja bommen ca 15 cm till än standard.

Men en del har ju sadelkammare som går in i fronten på släpet, kanske man kan bygga på i stället med samma princip som halmbalarna ger?

Att köra utan frambom ser inte jag som ett alternativ, vet att det är fruktansvärda krafter som sätts i rörelse om du behöver panikbromsa även i lägre hastighet, jag skulle inte vilja riskera att få en stor häst i i baksätet på bilen.

brenderup_skada_004.jpg

brenderup_skada_003.jpg

Dessa två bilder är från en kraftig inbromsning i ca 40 km/h och med en häst i transport, men tog som sagt bommen upp vikten.
Tänk dig då om man kör hästen utan frambom och så och man måste bromsa, jag skulle inte vilja uppleva det.

Har dessutom för mig att man kan få stora problem med försäkringsbolaget som hästen är försäkrad i med att få ut nån ersättning om det händer något vid en transport om man nu kört utan bommar och hästen lös i transporten.

Huruvida man kör hästar diagonalt i släp eller på lastbil, hästarna står i sina spiltor vare sig de står på tvären eller diagonalt. De står inte lösa på det viset som de skulle göra i en trailer utan bommar och ev. mellanvägg.

Kanske en transport där hästen åker baklänges kunde vara bättre?
// Linda

Var hittar man info att det är olagligt?

---
Särskilda bestämmelser för vissa djurslag
Tama hästdjur
9 § ... Tama hästar ska bära grimma under transporten. Föl får inte bindas.
När hästarna transporteras i ett släpfordon avsett att kunna dras av en personbil, ska det, när hästarna är placerade i fordonets längdriktning, framför hästarna finnas en stödbom i boghöjd minst 0,6 m från väggen. Bommen ska vara fäst så att den snabbt kan avlägsnas vid en olycka eller liknande.
---

Från www.sjv.se, "Föreskrifter om ändring i Djurskyddsmyndighetens DFS 2006:9 föreskrifter och allmänna råd (DFS 2004:10) om transport av levande djur;Saknr L 5:3"

---
Särskilda bestämmelser för vissa djurslag
Tama hästdjur
9 § ... Tama hästar ska bära grimma under transporten. Föl får inte bindas.
När hästarna transporteras i ett släpfordon avsett att kunna dras av en personbil, ska det, när hästarna är placerade i fordonets längdriktning, framför hästarna finnas en stödbom i boghöjd minst 0,6 m från väggen. Bommen ska vara fäst så att den snabbt kan avlägsnas vid en olycka eller liknande.
---

Från www.sjv.se, "Föreskrifter om ändring i Djurskyddsmyndighetens DFS 2006:9 föreskrifter och allmänna råd (DFS 2004:10) om transport av levande djur;Saknr L 5:3"

TACK!

Då får det bli halmbalar framför hästen. Vore bra med förslag på hur man skall säkra dessa på ett bra sätt. Hon står ju och sparkar på dörren i boxen. Gissa att hon lär sparka på halmbalarna och sprätta upp dessa.

Usch fy tusan vad hemskt!

Om jag vore du skulle jag titta på en sådan här trailer, ingen bom framför alls. (vill själv gärna ha en) http://www.fautras.se/oblic2.html

Kylingekärran har ju snabbutlösande bommar men det hjjälper ju inte hästen från att inte hoppa, men man får snabbt loss dem.

En pressening framtill brukar få hästarna att inte vilja hoppa över oxå..

Nä fautras har ingen bom framför inte den modellen du menar, men det beror ju på att hästarna står på diagonalen i transporten.

Usch fy tusan vad hemskt!

Om jag vore du skulle jag titta på en sådan här trailer, ingen bom framför alls. (vill själv gärna ha en) http://www.fautras.se/oblic2.html

Kylingekärran har ju snabbutlösande bommar men det hjjälper ju inte hästen från att inte hoppa, men man får snabbt loss dem.

En pressening framtill brukar få hästarna att inte vilja hoppa över oxå..

Hög frambom och en halsring som sitter ordentligt. Får inte hästen upp nacken så kan den inte få upp frambenen.

Jag kör alltid mina med halsring, utifall att..

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ovetandes lyckats köpa en häst som hoppar över bommen på transporten. Det har hänt vid två av två tillfällen vi kört henne, dels...
2
Svar
37
· Visningar
7 439
Senast: lundsbo
·
Hästhantering Min nyblivna 4-åring (nordsvensk) har problem med att åka transport. Jag har haft honom sen i juli och innan de har han aldrig åkt...
Svar
1
· Visningar
990
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är inte min häst men en väns häst! Hästen är en halvblodsvalack född 2001. Som 2 årig hingst på väg till betet gick han över...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 841
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Förra veckan hoppade min häst över bommen i transporten för andra gången i sitt liv, denna gången gick det så pass illa att brandkåren...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
19 506
Senast: Gazque
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar