Har det aldrig slagit er vilken ovanlig sport vi faktiskt pysslar med? Med ovanlig menar jag då något som inte liknar någon annan, såklart. Det är inte förrän på senaste tiden jag börjat reflektera kring vad ridsporten verkligen innebär. Hästar är det enda djuret man faktiskt får slå i Sverige, och ser vi någon piska till hästen "normalhårt" på t.ex. hoppbanorna är det knappt någon som reagerar, för det är ju så ridsporten ser ut. "Hästen är ett stort djur som behöver veta vem som är ledaren"- absolut. Men med bett i munnen samt tyglar som vi kan dra i hur hårt vi vill, sadel med en åtdragen gjord som gör att vi nästan alltid sitter kvar vad hästen än försöker göra samt piskan vi kan använda oss av hur mycket vi vill egentligen, så är hästen ändå ganska så hjälplös. Många, verkligen inte alla (för jag vet att många av oss är otroligt försiktiga och inte vill utsätta våra hästar för något som helst lidande), anser att detta är vad som krävs för att kunna lära hästen ett och annat och tycker att både piska, tyglar och skänklar är ett bra sätt att bestraffa hästen när den gjort "fel". Åtskilliga gånger har jag hört tränaren under lektionerna säga åt mig att "piska till hästen och vara bestämd" eftersom hon varit för seg för att orka fatta förvänd galopp på volt. Då tänker jag att visst, jag ska bestämma, men till vilket pris egentligen? Den här stackars hästen används som en slav med mig på ryggen och tvingas ner med huvudet i en onaturlig form och ska samtidigt hålla ett bra tempo. Gör den inte det anses det vara rätt att bestraffa den. Med det menar jag hårdare skänklar eller kanske t.o.m. ett piskrapp. Och det vet jag, gott folk, att dom flesta av oss gör. Tyvärr. Samma sak när hästen stannar framför hindret. "Det är hästens fel" och samma sak utspelar sig här, hårdare skänklar eller ett piskrapp. Det är vad många tränare säger. "VISA VEM SOM BESTÄMMER!". Men tänk om hästen inte vill hoppa? Den kanske inte vill ha en människa på ryggen alls? Men vad har den för val? Inget, för det är en häst och den ska lyda, annars får den mer eller mindre lida.
Jag rider själv på min häst med både bett och sadel, ytterst sällan med spö men det händer allt. Jag har börjat ifrågasätta om det verkligen är rätt. Jag är dubbelmoralen själv i denna fråga, jag tycker det är fel, men gör det själv. Jag är dock oerhört försiktig med min häst och ändå är jag ledaren. Men jag vill inte tvinga min häst till en massa saker när jag är på ryggen och hon är inramad som en fånge i alla remmar och skit.
Jämför ridsporten med t.ex. agility med hundar. Där MÅSTE hunden och ägaren, eller vem det nu kan vara som tävlar med den, ha ett bra band för att hunden verkligen ska lyssna och ta sig korrekt genom banan. Här finns inga piskor, bett eller skänklar. Hästar är visserligen ett betydligt större djur än hunden, men ni förstår väl vart jag vill komma? Vad jag vill med denna tråd är att väcka tanken i era huvuden och få er att ifrågasätta ridsporten, jag säger inte att ni ska lägga er platt för er häst eller sluta helt och hållet, men att verkligen tänka på (om ni inte redan gör det förstås) att det är ett oskyldigt djur som aldrig valt att ha just dig som ryttare, att gå i form på dressyrbanan eller hoppa över en massa hinder. Den väljer inget i sitt liv överhuvudtaget och allt hänger på dig. Jag tycker att det är oerhört viktigt att lyssna på sin häst och jag hoppas verkligen att ni gör det.
Jag rider själv på min häst med både bett och sadel, ytterst sällan med spö men det händer allt. Jag har börjat ifrågasätta om det verkligen är rätt. Jag är dubbelmoralen själv i denna fråga, jag tycker det är fel, men gör det själv. Jag är dock oerhört försiktig med min häst och ändå är jag ledaren. Men jag vill inte tvinga min häst till en massa saker när jag är på ryggen och hon är inramad som en fånge i alla remmar och skit.
Jämför ridsporten med t.ex. agility med hundar. Där MÅSTE hunden och ägaren, eller vem det nu kan vara som tävlar med den, ha ett bra band för att hunden verkligen ska lyssna och ta sig korrekt genom banan. Här finns inga piskor, bett eller skänklar. Hästar är visserligen ett betydligt större djur än hunden, men ni förstår väl vart jag vill komma? Vad jag vill med denna tråd är att väcka tanken i era huvuden och få er att ifrågasätta ridsporten, jag säger inte att ni ska lägga er platt för er häst eller sluta helt och hållet, men att verkligen tänka på (om ni inte redan gör det förstås) att det är ett oskyldigt djur som aldrig valt att ha just dig som ryttare, att gå i form på dressyrbanan eller hoppa över en massa hinder. Den väljer inget i sitt liv överhuvudtaget och allt hänger på dig. Jag tycker att det är oerhört viktigt att lyssna på sin häst och jag hoppas verkligen att ni gör det.