Hästen gick bättre med dressyr sadel!

H

hon_med_skäcken

Jag köpte en ny hoppsadel i våras och har oxå haft planer på att köpa en dressyr sadel.
Min häst har varit lite svår i dressyren men han går bättre och bättre.
I förrgår fick jag prova en dressyr sadel och den satt jätte bra. Jag satt jätte bra i den och hästen gick som en dans. Jag kände hur han lättade från marken och lyfte upp sig. Jag kände hur mjuk och följsam han var. Han var så duktig. Har aldrig känt att han gått så bra innan. Galoppen var helt perfekt. Kan detta bero på dressyr sadeln?
Jag rider nästan alltid i min hoppsadel, även när jag rider dressyr.. Hoppsadeln sitter bra på honom men han arbetar inte riktigt lika bra..
Kanske ska spara pengar och köpa en dressyr sadel oxå?

Kramar :smirk:

Sv: Hästen gick bättre med dressyr sadel!

Det beror nog på att du får en bättre sits i dressyrsadeln (vet ej hur din sits ser ut i vanliga fall), och kan därför inverka bättre på hästen. :d

Det kan mycket väl bero på sadeln. Jag vet många som upplever att hästarna går bättre när man byter till en annan sadel, dels för att ryttaren sitter bättre, dels för att sadeln passar kusen bättre.

Jag skulle satsa på en dressyrsadel om jag var du. :)

Har upplevt samma sak med min pålle. Dressyren går mkt bättre med dressyrsadel. Inte så konstigt egentligen, hoppsadlar är till för att hoppa i, dvs stå upp i lätt sits försök göra det i en dressysadel! De är ju annpassade till olika slags arbeten. Det kan vara så oxå att eftersom en hoppsadel är mer framskuren så blir bogarna mer fria i en dressyr=bätte rörelser. Tänk därför på att alltid lägga sadeln tillräckligt långt bak, men inte så långt att den ligger bakom revebenen... Hoppas du hittar en bra sadel!

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 112
Senast: zarmino
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 761
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka