hästen går iväg från mig på marken

G

Giraff

Jag har precis skaffat en ny medis. Han är rätt väluppfostrad och lyssnar bra, men det känns som att han inte har riktig respekt för mig (inte så konstigt dock då vi inte lrt känna varandra riktigt än). Jag har jobbat lite från marken med att flytta honom på olika sätt och lekt Pat Parellis vänskapslek. Problemet är att han ibland går iväg från mig. Jag undrar vad jag ska göra då. Direkt stoppa honom, ignorera att han går, vänta tills han stannar och då fortsätta med det jag höll på med eller något annat?

Har börjat göra lite oväntade grejer för att behålla hans uppmärksamhet, typ helt plötsligt sprungit iväg. Då har han förljt med, men det är lätt hänt att jag tappar hans uppmärksamhet.

Hästen är en stor valack på åtta år. Snäll och trevlig på alla sätt, känslig och fin i ridningen, men jag tycker att han känns lite disträ och som att han inte riktigt respekterar människor. Det känns som att han mest gör som jag vill för att han är så snäll och väluppfostrad, inte för att det är JAG som ber honom.

Hur ska jag behålla hans uppmärksamhet, och vad ska jag göra när han går ifrån mig?

Sv: hästen går iväg från mig på marken

Jag tycker inte att han ska få gå ifrån dig.

Backa honom och ställ tillbaka honom där du vill ha honom helt enkelt, igen o igen o igen:)

okej :)

Har du något tips på hur jag ska behålla hans uppmärksamhet också? :)

Börja med att jobba lite i lina, eller på ett mindre område (typ ridbana). Förlorar han uppmäksamheten på dig tar du tillbaka den genom att flytta honom. Exempelvis om han travar iväg från dig så kan du driva honom, byta varv och sen när du har hans uppmärksamhet även stanna och backa på endast små hjälper. :) När du flyttar honom gör du det endast med ditt kroppsspråk så att han börjar lyssna på dig och bli uppmärksam på dina signaler, inte att du drar i linan eller liknande.

Förstår du hur jag menar? :)

ja, absolut :) jag arbetar redan med honom i lina (rep, ca fyra meter långt) och repgrimma. Tycker ditt svar var bra, du menar alltså att jag ska ta tillbaka uppmärksamheten med genom att flytta honom med minkropp, inte "hala in" honom i linan. Ska jag flytta tillbaka honom dit vid stod när han började gå, eller spelar dte ingen roll tror du?

Är lite orolig att han ska uppleva det som att han får för mycket krav på sig och ska tycka att det är tråkigt. Fast å andra sidan är d väl alltid ledaren (som ju ska vara jag) som ska ta initiativ och inte den som är lägre i rang?

Join Up är ju aldrig fel, det rekomenderar jag !!!

Där låter du ju hästen själv välja om den ska låta dig vara ledaren eller gå iväg, fast du vet att den alltid väljer dig. :)

Lycka till !!!

skulle hemskt gärna vilja göra det!

men jag har ingen rundcorall, inte ens en inhägnad om jag inte ska vara i hans hage och det känns fel.

Dessutom är jag inte säker på att jag kan tillräckligt mycket för att våga mig på det utan hjälp. Vill inte att det ska bli helt fel.

Men tack ändå :) Du har inga andra tips? :)

Jag håller på att läsa en super bra bok nu faktist; how to create the perfect riding horse av Perry Wood. Där står det väldigt enkelt hur man ska göra för att få hästen uppmärksam och följa ledaren.

To ask a horse to listen to you, use the rope or reins to ask him very simply and clearly to turn his head slightly towards you. If he looks away again (which he probably will) , repeat the request... as many times as is necessary

Det står också beskrivet hur viktigt och hur mycket beröring kan hjälpa vid problem, vilket i alla fall jag ofta glömmer bort... men man märker verkligen skillnad när man hela tiden stryker hästen. Och hästen tycker det är väldigt mysigt och det är ju det man vill; att hästen ska trivas hos ryttaren. :)

Doing things the horse likes to do is important for developing a great partnership and having a happy horse

Grymt simpla saker, men som man ofta ser förbi:)

ja, absolut :) jag arbetar redan med honom i lina (rep, ca fyra meter långt) och repgrimma. Tycker ditt svar var bra, du menar alltså att jag ska ta tillbaka uppmärksamheten med genom att flytta honom med minkropp, inte "hala in" honom i linan. Ska jag flytta tillbaka honom dit vid stod när han började gå, eller spelar dte ingen roll tror du?

Nej, alltså huvudsaken är ju att du får hans fulla uppmärksamhet igen. Och ska du samtidigt få hästens fulla respekt och att den ser dig som sin ledare så tror jag inte att hala in den i linan funkar... Då ber du den ju inte komma med ditt kroppspråk. Sen om du ber den att komma till dig men du inte har dess uppmärksamhet, respekt och förtroende kommer den troligtvis inte att göra det du ber den.

Så att flytta hästen behöver ju inte nödvändigtvis betyda att du driver bort den ifrån dig, men om du kan flytta din häst med endast pyttesmå hjälper och få den att komma till dig genom bara en liten signal så kan du dominera den på ett fint sätt, och då kommer du också få hästens respekt, förtroende och koncentration! :)

Är du med på hur jag tänker?

Är lite orolig att han ska uppleva det som att han får för mycket krav på sig och ska tycka att det är tråkigt. Fast å andra sidan är d väl alltid ledaren (som ju ska vara jag) som ska ta initiativ och inte den som är lägre i rang?

Nja alltså, som jag ser det, så ska hästen och jag vara på samma nivå. Båda ska ha lika kul, båda ska visa lika mycket respekt för varann, båda ska vara lika koncentrerade och båda ska lita på varann. Man kan ju inte kräva något av hästen som man själv inte klarar av, eller hur!? :)

Visst är det du som ska dominera din häst men på ett fint sätt och alltid vara rättvis och snäll. Du ska ha kontroll över situationen, men du ska ju inte vara någon diktator över din häst.

Man måste lyssna på hästen eftersom den är ens bästa lärare! Hästen är sanningen för ditt beteende. Om hästen inte gör som du tänkt/vill måste du fråga dig själv varför? Vad gjorde jag för fel? Hur reagerade hästen? Var jag tydlig? Förstod den? Ignorerade den mig? Varför?

osv.

På så sätt lär man sig faktiskt bäst! Eller iaf jag^^ Om man lyssnar på hästen får man alltid facit på frågorna, även fast det kan vara väldigt svårt att förstå facit ibland. Men då får man fråga igen, och försöka tänka lite längre och djupare. Man får helt enkelt testa sig fram!

För att kunna bli hästens ledare och få denna fullständiga respekt, förtroende och koncentration krävs det ju att hästen förstår en (alltså man måste lära sig att kommunicera med den. Man måste lära sig hästens språk), att hästen kan lita på den och lägga över detta ansvar på dig att du ska skydda den mot faror, och sen att du är lugn, trygg och vänlig att vara med.

Så tänker jag iaf. :D

Absolut, tycker att du ger bra och genomtänkta svar :) Måste säga att jag är lite imponerad av den fina kontakt du verkar ha fått med din pålla eftersom du är helt självlärd :)

Nej, jag tror inte heller på att dra i honom, utan jag tycker att jag borde kunna återfå hans uppmärksamhet ändå :) Ska arbeta med honom från marken imorgon hade jag tänkt, det ska bli spännande att se vad som händer då. Ska tänka på tipsen jag har fått!

Hehe, varsegod och tack sjäv! :) Fast så duktig är jag inte. Men hoppas att jag blir det nån dag. :bump:

Ja, målet är ju att kunna bli ledare över hästen, men självklart vill jag var en rättvis och bra ledare!

Läste i en rätt bra bok för ett tag sedan att det alltid var ledaren som skulle ta initiativet. Men jag vill ju inte heller att hästen ska bli en robot som inte kan tänka själv? Svår balansgång det där.

Mina slusatser är iaf att jag ska kunna kräva hästens uppmärksamhet när jag har bett om den, men att jag också måste låta honom tänka över vad han har gjort och låta honom få pauser för att tex kika runt. Däremot ska jag inte låta honom nonchalera mig och gå iväg, utan vänligt men bestämt ta tillbaka hans uppmärksamhet genom att tex snabbt flytta hans bakdel eller backa honom några steg.

Jo, det hoppas vi ju såklart alla :) Målet är förstås att få den där speciella kontakten, att hästen VILL vara med den och VILL utföra de rörelser man ber om för bara små små hjälper. Det finns så himla mycket att lära där ute :)

Tror att jag ska fara på NH-kurs till våren. Skulle vara skönt att få lite feedback :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 732
Senast: Freazer
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 721
Senast: Askur2017
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 625
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17