Hästen drar i väg i galoppen!

T

tiintiin

Det är så att jag rider en Fjording/ardenner , hon är bara 5 år så det kanske förklarar en hel del. Men nu är det så att på senaste tiden har hon börjar sticka iväg så fort jag ger galoppskänkel och hon är otroligt stark så det blir jobbigt att hålla in henne hela tiden. Någon som har någon aning om vad det kan vara?
Ska jag prova något annat bett eller annat hjälpmedel?
Tacksam för svar!
 
Sv: Hästen drar i väg i galoppen!

Har lite samma problem ibland och det kan vara extremt störande. Jag kan tänka mig att det i grunden helt enkelt handlar om olydnad. Man har en häst som gillar att springa, galoppskänkel betyder galopp vilket är jättekul. Alltså studsar hästen framåt så snart skänkeln läggs till. Mitt enda råd är mer dressyr. Ju lydigare hästen blir desto mindre blir problemet. Och som du skrev, din häst är bara 5 år. Variera galloperandet med en massa annat, att avbryta galopphjälpen ibland kan också hjälpa. Eller låt hästen galoppera på volt ett tag, då brukar inte hastigheten bli så hög och förr eller senare tröttnar han/hon nog och du slipper hålla så hårt. På min häst blir det riktigt störande när hon förutser vad som ska hända, då är det bara att variera så hon inte kan det. Lycka till!!!
 
Sv: Hästen drar i väg i galoppen!

Det är så att jag rider en Fjording/ardenner , hon är bara 5 år så det kanske förklarar en hel del. Men nu är det så att på senaste tiden har hon börjar sticka iväg så fort jag ger galoppskänkel och hon är otroligt stark så det blir jobbigt att hålla in henne hela tiden. Någon som har någon aning om vad det kan vara?
Ska jag prova något annat bett eller annat hjälpmedel?
Tacksam för svar!

Håller med i svaret ovan, men det är också en fråga om styrka. Det är jobbigt för en ung häst att göra korrekta avbrott. Träna gärna övergångar i skritt/trav och gör inte för mycket galopparbete åt gången. Jag har upptäckt på min unghäst att det går bäst när jag fokuserar på ett moment åt gången vid varje ridpass, hon är ännu inte stark nog att orka med att bära sig så länge. Så kort och effektivt som möjligt alltså!

Drar hon ner huvudet och kommer undan bettets verkan, eller sätter hon upp huvudet och drar? Mitt råd är i så fall att rida mest med sätet, sitt tungt och fall inte framåt om hon rycker i tyglarna. Led in på en lite mindre volt utan att ta i henne för mycket. Bryt av för den inre tygeln när hon börjar få bakdelen med sig in i avsaktningen.
 
Sv: Hästen drar i väg i galoppen!

Det som är det jobbiga är att jag inte alls kan galppera med henne.
Så fort jag sätter mig ner o ska ge galoppskänkel så sticker hon iväg. Och hon är ju såå otroligt stark så det blir jättejobbigt att hålla in henne, då brukar jag dra i innertygeln så hon lägger sig på en volt och till slut måste hon sakta ner.
Det hon gör är oftast att slänga upp huvet o dra iväg.eller dra fram huvet och sticka.

Och när hon sticker iväg så tar hon inte hänsyn till att det finns stacket runt paddoken utan springer in i det. Om jag då inte har fått henne på en volt vill säga.

Ingen som vet nått "hjälpredskap"?
 
Sv: Hästen drar i väg i galoppen!

Är det ingen som kan hjälpa mig?
Börjar bli rätt jobbigt i längden verkligen!:confused:
 
Sv: Hästen drar i väg i galoppen!

Dressyr, dressyr, dressyr ;)...Träna övergångar mellan skrrit-halt, skritt-trav och trav-halt innan du börjar galoppera. Hur funkar halvhalterna? Det är viktigt att hästen verkligen lyssnar på dig och inte bara antar att det är galopp som gäller och slänger sig framåt så fort du lägger om skänkeln lite.
Testa att göra ordentliga halvhalter innan varje igångsättning/avsaktning och sedan när det är dags för galopp, håll dig på en volt från början, då krävs det att hästen inte rusar i väg för att inte välta i kurvorna. (Det upptäcker de väldigt ofta själva ;) )
Men kolla igeonom hjälperna och de andra gångarterna också.

Kastar sig hästen fortfarande iväg så sakta av OMEDELBART och börja om.

Rider du för instruktör? om inte kanske det kunde vara en idé, det är en stark häst du sitter på och det vikitigt att den inte får kontroll över dig..

Lycka till!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 694
Senast: Anonymisten
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 841
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 900

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp