Hästen dra iväg in i skogen :S

M

milllle

Hej nu har jag varit medryttare på ett 5 årigt fjordsto i 1 och ett halv år. Hon är jättemysig problemet är bara att hon ofta springer rätt in i skogen när man rider ut. Det är som att hon slutar lyssna på ryttaren, tar bettet och kubbar in i skogen och om man försöker svänga så böjer hon bara halsen. Tillslut får man henne ut på stigen igen och kan rida vidare men det är inte alls rolig när hon drar ut en...hon har också väldigt svårt att komma ut i skogen om man rider först (stannar och börjar backa om man skänklar) ofta går hon vidare om någon annan går framför men hon blir för het för att ligg bakom efter framskrittning. Jag har försökt att få henne att sluta men nu har mina idéer tagit slut :/ någon som har några tips? tack på förhand :)

Sv: Hästen dra iväg in i skogen :S

Det här med att hästen drar ut i skogen, där måste du nog vara väldigt förebyggande, minsta tendens så säg till hästen, styr undan hästen såfort den bara tänker på att dra ut. Dom brukar ju ofta böra genom att skjuta ut bogen och sen är det i princip fritt fram för dom att dra iväg. Så håll koll på bogen och få in den vid minsta tendens.

Är hästen alltså för het för att ligga bakom och för istadig för att ligga framför eller stannar hästen bara under framskrittningen?

okej smart, ska tänka på det när jag rider imorrn ;)
Ja hon är för het om man ligger bakom men det är bara under framskrittning som hon stannar och börjar backa när hon är först. Det börjar när man är ca 10 meter från stallplan och fortsätter tills man skrittat fram klart i princip. Har du någon idé på hur man kan få henne att sluta? Har tänkt att det kankse är att hon blir osäker när hon ska lämna stallet men vet inte riktigt...

Jag har precis läst Sven Försströms bok Att förstå hästar (eller vad den nu hette) Där har han ett kapitel om en kallblodstravare som kastade sig åt sidan helt plötsligt under ridturer och som inte ville gå förbi stallhörnet när han skulle rida ut ensam. Låter väldigt likt tycker jag. Han bestämde sig i alla fall för att reda upp det, han försökte vänta ut hästen, tog en timme, han försökte tvinga hästen, det tog 45 min, sedan smekte han och lugnade den och då gick den efter 3 min. Jag vet inte om detta skulle fungera men det är värt ett försök. Om hon nu blir osäker. Testa! :) Han skrev att sidohoppen minskade sedan han börjat stödja sin häst då den krånglade.

svarade på en tråd igår -är det inte samma?
du skrev då att du red hästen 2 gånger varannan vecka?

Du måste som sagt vara före hästen. Hon ska helt enkelt inte få möjligheten att komma ut från stigen, utan du måste stoppa henne innan hon gör det. Driv på och var beredd på att hålla emot i rätt tygel när hästen tänker dra in.

Ang att hästen inte vill gå först beror på att den inte har tillräckligt mkt förtroende för dig. Ett mkt vanligt fenomen.
Samma med att hästen inte "kan" gå bakom sen.
Se till att avdramatisera allt. Skritta ut en liten sväng själv varje gång du rider och beröm hästen massor när det går bra. Se till att vara en tydlig och bra ledare, så hästen inte har en anledning att tvivla på dig.

Tack så jättemkt för alla tips, ska försöka tänka på allt nästa gång jag rider ;)

Försök och lära dig hästens signaler. Har ridit många hästar som haft idéer att dom ska till diverse ställen på ridturen (mest kallblod, faktiskt :o). Om man slänger ett öga på hästens signaler strax innan hen drar ut i skogen kan du mycket enklare förbygga det innan det hinner hända. Vanliga tecken brukar vara att hästen riktar uppmärksamhet mot stället som lockar. Dock visar dom ofta väldigt små tecken på detta så ibland får man vara väldigt uppmärksam. Hästen verkar inte heller lyssna så bra, kanske en tränare eller annan kunnig människa kan hjälpa dig med lite träning? Man kan aldrig bli fullärd :)

Mitt fjordsto gjorde likadant i unga år, drog rätt vad det var ut i skogen. Kastade sig inte eller så utan svängde av från stigen/vägen, gärna i trav eller galopp:crazy: Gjorde så att jag stannade henne och tog samma väg tillbaka till stigen/vägen och fortsatte.

Sen kunde hon ju också få för sig att inte gå nå mera, kunde backa några steg när jag smackade på henne. Jag gjorde så att jag väntade ut henne och "tjatade" på henne med smackningar och skänkeln. Och inbland när hon backade styrde jag henne mot saker, t ex. en buske,en plogkarm eller ner i diket. Dock handlade om ren istadighet från stoets sida då hon var en mycket bestämd,envis och orädd dam.

Men ju äldre hon vart desto trevligare/roligare att göra med blev hon(slutade med sina påhitt och tester)

Lycka till:)

Jag tycker att du i första hand ska ta problemet med ägaren.

Min första häst kunde oxå spela bus med andra. Man måste få bli medveten om att problemet finns för att åtgärda det.

segull(min häst) ochjag hittade många stigar i skogen genom att rida rakt in, och då gjorde han det några gånger efter det. men det din häst gör verkar det som att han gör för att han kanske "testar dig" om du är beredd. Jag har varit med om det och precis när dom går ett steg åt ett håll (utan andledning) så får man rätta. Men vänta tills h*n visar att den verkligen ska göra det, inget annat. För hästen måste göra fel för att man ska kunna korrigera. Komm ihåg att rama in med skänklarna. Och man måste vara lite "hård" i början för man vill ju inte att hästen ska fortsätta med olaterna. :)
oftast har ju hästen ett ställe där den gör det och då får man vada extra beredd. Kanske göra volter, skänkelvikning?

Ja de är oftast samma ställen hon drar iväg på och nu när jag är väldigt uppmärksam så blir problemen faktiskt mindre, tar alltid tillbaka henne samma väg och fortsätter ridturen. De är synd bara att ena stället är mitt i ett ställe som vi brukar gallopera på...men snart har hon för hoppnignsvis lärt sig :) När jag läste om hur Patricis fjordsto så kände jag verkligen igen mig! Jag får nog helt enkelt ha ännumer tålamod än ad jag har nu och hoppas att hon lär sig såsmånigom :P Jag brukar rama in hanna så mycket som möjligt och försöka få hanne att tänka på annat på de ''vanliga'' ställena som hon drar in i skogen på men de jobbigaste är att hon lugnt går förbi och sen när man slappnar av så vänder hon och sticker ner där ändå,jag får helt enkelt vara beredd hela tiden hehe :)
Ska ta och prata med ägaren så fort som möjligt hon kankse också har några bra tips.
Tack så jätte mycket för alla svar det är verkligen uppskattat! :D

Självklart ska du prata med ägaren så fort liknande problem uppstår. Hur länge har detta pågått?

jag vet inte riktigt, men kankse nån månad?

Varför vill du inte prata med ägaren?

Det är ju en unghäst vi talar om o om den inte lärs nu så blir det inte bättre med åren:crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 116
Senast: Blyger
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka