Hästen dog :O

Chili

Trådstartare
Fick just ett samtal hemifrån mamma, en häst i stallet dog idag. Bara sådär. Han avmaskades igår och idag när pappa skulle släppa ut hästarna så var han helt dyngsur av svett. Pappa gick in för att ringa ägaren, som åkte upp direkt. Men när pappa kom ut till stallet så var hästen redan död... :crazy:

Ägaren är helt förkrossad nu men de ska iaf begrava hästen hos hennes föräldrar. Han var bara runt 14 år gammal och ponny dessutom, han borde fått leva länge till. Och nu står hennes andra ponny där ensam och skriker, den kan ju inte gå med de stora hästarna på gräs för då får den fång. Och min ponny tog vi bort för bara 3 veckor sen ungefär :( Så inget sällskap har hon och bara skriker och gnäggar... Vet inte vad vi ska göra, försöker få tag på folk som bara vill låna ut en ponny i nån vecka som sällskap men det är inte så lätt..
Förslag på hur man kan hjälpa? Jag befinner ju mig på annan ort men ska hem i helgen.

*skänker en trösttanke till ägaren*

Sv: Hästen dog :O

Fick just ett samtal hemifrån mamma, en häst i stallet dog idag. Bara sådär. Han avmaskades igår och idag när pappa skulle släppa ut hästarna så var han helt dyngsur av svett. Pappa gick in för att ringa ägaren, som åkte upp direkt. Men när pappa kom ut till stallet så var hästen redan död... :crazy:

Ägaren är helt förkrossad nu men de ska iaf begrava hästen hos hennes föräldrar. Han var bara runt 14 år gammal och ponny dessutom, han borde fått leva länge till. Och nu står hennes andra ponny där ensam och skriker, den kan ju inte gå med de stora hästarna på gräs för då får den fång. Och min ponny tog vi bort för bara 3 veckor sen ungefär :( Så inget sällskap har hon och bara skriker och gnäggar... Vet inte vad vi ska göra, försöker få tag på folk som bara vill låna ut en ponny i nån vecka som sällskap men det är inte så lätt..
Förslag på hur man kan hjälpa? Jag befinner ju mig på annan ort men ska hem i helgen.

*skänker en trösttanke till ägaren*

ni kan väll göra en liten hage inne hos de stora?

vilken tragisk händelse.. undrar vad som fick den att svettas så och tom ..... gå till himlen.
tröstar med kramar.
kan du inte uppdatera senare om ni får reda på vad den dog av?
så man inte gör samma sak om det nu var något orsakat av något. :S ha det så bra och hoppas att ni kan hitta en ponny eller kan lösa sälskapsproblemet. som skrivit en lösning kanske vore att göra en liten hage i deras kanske läta en anna häst gå i den först och beta upp den.. ha det bra kramar

De har löst sig, hon tar ponnyn till en bekant, iaf tills det löser sig.

De tror att han dog av tarmvred. Men inte varför...

Gud vad hemskt .
Hade hästen visat ngra tecken på nåra dagar innan att den inte mådde bra eller ?:(

Nej han hade varit toppenfrisk. Inte ett enda tecken och sen blev det som det blev... :(

Har varit med om en liknande händelse, dock klarade sig den hästen men var utpumpad flera dagar efteråt. Han fick en toxilogisk reaktion genom avmaskningen, tydligen var han mycket ansatt av parasiter vilket gjorde att det uppstod en förgiftning i samband med avmaskning.
Mycket beklagligt, och jag tänker på er och ägaren nu.

KL

Skickar tröstkramar!

Vad hemskt att sånt kan hända, bara sådär..
Man blir ju alldeles orolig för sina egna hästar också. :(

Hej!

Vi var med om något väldigt liknande i vintras! Ponnyn i stallet blev akut sjuk och dog efter att ha blivit avmaskad. Enligt veterinärerna som kom ut på kvällen och morgonen antagligen pga avmaskningen och vissa omständigheter runtomkring. Hästen stod mycket stilla efter avmaskningen, det var jättedåligt väder och blåste och regnade, så hästen var kraftigt nedkyld när jag hitade den liggandes i hagen. Grovfodret den åt av var av dålig kvalité, den fick väldigt lite av det och den hade dessutom inte tillgång till något annat att tugga på eftersom den stod i grushage.

Förmodligen var det dessa omständigheter som tillsammans gjorde att hästen dog. Den obducerades inte men mag och tarmvätskan var missfärgad så förmodligen hade den ramvred efter akut kolik.

Att tillägga är även de olika direktiv som ägaren till hästen (jag ägde inte hästen) fick av olika veterinärer. Enligt "husvet." som de brukar ha till sina hästar - skulle hästen promeneras väldigt mycket. Helst i uppförsbacke så att magen kom igång. Distriktsvet. som kom ut sent på kvällen, ordinerade absolut inte så stark påfrestning! promenad i 15 min , därefter vila i 45 min och sedan promenad igen, osv. Efteråt har vi kunnat konstatera att hästen tröttades ut för mycket av de hårda promenaderna.

Morgonen efter blev hästen ännu sämre. Vet. som kom ut (ny från ditriktet) konstaterade att hon höll på att självdö. Fruktansvärt! Det fanns inget att göra. De sista stapplande stegen fick jag putta ut henne ur stallet medan ägaren fick dra allt vad hon orkade framifrån. Hästen avlivades på gårdsplanen, det var en tung och djup suck som lämnade henne när hon föll till marken. Men det var enbefrielse efter att ha sett henne lida så.

Rekommendation från vet. efter detta var: hästar måste röra på sig efter avmaskning. Det ska helst göras på förmiddagen så att de motioneras lite lätt, gärna under flera tillfällen på dagen. Bra grovfoder är a och o för magen och tarmarna! Dessutom är jag inte glad för grushagar heller... mina egna hästar får loppfrö under hela vintern, jag är så rädd att de ska få en massa grus i magen...

Det är ett hemskt sätt att lära sig på- när en häst dör, men ägarna lärde sig nog ett och annat iallafall. Jag också, jag kommer inte att låta mina hästar stå efter avmaskning - de måste röra på sig.

Många varma hälsningar till er!

Nej han hade varit toppenfrisk. Inte ett enda tecken och sen blev det som det blev... :(

Man blir ju alldeles nervös när man hör sånt här. Själv hade jag nog gått i självmordstankar om jag kommit ut sådär och min bäste vän höll på att dö. Usch hemska tanke. :cry:

Tröstkramar till ägaren! :(

Jag var med om något liknande med min Älskade. Men han hade inte blivet avmaskad nyligen. Men vi hittade honom i hagen genomsvett och ville inte röra sig. Hade haft kolik på morgonen så vi trodde det var det, men ambulansen tillkallades och när vi kom in på djursjukhuset hade vet. aldrig sett något liknanade svette RANN av honom. Dom tog honom till operation och öppnade honom direkt. Sen fick han avsluta sina dagar på denna jord och gå vidare till de gröna ängarna. :cry: bara 8 år gammal.

Det visade sig när de öppnade honom att magsäcken hade sprucket och hela maginnehållet låg i buken. Detta troligtvis pga av ett magsår i öppningen till tarmen. Vilket gjorde att magsäcken inte tömdes :(

Det är alltid träkigt att förlora en vän, gammal eller ung.

Jag var med om något liknande med min Älskade. Men han hade inte blivet avmaskad nyligen. Men vi hittade honom i hagen genomsvett och ville inte röra sig. Hade haft kolik på morgonen så vi trodde det var det, men ambulansen tillkallades och när vi kom in på djursjukhuset hade vet. aldrig sett något liknanade svette RANN av honom. Dom tog honom till operation och öppnade honom direkt. Sen fick han avsluta sina dagar på denna jord och gå vidare till de gröna ängarna. :cry: bara 8 år gammal.

Det visade sig när de öppnade honom att magsäcken hade sprucket och hela maginnehållet låg i buken. Detta troligtvis pga av ett magsår i öppningen till tarmen. Vilket gjorde att magsäcken inte tömdes :(

Det är alltid träkigt att förlora en vän, gammal eller ung.

Men gud! :o Beklagar sorgen. :(
Undrar lite bara, kan vilken häst få detta eller är det något genetiskt eller kan det hända av någon speciell anledning?

beklagar sorgen...
har varit med om en liknande händelse hästen va pigg o kry
men vi hittade den ihagen en morgon och den såg jätte hemsk ut gemom svett och jätte konstig..
ringede ut vet och hon konstaterade att det va tarmvred...tarmen hade spruckit...
(då blir dom förgiftade och dör vartefter)
hon dog en liten stund efter att vet hann komma hon hann ge lugnande det räckte sen va hästen borta...
usch det va jätte hemskt att se henne må så dåligt.... vet kan ha skonat henne några timmar från lidandet
men om vi kommit till stallet senare hade hon varit död i hagen...

vi vet inte varför hon fick tarmvred heller... men när vi hittade henne va det försent...

:cry:

Em häst dör inte av avmaskning - den dör av att det finns/fanns för många maskar. Avmaskningen kan leda till att hästen får kolik om hästen har en hel del maskar som ska skitas ut. Avmaskning leder inte till tarmvred heller. Kolla maskbördan innan avmaskningen så du vet vad hästen har inuti sig. Dom ska boxas för att dom inte ska bajsa läkemedel på marken, inte för att det är farligt att dom röra på sig.

Svarar dig och övriga.

Jag har inte så stora detaljer men då de ponnysarna hade lite problem med hosta så går de ute så mkt som möjligt. Motionerades kanske inte så mkt, men gick i en tillräckligt stor gräshage, kuperad med träd. De fick bra grovfoder och gott om det.
Vet inte om hon avmaskade och sen lät dem stå eller inte, vi har aldrig haft problem med mask här och de har stått här i många år. Vi cirkulerar mellan hagarna och hagarna får vila i rätt långa perioder. Under vintern har vi alla hästarna i en eller två hagar, så resten vilar tills sommarbetet.
Jag tror ägaren var väl medveten om hur det här med maskar fungerar då hennes andra ponny blev riktigt dålig ett tag, varpå de avmaskade med dubbel dos banminth (TROR JAG!) och ut kom en gigantisk mask... :crazy: Hästen blev bättre direkt. Hon sköter dem i övrigt helt pedantiskt.

Synd bara att det inte upptäcktes tidigare. Nu fick han stå där och lida, ingen hjälp fick han, och dog av sina smärtor... :(
Hoppas både min häst och alla andras hästar förskonas från ett sådant öde.

Känner till en häst som reagerade på avmaskningen. Han var inte avmaskad på ett tag men så hakade ägaren på när en nanna hästgare avmaskade.
Hästens huvud svällde så det blev betydligt sörre och den fick svårt att andas. Dock gick detta ner utan att veterinär kom ut. Vet oikntaktades givetvis men ansåg sig inte behöva komma. Enligt denne så var det en reaktion på avmaskningen.

Men gud! :o Beklagar sorgen. :(
Undrar lite bara, kan vilken häst få detta eller är det något genetiskt eller kan det hända av någon speciell anledning?

Vad vet. sa så har mer än hälften av alla hästar som kommer in på djursjukhuset magsår av något slag och det är svårt att upptäcka.
Dåligtfoder, stress är några anledninga till uppkomsten av magsår. I mitt fall var det nog prestationsångest som blev till stress. Det är iaf det närmaste vi kan komma något svar. Han var mögelalergiker så fodret av av toppkvalitet.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 895
Senast: Rosett
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 860
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 976
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka