hästen blev rädd?

F

fonen

idag när ja va ute och red så mötte vi en läskig stol.
hästen blev rädd..började takta åt sidan och backa o sånt, så ja satt av och gick förbi och tillslut kom vi så långt att ja kunde stryka den läskiga stolen över honom.

va de fel att sitta av?
borde ja ha suttit kvar och krävt att han skulle förbi?
kommer han fortsätta såhär nu?
 
Sv: hästen blev rädd?

hur vet man att hästen är rädd och när den bara fjantar sej?
 
Sv: hästen blev rädd?

Ställer samma fråga som dom ovan och lägger till:
När hästen blir rädd, ska man bara sitta där och låtsas som ingenting, tilrättavisa den eller bara prata lugnande med den?
 
Sv: hästen blev rädd?

jag skulle inte sitta av, men det var bra att du visade hästen att stolen inte var farlig.
 
Sv: hästen blev rädd?

Min gamla pålla var väldigt fjantig av sig.
Låtsades vara rädd osv.
Jag brukade försöka ignorera det som hon var "rädd" för.

Är hästen uppenbart rädd så kanske det inte är en dum idé att prata lite med den. Annars tycker jag bara att man ska
försöka ignorera det hästen är rädd för.
Alt låta hästen lukta på det som är farligt.

Hur gör ni andra? :)
 
Sv: hästen blev rädd?

Ignorerar totalt. Fortsätter förbi så nära som möjligt, nynnandes på en låt.
Efter en liten bit blir det 180-graderssväng och förbi igen, nynnandes på samma låt.
Sådär håller jag på från olika håll (lättare om man promenerar med hästen) tills hästen är beredd att klättra över det som nyss var så farligt.

Småningom slutar konstigheter att vara farliga. :)

LIA
 
Sv: hästen blev rädd?

Är hästen riktigt rädd kan den börja svettas, skaka o visa ögonvitorna. Klippa med öronen osv.

Är hästen rädd så skulle jag prata med den, stryka den på halsen alt sitta av om det är extremt.
Om det bara är fjanterier så skulle jag vara benhård och kräva att hästen skulle gå förbi. Då får det ta den tid det tar. Låt hästen stå där den står, beröm om den går framåt, straffa om den vänder/backar.
En rädd häst skulle jag absolut inte bli arg på i en sådan situation, det förhöjer bara osäkerheten hos hästen.

I ditt fall så tycker jag att det låter som att hästen fjantade sig.
 
Sv: hästen blev rädd?

Hur gör ni andra? :)
Trissar upp henne ännu mera och taktar förbi den skitfarliga vadenuvaförnånting när hon är på bushumör, och sen blir det rejs en bit.:rofl: Hon är inte rädd för nånting utan bara busig, men säger jag "lägg av" så vet hon att idag har husse för ont för att busa.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 016
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 322
Senast: Trassel12
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 587
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp