Hästen äter ju halmen!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare diskho
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 190
D

diskho

Alltså, jag har ponny på lösdrift, och har vindskydd. "Problemet" eller vad man ska kalla det är att man bör ju ha lite mer än spån i skyddet, typ halm. Har lagt in halm flera gånger ovanpå spånet, men typ veckan efter är det ju borta pga att han bara äter upp det! :confused:

För när en djurskyddsinspektör eller vad det var var här på typ standarkoll för något år sen sa han allt allt var så bra och det såg fint ut, MEN att jag borde lägga in halm i vindskyddet ifall han vill lägga sig där. Men hur ska jag göra då om han bara äter upp det? :O Han lägger sig dock ner ändå, på spånet (han verkar inte vilja göra sina "behov" där inne heller pga av det xD).

Sv: Hästen äter ju halmen!

eftersom du har han på lösdrift antar jag att du ger honom fri tillgång så hunger är kanske inte problemet i detta fall. (?)

Hur mycket halm lägger du in? Han kanske tycker att det är gott och om du öste på rejäla lass så kanske han tröttnar och låter halmen vara ifred tillslut.

Nej, tyvärr har jag inte fri tillgång, än. Eftersom jag inte riktigt vet var jag ska göra av höet så att han inte trampar omkring det :crazy: Hoppas på att få tag på något snart. Men han får iag nog mycket hö, tror jag iaf. För lägger jag på mer hö brukar han inte orka äta upp det :p

Senast fick jag bara en bal halm (en fyrkantig). Men det blev rätt mycket i vindskyddet. Det sÅG mycket ut iaf! xD Men kanske ska prova det, att lägga på ännu mer alltså. Eller så kanske han bara vill ha spån :D

ántingen så är han fortfarande hungrig, eller så kanske han bara har tråkigt, äter mer för att ha något att göra... kan ju prova med någon aktiveringsboll eller liknande. Äter inte hästen gräs nu ??

Skaffa en höhäck. Att lägga hö på marken är en dålig ide. Dom skiter i det samt att man förr eller senare får oönskade bakterier i det = magproblem.

För när en djurskyddsinspektör eller vad det var var här på typ standarkoll för något år sen sa han allt allt var så bra och det såg fint ut, MEN att jag borde lägga in halm i vindskyddet ifall han vill lägga sig där. ).

Om du inte vill att hästen ska äta halm så använd inte halm som strö. Det finns absolut ingen regel som säger att man måste halma. Inte kan väl inspektören ha påstått det? Mjuk plats att ligga är vad som krävs. Det kan man uppnå med spån eller torv eller sand. HH

Okej :) Jo, jag tycker det är lite onödigt att köpa värsta halmbalen om han ändå använder det som mat :p För vad jag vet så äter han först upp halmen innan han kan lägga sig ner xD

Jo, det kanske är så. Nu äter han gräs ja, och han har en enorm hage med mycket gräs i! Så nu orkar han inte äta så mycket längre :rofl: Men skulle jag lägga in halm i skydet så skulle han med 75 % chans äta upp det innan han kan stå där tror jag.

Vet inte om han förväxlar det med hö? Eller om han har tråkigt. Eller om han bara vill bli av med det xD

Men då borde han väl göra något nu med om han har tråkigt? För just nu så går han ut och äter lite eller dricker vatten eller något och sen ställer/lägger han sig i vindskyddet och vilar (lite svalare där). För skulle han ha tråkigt borde han väl gå runt och gnaga på allt möjligt nu också, eller? :O

Senast ändrad av en moderator:

Våra hästar går ju bara ute dagtid, där det finns gräs att äta, så magen står i åtta hörn emellanåt. När de kommer in kastar de sig över hö, eller om det inte finns halm. Jag tror att det till viss del är hälsokoståtgärder, för att "torka upp" magen, efter allt "färskätande". När jag hade min dam på hösilage förr om vintrarna, så åt hon upp halva halmmadrassen varje natt och lämnade en tredjedel av hösilaget. Men så har hon "bra mage" också.

Stallkompisarna, är lite snåla med hö, hö är dyrt och så blir de feta av det. Havre ingår i hyran, så det får de. Deras ena häst har stressmage och kan skita hur mkt som helst på en timme, om det är ngt på gång, hovslagar, träningsförberedelse och liknande och då är den LÖS i magen. Den andre hästen en gammelhäst, har ofta gaskolik, promeneras tills det släpper och får sen A-fil ett par dagar.

Jag skulle tro, att hästen helt enkelt känner att den behöver mer grovfoder än den får.

Men, kan man ha höhäcken mitt ute i hagen då? Tänkte om det snöar/regnar och så, blir inte höet dåligt då? Eller funkar det? :D

Eller så bygger ni ett tak över höhäcken, så att ni kan flytta på häcken lite som det passar, t ex när ni ska fixa med marken.

Du kan som alt till höhäck (som är ganska dyra) köra med EUR-pall(lastpall) och pallkrage, då blir det som en låda, hur hög beror på hur många lager pallkrage du använder. Och sp lägger du höet där.

Jag har sådana, och än har inget dött av att det regnat/snöat på det. DOCK så fyller jag på dagligen, dvs inte fri tillgång (då blir ponnyn för fet). Om du vill fylla på typ en gång i veckan får du bygga tak, men annars är det ju inga större problem även med fri tillgång att fylla varje dag t ex.

vad du än har, se till att det är lätt att flytta, så du kan flytta när/om det blir upptrampat. Och kratta bort ev utspillt hö ofta, så de inte pillar i sig det nedtrampade.

Och du kan utan minsta problem ha bara spån i vindskyddet, du behöver inte ha halm.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
892
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under... 2
Svar
24
· Visningar
3 577
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade... 2
Svar
27
· Visningar
3 970
Senast: Twihard
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 915
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka