Hästen är stel i rumpan

Hästen är inte HALT. Har har ren takt när han går. Han tar fina steg men något stel. Idag var det knappt märkbart för mitt öga heller.

Vi har en veterinär i stan som tar sig an hästar. Dit kommer en veterinär som är bättre om ben endast vissa tisdagar.

Om hästen inte "tar ut alla steg ordentligt" är den halt i min värld. Men du kanske menade något annat?

Om hästen inte "tar ut alla steg ordentligt" är den halt i min värld. Men du kanske menade något annat?

Är den halt så vill den inte stödja på benet.

Han går på det för fullt. Traven ser ut som vanligt också.

Är i skritten då benet åker bakåt han inte sträcker ut den som han gjort förut. Rör sig om ynka pytte lite nu. Andra har inte märkt det

Är i skritten då benet åker bakåt han inte sträcker ut den som han gjort förut. Rör sig om ynka pytte lite nu. Andra har inte märkt det

Nej en häst är halt om hen inte har sitt normala rörelseschema. Hältor kan vara av väldigt varierande grad. Kalla det rörelsestörning om du vill men en häst som inte rör sig normalt är halt och det oavsett om det är så illa att hen inte vill stödja på benet eller om det är så lite att något "bara" stör ögat men inte går att sätta fingret på.

Det som upplevs som stelhet kan vara fång, korsförlamning, en sträckning, sparkskada, artros, ligamentskador eller något helt annat men det är inte vettigt att låta en häst med en rörelsestörning dra omkring i full fart i hagen. Skadan kan förvärras av det. Hästar är flyktdjur och vet att om de visar att de har ont är risken att de blir rovdjursmat så mycket större. Därför kan man lita på att en häst som inte går rent har ont på riktigt och en häst som har någon typ av rörelsestörning men ändå drar i full fart i hagen får man ställa i mindre hage tills veterinären har utrett vad som felas och vilken behandling som ska ges.

En häst som inte vill stödja på benet är ju blockhalt!

En häst som tex tar kortare steg med ena bak eller båda bak eller inte tar ut en rörelse helt är rörelsestörd, och det kan mycket väl bero på smärta, dvs hälta.

Tänkte mest bara på att om det är en korsförlamning är ju muskeln trasig (?) och därav borde man ju ha ont och inte vilja att röra sig? Har ingen erfarenhet av just detta.[/QUOTE

Hästens muskler är inte trasiga på viset att de är av eller liknande. De läcker därimot ut ämnen i blodbanan som visas med förhöjda värden. Även urinen kan färgas. Agria har jätte bra info på sin hemsida om korsförlamning.

Senast ändrad:
@Zevzan
Det känns som att det brister en del ang din insatthet /uppfattning om hältor/skador/veterinärkonsultation för hästens bästa (och även dig själv som ägare med alla kostnader , bekymmer och problem i slutänden relaterat till ditt djur) ?

Tycker du fått ytterst vettiga reflektioner i tråden som vore vinnande för dig i sammanhanget att reflektera över och ta till dig .

Hästens muskler är inte trasiga på viset att de är av eller liknande. De läcker därimot ut ämnen i blodbanan som visas med förhöjda värden. Även urinen kan färgas. Agria har jätte bra info på sin hemsida om korsförlamning.

Det känns i sammanhanget dessutom rätt absurt att korsförlamning öht skulle vara "diagnosen" .

Det känns i sammanhanget dessutom rätt absurt att korsförlamning öht skulle vara "diagnosen" .

Det va en fråga o jag svarade. Vad är konstigt?
Eller ska man vara veterinär för att svara? Rekommenderade trådskaparen att kontakta en veterinär i mitt inlägg.

Det va en fråga o jag svarade. Vad är konstigt?
Eller ska man vara veterinär för att svara? Rekommenderade trådskaparen att kontakta en veterinär i mitt inlägg.

Nu är du nog lite ute och skuttar ang tolkningar/hur du läser ...

Jag gjorde en följdkommentar utifrån din reflektion. Det framgår tycker jag att kommentaren hänger på din reflektion .

Nu har hovis varit här, han sa att det inte är konstigt att han rört sig lite konstigt då hovarna fått fel vinkel.
Han var och böjde klämde och kände men hästen visade inte nått tecken på att det var besvärlig.
Vi ska ta det lugnt några dagar för att kroppen ska få vänja sig till dom nya hovarna:) samt lät lovande då ojämnheten är bra snart efter 10 månader

Det är förvånansvärt många hästar som blir mirakulöst fräscha och bra så fort någon nämner "gör en utredning på klinik". O_o

Tror att många saker bara är småsaker som försvinner av sig själv. Inte går man till läkaren direkt man har lite ont i en muskel t.ex man väntar ju och ser om det försvinner.
Det blev bättre och bättre för varje dag fastän det tog ett tag innan det var helt bra.

Vilken tur att man får göra precis som man vill och ingen annan som bestämmer åt en:)

Tror att många saker bara är småsaker som försvinner av sig själv. Inte går man till läkaren direkt man har lite ont i en muskel t.ex man väntar ju och ser om det försvinner.
Det blev bättre och bättre för varje dag fastän det tog ett tag innan det var helt bra.

Vilken tur att man får göra precis som man vill och ingen annan som bestämmer åt en:)
Om du har ont någonstans så vet du hur ont du har. Du vet inte hur ont hästen har. En häst fungerar inte som en människa. Människor är klena och springer inte runt om de har ont. Det gör hästar. Hästar är flyktdjur som vet att de inte kan visa smärta eftersom de då lättare blir mat åt rovdjur. En häst är också så tung att det snabbt kan bli sekundära problem om hästen felbelastar för att avlasta det smärtande området.

Man gör inte alls som man vill. Enligt djurskyddslagen ska djur skyddas från onödigt lidande och man är skyldig att ge djuret den veterinärvård hen behöver.

Om du har ont någonstans så vet du hur ont du har. Du vet inte hur ont hästen har. En häst fungerar inte som en människa. Människor är klena och springer inte runt om de har ont. Det gör hästar. Hästar är flyktdjur som vet att de inte kan visa smärta eftersom de då lättare blir mat åt rovdjur. En häst är också så tung att det snabbt kan bli sekundära problem om hästen felbelastar för att avlasta det smärtande området.

Man gör inte alls som man vill. Enligt djurskyddslagen ska djur skyddas från onödigt lidande och man är skyldig att ge djuret den veterinärvård hen behöver.

Fast ringer man dit får man bara svaret " låt han vila och hör av dig sen om det inte blir bättre"
Vi anade inte någon smärta, vi har klämt och känt överallt utan ens ett vift på öronen.

Nu spelar det ändå ingen roll då han ser bra ut nu

Fast ringer man dit får man bara svaret " låt han vila och hör av dig sen om det inte blir bättre"
Vi anade inte någon smärta, vi har klämt och känt överallt utan ens ett vift på öronen.

Nu spelar det ändå ingen roll då han ser bra ut nu
Som djurägare beställer man tid om man anser att veterinären ska komma ut. Veterinären bestämmer inte om det behövs i det läget. Det är en tjänst man köper precis som du köper ett frisörbesök eller en taxiresa. Inte hade du nöjt dig med "du kan gå" om du vill köpa en taxiresa eller "jag tycker inte att det behövs" om du vill klippa dig heller. Om du hade velat ha ut veterinären så hade du beställt tid helt enkelt.

Att du inte ser någon reaktion på tryck innebär inte att hen inte har ont. Det innebär bara att du inte hittade rätt ställe och/eller att just tryck inte gör ont eller att du helt enkelt inte kan läsa hästens signaler. En häst med en rörelsestörning är helt enkelt inte frisk och det är helt vidrigt att som djurägare inbilla sig något annat. Att ens påstå att en häst med en rörelsestörning inte har ont är ju helt galet. Då brister man i sitt djurägande. Som djurägare har man ett stort ansvar över sina djurs väl och ve och vill man inte ta det så ska man inte heller ha djur.

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 072
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
851
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 964
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar