Hästen är galen vid klippning...

Sv: Hästen är galen vid klippning...

Bettina skrev:
Har du kontrollerat, så att hon inte ont i ljumskarna? Hur reagera hon på ljudet av klippmaskinen i övrigt? Om Hon reagerar på ljudet av klippmaskinen stoppa in lite bomull i öronen. Ta reda på orsaken varför hon är som hon är och utgå från det. Det underlättar

Det är i stort sett omöjligt att hon skulle ha ont i båda ljumskarna på exakt samma ställe. Hon är kittlig, det rycker i hela henne bara jag tar där... Ljudet är inga problem, jag kan ju klippa henne i ansiktet utan bomull, det är bara flankerna...

Så jag antar att orsaken är kittlig + mordisk...

//E

Har du testat att massera i ljumskarna och i området runt omkring? Några spänningar/träningsvärk i området eller närliggande område som gör att hästen har svårt att slappna av och därmed reagerar med obehag på beröring.

Hjälper det om du masserar och får henne att slappna av medan du klipper?

Hon fick lugnande nu idag när vi skulle göra vid tänderna ändå. Efteråt klippte vi och tillsammans med bomull i öronen, lite massage och då det lugnande gick det bra.

Tror att hon spänner sig för mycket annars, därför kittlar det och hon är en bestämd dam som ska ha bort det som kittlar...

//E

Hej!

Har råkat ut för samma sak med att den lugnaste hästen helt plötslig inte alls vill bli klippt och protesterade våldsamt. Vi bytade skär på maskinen och då gick det bra igen. Jag forskade i vad det kunde vara och har fått förklaringen att när skären börjar bli slitna då rycker maskinen av håren istället för att skära av dem lungt och mjukt.

Så mitt råd är, byt skär eller slipa skären så tycker kanske hästen om att bli klippt igen, det kan ju inte vara skönt när maskinen rycker i håren hela tiden.

Lycka till

Skären är precis bytta, så saxen är perfekt i skärpa. Det var bara dumheter, hon var hur snäll som helst när hon fick lugnande och slappnade av...

//E

Lugnande funkade ju denna gången. Nästa gång väljer jag en annan frisyr som inte kräver att jag klipper där.

//E

Liknande trådar

Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 731
Senast: Luleå
·
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
14 007
Senast: Legolaz
·
Träning I somras kändes det som att vi var ett, vi litade på varandra. Vi hade ett samspel som var enormt. Vi hade byggt upp vår relation från...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 037
Senast: martha
·
Träning Idag har Kele passerat en rejäl milstolpe! Alldeles nyss fick hon sin tredje, och sista spruta cartophen i halsmuskulaturen på vä...
Svar
6
· Visningar
1 977
Senast: Fladde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama