Hästen är galen vid klippning...

lady_vip

Trådstartare
Mitt sto, som alltid gått utmärkt att klippa, har nästan ihjäl mig när jag ska klippa henne i ljumsken.:confused:

Det har aldrig varit bekymmer innan, har helklippt henne flera gånger. Hon har ryckt lite under magen och i ljumsken (flanken), men ändå stått. Nu kosparkar hon och gör allt för att komma undan. Jag har inte klippt henne i skinnet, så hon är inte rädd.

Kruxet är att hon är helklippt, förutom då i flanken och det ser urdumt ut... Jag kan ju omöjligt tävla henne (vi ska debutera nu i vår) förrän hon ser vettig ut, jag skäms :crazy:

Provade igår att ha en lina runt benet, så att hon inte kan sparka (någon håller i linan), men de orkar inte hålla henne och det är halvt livsfarligt så jag avbröt det. Har innan provat att någon håller det andra benet så att hon inte kan sparka, men hon slänger in dem i väggen... Har hållt i svansen osv.

Lånade igår en liten, liten trimmer som jag tänkte att det kanske gick med, men icke...

Hade veterinären ute idag för vaccination och hon tyckte att jag skulle låta det vara... Visst, om hon skulle gå och skrota i hagen, men det ser för djävligt ut :cry:

Vad har jag för alternativ? Det måste ju finnas fler med kittliga ston som klipper...?? Är det lugnande som gäller? Hon borde ju sparka lika mycket då...

Hade jag bara vetat att hon skulle vara sån hade jag aldrig helklippt henne, men det har som sagt aldrig varit ett problem innan.

//E- förtvivlad

Sv: Hästen är galen vid klippning...

Hejsan!
Jag jobbar med hästar, och en av våra valacker är jättedum att klippa½! Han är inte heller rädd, utan gillar bara inte maskinen! Vi har gett honom lugnande 3 ggr, och nu kan jag klippa utan problem.(Utan lugnande) Prova att ge lugnande några ggr, och prova utan igen sen!
Lycka till

Dom flesta hästar som är besvärliga att klippa går ofta bra att klippa om man bremsar. Jag har säkert klippt ett hundratal hästar och bara varit med om ett par stycken som inte funkat på brems.

Jag skulle nog rekommendera att du gav lugnande, gav min ponny det första gången jag skulle klippa henne för jag inte visste hur hon reagerade och hon var helt lugn, lyfte inte ens en hov, testa det.

Du skulle ha passat på när vet ändå var där, att ge lugnande.

Det blir ju ganska kostsamt att ta ut vet enbart för det, eller om du kan passa på i samband med något annat vet. besök.
För det klart att du ska ge henne lugnande.

poff skrev:
Dom flesta hästar som är besvärliga att klippa går ofta bra att klippa om man bremsar. Jag har säkert klippt ett hundratal hästar och bara varit med om ett par stycken som inte funkat på brems.

tänkte just skriva det:bow:

Hon kommer på måndag igen för att raspa tänderna, så jag tänkte passa på... Det borde väl räcka med det medlet de har för tandraspning, eller det ska vara starkare?

//E

Det har jag alltid, men det är inte ljudet, det är att hon är kittlig.

//E

Provar brems om inte lugnande funkar...

Äger inte ens en. :angel:

//E

Måste bara fråga, hade det gått bra förrut? Är hon extra känslig pga brunst, eller (som ett av mina hade) livmoderinflammation eller så?:confused:
Annars ja, brems om det inte går att distrahera henne på annat sätt tex genom att någon står med en morotspåse under näsan på henne och matar.

Lugnande kanske fungerar om hon inte är alltför kittlig, men ajg är osäker på det.

För det första, hur i hela friden kan du vara så dum att du binder fast hästens ben??? Jag förstår att benen inte sitter fast helt och hållet utan att nån "håller i"... Min häst blev förstörd pga att en förra ägare gjorde så här på min häst! :mad: Det göra bara problemet större eftersom hon nu tycker att det är ännu värre än tidigare att bli klippt!!!

Min häst reagerar exakt som din vid klippning (nu när hon livit "snäll" att klippa efter de tragiska upplevelser hon fått vara med om tidigare :smirk: ) om någon annan än jag eller hennes förra ägare (ej den som varit dum) klipper henne! Hon litar på mig och sköter sig också bättre när jag klipper, hon har aldrig försökt sparka mig men blir helt tokig om någon annan tar över klippmaskinen! Om hästen har fått ett förändar betende så måste ju du fundera på varför, har allt annat inom hästhanteringen och ridningen varit "normalt"??

Det jag tror att du ska jobba med är förtroendet också måste du få henne lugnt igen vid klippningen. Det kan fungera att dristrahera hästen genom att hålla upp en framhov, en anna står och borstar hästen eller gör något annat för att distrahera den! Innan ni använder brems så tycker jag ni ska tänka ut vilka olika sätt det finns att distrahera hästen på. Börja öva med klippmaskinen då den är avstängd! Kan det kanske vara så att skären är slöa och måste bytas ut? Om skären är slöa så kan de "rycka" i pälsen på hästen och då väcka obehag...

Ta det lugnt och låt hästen tycka om klippningen igen istället för att du ska behöva bråka, det finns 100 andra bättre vägar att gå, även om dessa tar längre tid så är det mer skonsamt för hästen och det lönar sig bättre!

Det borde räcka, säg bara till veterinären att du ska klippa, så att h*n kan ta så det räcker.

Säkrast för alla inblandade. Lugnast för hästen.

Ämelie skrev:
För det första, hur i hela friden kan du vara så dum att du binder fast hästens ben??? Jag förstår att benen inte sitter fast helt och hållet utan att nån "håller i"... Min häst blev förstörd pga att en förra ägare gjorde så här på min häst! :mad: Det göra bara problemet större eftersom hon nu tycker att det är ännu värre än tidigare att bli klippt!!!

Min häst reagerar exakt som din vid klippning (nu när hon livit "snäll" att klippa efter de tragiska upplevelser hon fått vara med om tidigare :smirk: ) om någon annan än jag eller hennes förra ägare (ej den som varit dum) klipper henne! Hon litar på mig och sköter sig också bättre när jag klipper, hon har aldrig försökt sparka mig men blir helt tokig om någon annan tar över klippmaskinen! Om hästen har fått ett förändar betende så måste ju du fundera på varför, har allt annat inom hästhanteringen och ridningen varit "normalt"??

Det jag tror att du ska jobba med är förtroendet också måste du få henne lugnt igen vid klippningen. Det kan fungera att dristrahera hästen genom att hålla upp en framhov, en anna står och borstar hästen eller gör något annat för att distrahera den! Innan ni använder brems så tycker jag ni ska tänka ut vilka olika sätt det finns att distrahera hästen på. Börja öva med klippmaskinen då den är avstängd! Kan det kanske vara så att skären är slöa och måste bytas ut? Om skären är slöa så kan de "rycka" i pälsen på hästen och då väcka obehag...

Ta det lugnt och låt hästen tycka om klippningen igen istället för att du ska behöva bråka, det finns 100 andra bättre vägar att gå, även om dessa tar längre tid så är det mer skonsamt för hästen och det lönar sig bättre!

Ojoj, ta det lugnt...

Denna hästen är inte som alla andra hästar, hon är INTE rädd. Hon står helt stilla, sen tar hon sats och försöker ge dig en ordentlig kospark, det gör inte rädda hästar...:crazy:

Som sagt, hon är inte rädd, hon är kittlig. Vi försökte hålla i svansen och allt möjligt, men eftersom hon slängde in dem i väggen så provade vi att ta en lina runt benet. Vi höll inte I linan, den bara satt där, men när hon sparkade mot mig så träffade hon inte eftersom linan stoppade.

Jag känner min häst väl och vet att hon kan vara en riktig ragata. Till skillnad från din häst har hon blivit ordentligt bortskämd hos sin förra ägare och förväntar sig att folk blir rädda för henne när hon håller på så här. Jag har kämpat i snart 3 år med att få henne vettig och lyckats på de flesta plan, hon och jag kommer nu överrens.

Jag blev faktiskt väldigt förvånad när hon började med detta, hon har som sagt alltid stått ordentligt innan. Skären är precis bytta och hela hästen är klippt utan bekymmer, förutom just i flanken.

Allt annat är normalt, inget har förändrats, hon brunstar inte...

Som sagt, hon är inte som andra hästar, det kan folk som har träffat henne intyga...:crazy:

//E

fejko skrev:
Nej. Ge inte lugnande i onödan. Prova brems i stället.

Fast vi ska ändå raspa tänderna, så hon ska ändå få lugnande, annars hade jag testat brems först...

//E

Jag har en häst som inte går att röra vid flankerna när hon fäller och sätter päls. Men ett par dagar med extra B-vitamin så är det inga problem.
Det är ju inte varken sig dyrt att testa eller ger hästen några men...
Lycka till!

Xazo skrev:
Jag har en häst som inte går att röra vid flankerna när hon fäller och sätter päls. Men ett par dagar med extra B-vitamin så är det inga problem.
Det är ju inte varken sig dyrt att testa eller ger hästen några men...
Lycka till!

Intressant svar, har nyligen slutat med B-vitaminerna... Ska genast prova igen...

//E

Rädda hästar kan visst kosparka.. har själv blivit sparkad på det viset! Men om du nu säger att hon inte är rädd så litar jag på dig! Även om hästen är kittlig så är jag ändå emot att binda fast benen, och detta eftersom jag fått tagit hand om konsekvenskerna efter ett sådant agerade! Hur som hellst så verkade ju det inte som det fungerade på din häst så jag antar att du inte kommer prova det igen. Så jag kan försöka ge dig lite andra tips istället...

Då min ponny var bråkig och skulle sprutas så bad veterinären mig att "knacka" honom på huvudet mellan ögnen, ungefär som man knackar på en dörr... låter kanske lite dumt, men det gör inte ont för hästen och det gjorde att ponnyns uppmärksamhet låg mer på mig än på veterinären.

Har du provat hålla upp ena framhoven? Detta ändrar kanske inte koncentrationen speciellt mycket, men hästen kan då inte sparka, eftersom den bara har tre ben att stå på.

Sedan så finns det ju alltid brems som många sagt innan, men ponnyn jag hade accepterade bara bremsen i början, nästa gång den skulle på blev han som ett monster :devil: (han var sjuk en längre tid och fick mycket sprutor, vilket han hatade)

Har du kontrollerat, så att hon inte ont i ljumskarna? Hur reagera hon på ljudet av klippmaskinen i övrigt? Om Hon reagerar på ljudet av klippmaskinen stoppa in lite bomull i öronen. Ta reda på orsaken varför hon är som hon är och utgå från det. Det underlättar

Liknande trådar

Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 731
Senast: Luleå
·
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
14 007
Senast: Legolaz
·
Träning I somras kändes det som att vi var ett, vi litade på varandra. Vi hade ett samspel som var enormt. Vi hade byggt upp vår relation från...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 037
Senast: martha
·
Träning Idag har Kele passerat en rejäl milstolpe! Alldeles nyss fick hon sin tredje, och sista spruta cartophen i halsmuskulaturen på vä...
Svar
6
· Visningar
1 977
Senast: Fladde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama