Hästen är ett flockdjur

Det är inte ovanligt att se hästar gå ensamma trots att Djurskyddslagen kräver att hästar ska hållas på ett sådant sätt att deras välfärd främjas och deras naturliga beteende kan utföras. Vi rekommenderar att hästar ska gå med kompisar.

Så om man har en häst som inte kan gå med andra, så ska den tvingas till det, med risk för skador på hästarna. Låter ju inte som välfärd för hästens skull.

Så om man har en häst som inte kan gå med andra, så ska den tvingas till det, med risk för skador på hästarna. Låter ju inte som välfärd för hästens skull.
Nej man ska inte tvinga hästen att gå med hästar den inte tycker om men en häst ska ha möjlighet till hästkontakt varje dag. Det går att ”träna” hästar att gå med andra hästar men självklart ska ingen utsättas för skador, det säger ju sig själv. Många missbedömer tyvärr dock och släpper ihop för tidigt så det blir just skador.
Jag har haft flera som det sades att dom absolut inte kunde gå med andra hästar eller ens ha box bredvid andra. En hade varit ensam i nästan 15 år 😩 Visade sig att den visst ville ha kompis, bara det var rätt kompis och efter en vecka hos mig gick den med en kompis och var så glad. Flocken den går i nu är en flock på 9 st i olika åldrar.

Det är extremt sällsynt med hästar som inte alls fungerar i flock.

Det som brukar orsaka konflikter i hagen är framförallt för små hagar. De behöver rejält mycket större än minimimått, så att de kan gå undan i konflikter. Kan inte hästen som ombes flytta sig, faktiskt flytta på sig, så blir det slaggis.

Mina två killar skulle förr eller senare slå ihjäl varandra om de stod tillsammans i en grusruta i närheten av ston (då menar jag hagar mindre än en ridbana). I en hage på åtminstone 1000kvm är det inga problem.

Har vallacken ensam, det har testat flera gånger genom åren att släppa ihop honom med andra hästar slutar alltid på samma sätt. Han är inte elak mot andra hästar men han gör sig själv illa, sist så illa att det tänkte ta bort honom. Nu fick han komma hit istället och läka ut sin allvarliga senskada ifred och är idag en frisk häst. Skulle kanske kunna ha honom med 1 åringen men hon bor inte hemma för tillfället, får se när hon kommer hem om det kan tänka sig bli vänner.
Och det äldre stoet tolererar honom inte och nu när hon har föl ska det absolut inte gå ihop med risk för fölungens liv. Upplever inte honom som ledsen, uttråkad osv för att han är själv. Han verkar rätt nöjd så länge han kan hälsa på hästar över staketet. Han har dessutom två stora hagar som sitter ihop så mycket yta att röra sig på.
Nu har vi bara tre hästar och ingen han kan gå ned för tillfället så han får fortsätta vara ensam. Förr när vi hade fler gick det alltid två och två eller tre i varje hage.

Fast sällskap kan ju betyda hästar i hagen bredvid. Min ena häst får inte gå med de andra för hon sparkar sådant. Vill inte riskera livet på de andra för hennes skull.

Jag hade gärna haft mina 3 tillsammans men tyvärr så kan jag inte ha valacken ihop med stona så han får gå ensam. I framtiden när dessa hästar är borta kommer jag ha tre av samma kön så att alla kan gå ihop men just nu fungerar det inte.
(Stona ställer sig framför och pissar på han så han hoppar på dom och när han är ”klar” med den första så står nästa på tur och så håller det på.)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Hur ska vi hålla våra hästar, för att de ska ha så hög välfärd som möjligt och varför visar tamhästar oftare upp aggressiva beteenden...
Svar
0
· Visningar
452
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 025
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 476
Senast: Ridinglady
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I centrum för den allt intensivare diskussionen om sportswashing står bland annat Förenade Arabemiraten. Trots det, och att landet till...
Svar
0
· Visningar
488
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka