Hästen anfaller!

Sv: Hästen anfaller!

Jag tror absolut på tipset om långpisk eller vad man vill kalla det för, om det funkar dvs. Hur reagerar hästen om du blåser upp dig och går mot honom, ser riktigt aggressiv ut och viftar med händer, fötter och ev. pisk? Från vissa kan man få en positiv respons på det sättet, men akta dig ifall att han blir förbannad han med när du hanterar honom! Det är Inte kul att bli sparkad. Jag lovar! :)

Annars skulle nog jag jobba mer från marken med "longering" (först med, sen utan lina). Det finns många lekar och liknande man kan göra från marken som ger en mycket bra kommunikation, Om man använder sitt språk och lekarna rätt!! Känner du dig osäker kan du ta hjälp av en NH-tränare som kan lära dig hur du ska arbeta med just din häst.

Har DU läst tråden överhuvud taget!?? Om du kanske har det så skulle du självklart sett att JAG både gett tips och råd!:mad: Tack så hemskt mycket. Och som sagt läs tråden innan man kommer med korkade påhopp:mad:

Jag var den första som gav råd och du hadde INTE skrivit efter mitt första inlägg;) jag skrev alla mina tre inlägg nästan på raken. Vilket betyder att DU bara hade läst mitt första inlägg. Läs tråden.

TS
Eftersom jag inte har sett varken dig eller hästen så har jag lite svårt att ge "bra" råd.

Men jag tycker gott att du kan prova med att få bort honom från dig, dock ska man ta att "hästen anfaller" som alvarligt, då det kan bli jävligt farligt om man inte vet vad man gör.

Om du inte är säker så tycker jag absolut att du ska be en kunnig person om hjälp:laugh: som kan se och läsa av just din häst.

Som sagt, lite svårt när man är halva jordklotet away:D

Jag var den första som gav råd och du hadde INTE skrivit efter mitt första inlägg;) jag skrev alla mina tre inlägg nästan på raken. Vilket betyder att DU bara hade läst mitt första inlägg. Läs tråden.

Suck!

Jag skrev BARA om just den där kommentaren! Att man läser den lite väl ofta här på Buke...Du eller någon annan spelar ingen roll.

Kanske inte bara JAG som ska läsa ordentligt?

Herregud...släpp det där nu!

fast till ett sådant "problem" är inte så j**la lätt att ge bra råd på datorn utan att ha sett irl. faktum är att det kan bli riktigt riktigt FARLIGT. deffinationen på "anfalla" kan variera väldigt beroende på vad man har för erfarenheter.

jag har jobbat som beridare (men det är långt ifrån bara "ridproblem" det kan handla om) en häst som faktiskt anfaller på riktigt, den skrämmer du inte bort med armar och spö, utan det krävs mer kunskap än så. annars blir du med största sanolikhet allvarligt skadad.

när man inte vet hur stort problemet igentligen är så är det betydligt bättre att ge RÅDET att ta hjälp av någon som har erfarenheten av att hantera hästen på ett säkert vis.

Som vanligt kloka ord från dig, och jag kan bara hålla med :bow:

Det ÄR helt omöjligt att ge råd över nätet eftersom vi inte sett hästen i aktion och inte vet vad ts menar med 'anfalla'. Det kan ju betyda allt från en kaxigt men egentligen ofarlig rangmarkering, till ett stört och riktigt farligt beteende (jag har tex varit med om en häst som flög på och bet folk i hagen med avsikt att skada :eek: den var visserligen extrem och djupt störd, men dock)

Det låter dock troligt att det är ett ledarskapsproblem i största allmänhet, och då skulle ts behöva hjälp att lösa det. Av en duktig hästtränare. På plats.

tack :laugh::bow:

och jag kan bara hålla med dig i din förklaring på "problem" och "problem" ;)

Ser många som svarar bara så här, utan att ge något tips eller råd.
"Ta hjälp av en kunnig person"...Ja, det bleve inte mycket till diskussionsforum, om alla svarade så!

Man frågar väl här, för att det finns kunniga personer här...eller?!

Ge ett råd istället...har du inget, så behöver du ju inte svara!

Håller ju faktiskt med dej lite.
För första steget är ju att man ska försöka klara av problemet själv och därmed kan man ju be folk om råd och hjälp tex här på buke. Om problemet blir värre och finns kvar tror jag den personen har hjärna nog att tänka vad som behövs- en erfaren person.

Hej, jag har en jättegullig häst som är jättesnäll o mysig :D

Men jag har ett jättestort problem, som inte skedde i början, men som sker allt oftare; när jag ska hämta honom i hagen "anfaller" han mig, vilket är otroligt läskigt! Det enda som funkar är lite godis (morot, havre), men det känns helt fel att inte kunna fånga in hästen utan det! :o

Snälla hjälp mig, det är säkert jag som gör något fel, nu när jag vet vad som väntar när jag hämtar i hagen är jag jättenervös, vilket gör honom mer kaxig och... ja, ni fattar!

Jag behöver bra och konkreta tips o råd på hur jag ska få bort det här! Desperat!! :confused:

Jag skulle nog försöka mig på någon form av "join up", d v s jaga bort hästen ifrån dig så länge den visar aggressivitet, men att den får komma fram till dig och ev få ngt gott om den ser söt och glad ut.

Håller ju faktiskt med dej lite.
För första steget är ju att man ska försöka klara av problemet själv och därmed kan man ju be folk om råd och hjälp tex här på buke. Om problemet blir värre och finns kvar tror jag den personen har hjärna nog att tänka vad som behövs- en erfaren person.

Tack o bock...du förstod precis vad jag menade :bow:

Jag skulle nog försöka mig på någon form av "join up", d v s jaga bort hästen ifrån dig så länge den visar aggressivitet, men att den får komma fram till dig och ev få ngt gott om den ser söt och glad ut.

Ett litet problem är att han brukar "luras". Kommer travandes emot mej med spetsade öron o ser glad ut och när han är nära så ställer han helt om och blir läskig :confused:

Hej!

Jag jobbade för ett tag sedan med en lite knepig häst varav att han lärt mig enormt mkt!
Det första och grundläggande man måste ha klart för sig vid all hantering av hästar är att det alltid finns en anledning till varför hästen gör som den gör. Det är bara vi människor som är för dumma och inte alltid kan se det!
Hästen jag först nämnde var svårfångad i hagen. Anledningen till att han var svårfångad var att han aldrig förr fått gå på gräs vilket han nu fick varje dag. När vi skulle fånga honom var det av rädsla för att mista all mat som han gick undan. När jag väl insett detta var det en naturlig lösning som jag använde. Jag lät honom helt enkelt få beta kvar en stund i hagen efter att jag fångat honom! Då blev min närvaro i hagen inte direkt kopplad till fångenskap. Att bara komma och fånga in honom för att sedan släppa honom och göra detta om och om igen tills han står stilla är ett annat bra knep jag använde.
Med din hästs problem tycker jag man kan titta på hästar i vilt tillstånd. Anledningen till att en häst använder våld är endast i domenanslägen. Två hingstar som strider om en flock använder våld tills den svagare avlägsnar sig. Anars använder hästar inte våld, de är flykt djur vid fara och rädsla.
Det jag tror din häst reagerar på är rädsla för att mista sitt revir, hagen. Det är kanske därför han använder våld?!
Om du då kommer in i hagen med långspö och knytnävar eller en attityd som säger "jag är boss" bjuder du upp till kamp om hagen, du blir en rival. Istället för att gå in i kamp och hoppas på att bli den segrande parten skulle jag försöks utrycka mig som en vän.
Om jag skulle va du skulle jag testa att vara vänlig och inte låtsas om hans rivalitet utan sjunga lite låtsas som det regnar och istället säga hej min underbara lilla häst.

Detta är hur jag tänker, men jag är ingen speciellt kunnig person! Var försiktigt o det bästa är kanske att fråga en väldigt kunnig och duktig person om hjälp!

Lycka till!

Ett litet problem är att han brukar "luras". Kommer travandes emot mej med spetsade öron o ser glad ut och när han är nära så ställer han helt om och blir läskig :confused:

Det är exakt då som du ska jaga honom ifrån dig, ända tills han står framför dig och ser söt ut HELA TIDEN.

Hej, Vi har en tuff gammal travarvalack som tidigare var som din häst. Han är mycket stark i psyket och högrangad. Har alltid varit det, hela livet. Satte man hårt emot så gav han igen dubbelt upp. Framförallt i hagen och på stallgången.

Men han är, och har alltid varit, världens snällaste att leda, rida m.m. Fick man bara tag i honom var det inga problem.

Han hade en period för några år sedan som han visade aggressivitet i hagen. Han gjorde som din, anföll en när man gick i hagen. Jag provade med långpisk och jaga bort och göra mig stor, men det kändes inte säkert. Speciellt inte som hästen triggades mer mitt motstånd.

Vi provade att gå nh-kurs för att få hjälp med problemet, men det blev inte bättre. Han blev bara fly förbaskad när han skulle backas osv. Kändes mer som om ledarövningarna förstärkte beteendet.

Så vi funderade på miljön istället. Trivs han i hagen, hagkompisar osv. Han gick bredvid en mkt högrangad valack, och det var ingen bra konmbination. Så vi flyttade om. Han fick en avskild hage med bara en kompis, en lågrangad valack.

Vi flyttade även om i stallet så att han stod lite vid sidan om. Det hjälpte faktiskt.

Vi utmanade honom aldrig lös. Alltid bara när vi kunde känna oss säkra. Dvs välj när du ska ta fight, se till att du på ett säkert sätt kan driva igenom vad du vill. Med vår valack funkade det bra på stallgången, när han var fastspänd. Då kunde vi sätta emot när han blev aggressiv. Han slet sig aldrig. Men aldrig en dust när han var lös i boxen eller lös i hagen.

Dust och dust, vi har insett att ledarskapet är delat mellan han och oss! :) Det funkar bäst när vi visar ömsesidig respekt. Vi känner honom efter alla år, och han känner oss, och vi vet hur vi vill ha det. Numer är det inga problem längre, det funkar jättebra.

Vår valack har aldrig varit så lugn och harmonisk som de somrar han gick på bete med någon häst som var högre i rang. Då slappnade han av och gick bara och myste. När han var högst, så blev han stridslysten. Det kanske kan vara så med din häst också?

Det är knepigt när hästar är så här. Inte lätt för en tjej på 14 att hantera. Jag hoppas att du har hästkunniga vuxna omkring dig som kan hjälpa till, om inte be om hjälp.

Men mitt allra första råd är: utsätt dig ALDRIG för en situation du inte kan hantera. Sätt säkerheten främst.

Norrland

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 351
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 413
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 702
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix